Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nyss införskaffat mej ett Mbox 2 mini och försöker få allt att fungera.

Jag har installerat PT LE 8 och i den installationen så ingick drivrutiner osv till Mbox 2 mini. Ljudkortet fungerar i både PT och Cubase 4, fast latencyn är hög i mitt tycke. I Cubase har jag ställt buffersizen det lägsta (128) och ändå har jag en input latency på 12,5 ms / Output Latency 9.6 ms. Är det nåt jag missat ändra på?

Sen har jag en ljudenhet i enhetshanteraren med frågetecken före och jag misstänker att det är mboxen. Jag kan nämligen inte välja den som standard ljudenhet i kontrollpanelen -> ljud & ljudenheter. Mboxen finns inte med i listan. Hur kan mboxen fungera i Cubase och PT men inte hittas som enhet av Windows?

Redigerat av Ponderosa
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

USBkort har alltid längre latens än pci-kort. Och om du inte upplever några problem med att det är som det är så är det ingen fara. Det går inte bara stirra sig blind på siffran på latensen. Du har uppenbarligen någon konflikt eftersom du får frågetecken och inte går välja den som standard för ljud. Testat med andra usbportar om det blir samma problem?

Postat

Är 128 lägsta värdet? 64 eller 32 brukar vara det lägsta. Kolla så du har den senaste drivrutinen till M-Boxen.

Precis som DieHard säger så ger USB-ljudkort högre latency än FW och framförallt PCI-kort p g a större interna minnesbuffrar (med ett undantag kanske; RME). Med PCI-kort slipper man dessa helt och det är då endast bufferstorleken och AD/DA-omvandlarna som påverkar latencyn.

Postat
  DieHard sa:
Du har uppenbarligen någon konflikt eftersom du får frågetecken och inte går välja den som standard för ljud. Testat med andra usbportar om det blir samma problem?

Provade med att ta bort mitt interna ljudkort + mitt externa FA 66 för att bara köra med MBoxen. Men det är samma fel i enhetshanteraren (dvs frågetecken) och den finns inte heller att välja som standard ljudenhet i kontrollpanelen. Har provat att uppdatera drivrutinen för "ljudenhet på High Definition Audio-buss" och valt mappen där Pro Tools LE drivrutinerna ligger. Fast det fungerar inte ändå.

Nån som har fler förslag?

Postat

Testade med att ominstallera Pro Tools och alla drivisar. Och denna gången så hade jag enhetshanteraren uppe så jag skulle se vad som hände. Och under "ljud/ljudenheter" där hamnar Digidesign Mbox 2 Audio + Midi driver. Allt grönt så långt.

Sen kommer det några "lägg till maskinvara" dialoger till och då kollade jag längst upp under "Andra enheter" där det står ett stort frågetecken framför. Där dyker det upp 5 st frågetecken, 4 st heter Mbox 2 Mini och den sista heter Ljudenhet på High Definition Audio-Buss. Mbox 2 mini frågeteckena försvinner när jag klickar på "fortsätt ändå" (som manualen säger man ska göra) men "ljudenhet på High Definition Audio-Buss" är kvar under "andra enheter" med ett gult frågetecken framför.

Jag har Service Pack 3, men såg på digidesigns hemsida under "Is my PC compatible with Pro Tools on Windows XP?" att det behövs Service Pack 2. Kan det vara boven?

Som sagt, ljudkortet fungerar i både Pro Tools och Cubase felfritt, men jag kan inte välja det som standard enhet i Windows.

Postat
  Ponderosa sa:
Jag har Service Pack 3, men såg på digidesigns hemsida under "Is my PC compatible with Pro Tools on Windows XP?" att det behövs Service Pack 2. Kan det vara boven?

Har inte hört talas om någon som haft problem för att de kör SP3 istället för SP2 så det tror jag inte är problemet.

maart (oregistrerad)
Postat
  Ponderosa sa:

Nej, det har jag svårt att tro. Kör själv XP SP3 och det funkar bra med Mbox mini. Tyvärr kan jag inte komma på någon vettig orsak till att det in skulle fungera. Dock skulle jag personligen inte använda Mboxen som standardljudkort i Windows.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.