slinkan Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Jag gör just nu ett stycke musik som ska användas i en reklamfilm på tv4 gävledala. Hur ska produktionen mixas och mastras för bästa möjliga slutresultat i tv högtalarna? Kör Pro Tools 8. De som anlitat mig ville ha en pampig låt med mkt bas. Men basen kommer ju knappast fram genom tvn. Jag är inte van att mastra låtar men tänkte ändå prova på det själv. Jag fårstår heller inte allt för mkt av fyrans spec. nedan. " TV4 Sverige AB reserves the right to adjust the sound level of the commercial an d billboard to make it suitable for broadcast. No programme peak is allowed to exceed +4 dBu using a PPM meter with the EBU sca le (IEC 268‐10 IIB), where 0 dBu equals ‐18 dBFS on the Digital scale. See level diagram below). The commercialʹs loudness should be within the range of ‐22 to ‐18 dBFS according to Leq (A) IEC 60804, measured with Dolby LM100 in short mode, digital input. Ideally the loudness level should be ‐21 +‐ 1dB measured according to Leq(A) IEC60804 " Tacksam för lite hjälp 😄
Karax Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 48 kHz tror jag sample raten ska va till tv. Gjorde själv en låt t en TV4-reklam o då ville de ha den i 48 kHz minns jag.
Karax Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Släng på en limiter sist på masterkanalen för att förhindra peakar över nivån de anger i sin spec med.
slinkan Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 Släng på en limiter sist på masterkanalen för att förhindra peakar över nivån de anger i sin spec med. Ok. Jo jag har kastat på en limiter iaf. Det borde räcka så kanske.
Anders F Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Ok. Jo jag har kastat på en limiter iaf. Det borde räcka så kanske. HAr gjort en del reklammusik för lokalfyran, samt q-vision. Men jag har gjort som när jag gör en platta helt enkelt. Fast skickat iväg för mastringen. Sedan tror jag väll att de som gör reklamfilmen och sammanställer allt kollar upp peakar osv. Så har det varit för mig iaf 😏 MVH Anders Redigerat 1 oktober 2009 av Gizmozis
slinkan Postat 1 oktober 2009 Trådstartare Postat 1 oktober 2009 (redigerat) HAr gjort en del reklammusik för lokalfyran, samt q-vision. Men jag har gjort som när jag gör en platta helt enkelt. Fast skickat iväg för mastringen. Sedan tror jag väll att de som gör reklamfilmen och sammanställer allt kollar upp peakar osv. Så har det varit för mig iaf 😉 MVH Anders Okey, då gör jag som vanligt och hoppas att inte fyran drar en brickwall över hela skiten. 🙂 Redigerat 1 oktober 2009 av slinkan
Anders F Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 (redigerat) Okey, då gör jag som vanligt och hoppas att inte fyran drar en brickwall över hela skiten. 😉 Ja, det har iaf funkat för mig. Jag gör/beställer ju exempelvis inte olika mastringar för den versionen som ska gå på bio och den som ska gå på TV. Så jag antar då att det är den på TV4 som sammanställer filmen som gjort det i mina fall 🙂 MVH Anders Redigerat 1 oktober 2009 av Gizmozis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.