Jump to content
Annons

Addictive drums midimap..


Number2

Recommended Posts

Hej!

Är helt ny i pro tools le 8 och älskar det verkligen!

men har ett problem.. hoppas någon där ute kan hjälpa mig!

Innan pro tools 8 körde jag med logic pro 8, och i logic har jag gjort ett projekt med addictive drums som jag spelade på mitt Roland TD-3,

jag laddade ner en drummap för logic på XLN Audios hemsida.

Nu vill jag importera trummorna (midifilen) in till pro tools, men det finns ingen drumtemplate på XLNs hemsida för pro tools,

så när jag har importerat midifilen och spelar upp den i pro tools blir allt fel, tex, cymbalerna spelar på pukornas taktslag osv.. allt är kaos..

så nu undrar jag om man kan manuellt ändra miditonerna?

alltså så att man gör en egen drummap så att säga..

vet att det går i logic, men hittar inte det i pro tools..

Tacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag förstått det så finnns det inget stöd för drum maps och midi remapping i Pro Tools. Däremot så kommer Addictive Drums 1.5 släppas nu i Oktober (en gratisuppdatering för alla som har fullversionen). Den kommer innehålla fullt stöd för edrums och midi remapping, så med den versionen kan du få ordning på det där 🙂

Tore

XLN Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ProTools har stöd för drum maps tyvärr.. Nya AD1.5 som släpps inom några veckor har fullt stöd för edrums och remapping, men det hjälper ju inte dig just nu såklart.

Så här skulle jag göra:

- klistra ihop alla trum-midi-parts till en enda

- Kolla om det finns en funktion för att markera alla toner med samma tonhöjd ( i tex cubase håller man ner nån tangent och klickar på keyboardet i pianoeditorn, så markeras t ex alla "C1"/baskagge)

- Lista ut vilka toner som representerar tex crashen, och sen vilken tangent de ska flyttas till för att passa AD.

Ett tips är att flytta tonerna t ex 3 oktaver ovanför sin korrekta plats! Då ser du lättare vilka toner som är "fixade" och vilka som ligger kvar "där nere".

När allt är flyttat, så markerar du rubbet och flyttar ner 3 oktaver.

Hoppas detta var till nån hjälp iaf!

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...