Jump to content
Annons

Audiophile installationsproblem


jakeass

Recommended Posts

Sitter här med en kompis och försöker få mitt nya Audiophile 192 att funka, men det går inte speciellt bra.

Vi har inaktiverat det integrerade ljudkortet som sitter i mitt Asus A7V266-C -moderkort (tror vi i alla fall), och installerat drivisarna enligt manualen. När vi sedan sätter in ljudkortet, fullföljer installationen och startar om på nytt hänger sig datorn när Windows 2000 prof. laddas (andra gången, den med färg). När vi sedan startar datorn i felsäkert läge har en ny drivrutin installerat sig själv. Den heter: Microsoft WINMM WDM Audio Compability Driver. Har den något med Audiophilekortet att göra, eller är det det integrerade som spökar?

Någon som kan hjälpa oss att lösa problemet?

_________________

/jake the audiomistake 😆

Redigerat av jakeass
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testade att byta PCI slot nu men ingen skillnad... :rolleyes: thanks anyway boy

Snart får jag den ilsknes panik av den grekiske graden om ingen annan kan hjälpa mig att lösa detta sketna problem!

_________________

/ jake the panic-cake

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt. Jag har ingen förklaring. Hos mig funka det helt felfritt men jag har också XP.

Microsoft WINMM WDM Audio Compability Driver installeras själv? Låter helskumt. Men om det integrerade är avstängt kan det vara det som spökar. Försökt att plocka bort den drivisen eller kommer den tillbaka hela tiden?

Hur avaktiverade ni det integrerade? I BIOS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är jädrans konstigt..

Jajemen vi avaktiverade det i BIOS, och ja WINMM Audio drivisen dyker upp så fort jag fullföljt installationen av ljudkortet och sen startat om. Och den kommer tillbaks varje gång jag startar om datorn om jag har mitt audiophile-kort installerat, annars finns den inte där.

Jag fick höra av en annan man på ett annat forum som hade ett liknande problem, han sa såhär:

"Jag har moderkortet a7s333 och där var det integrerade ljudkortet problemet. Jag var tvungen att plocka bort ljudkortet från jumpern så att det inte kom tillbaka igen, men sen fungerade instalationen utmärkt".

Jag ska testa det här nu och återkommer snart med resultatet hehe :rolleyes:

Om någon annan får nån dunderidé så får ni gärna säga till!

_________________

thanks - jake the cornflake

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova det annars så kan jag bara säga, skaffa Xp. Jag hade nada problem med kortet. Bara att tuta och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det är verkligen nåt som är helt snett med det här alltså. har kollat efter den där jumpern på ljudkortet och i moderkorts manualen men hittar ingenting som stänger av det integrerade ljudkortet, vad jag tror iallafall. Har frågat han som gav mig tipset att berätta lite nogrannare, hoppas att det hjälper.

Jag har också testat att installera XP + senaste uppdateringar men exakt samma problem kvarstår... 😉

Man får väl ta och ringa nån support eller nåt, känns som man har testat allt nu! Tack för hjälpen iallafall men ni får gärna komma med fler tips om ni får reda på något!

____________________

jake "manijake"

Redigerat av jakeass
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det där med plug n play skulle det absolut kunna vara tror jag. Måste vara någonting med drivisarna. Jag försökte uppdatera dem men det stod att ingen bättre drivrutin än den som redan är installeras kunde hittas. Och jag kollade också på m-audios hemsida och den senaste versionen var samma som följde med på skivan.

Jag tror jag får försöka leta vidare på hur man stänger av det integrerade kortet på moderkortet, med jumpringen eller vad det nu kan va dvs.

Ska fortsätta mecka lite och se om det blir några förbättringar, kom gärna med fler förslag medans!

______________________

tackar / jake

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå först in i bios och försäkra dig om att du har stäng av det integrerade ljukortet. Gå sedan in och rensa bort allt vad drivrutiner heter bland ljudkorten. Sedan instalera drivisar från skivan. Det måste ju vara så att det finns ASIO-drivisar med. I så fall är det dem du skall använda för alla musikprogram. ASIO är de som ger lägst latency. WMA är en altenativ drivrutin som du skall kunna ha installerat samtidigt. Dessa gör att du tex kan fu ut ljud från winamp eller mediaplayer genom ditt kort. Dessa kan krongla ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

kom gärna med fler förslag medans!

______________________

Hur är det egentligen? Har 2k stöd för 16-bitars? Är det inte enbart 24-bitars som finns i i 2k från början? Och har du då läst in drivisarna till det integrerade ljudkortet så ligger det och muppar sig. Fastän du avinstallerar så kan en massa "viktigt" (som 2k tycker) skräp ligga kvar och blockera en annan drivrutin. Kan du blåsa rent (format C), läsa om OS:et och utelämna drivisarna till det integrerade ljudkortet helt och hållet? Har själv ett Asus (P4P800deluxe) med integrerat ljudkort med surround och gud vet vad. Läste aldrig in drivisarna för att jag var rädd för att det skulle bli bekymmer med mitt Audiophile 2496.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Jo nu har jag gjort enligt vad Tobbe sa men problemet är att alla drivisar som finns listade är bara ljud-cocec och sånt som inte går att avinstallera.

Och ja då kanske det enda som återstår att göra är som slaptap säger att installera om hele paketet. Och då borde de fanimej inte finnas något som helst som kan komma i konflikt med audiophile-kortet, men man vet ju aldrig 😳

Har läst i manualen och försökt hitta om man kan stänga av det integrerade ljudkortet via "jumpringen" då, men hittar ingenting som pekar på att man ska kunna slå av det.

Får ta och testa att formatera imorgon då. Men som sagt hehe, om det är nåt snille som sett att jag missat nåt så tell me about it! 🙂

____________________

tackar / jake

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu blir jag fanimej galen. Har formaterat datorn och installerat om XP och service pack på det men inga drivrutiner utom dom som är till Audiophile-kortet. Men lik förbannat fortsätter exakt samma problem hela tiden, man blir så trött. Får gå och ta ut aggressionerna på trummora tills dom svarar på supporten. Och inga telefonnummer har dom... 😆

Nu måste jag väl ändå testat allt, eller? HJÄLP! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu blir jag fanimej galen. Har formaterat datorn och installerat om XP och service pack på det men inga drivrutiner utom dom som är till Audiophile-kortet. Men lik förbannat fortsätter exakt samma problem hela tiden, man blir så trött. Får gå och ta ut aggressionerna på trummora tills dom svarar på supporten. Och inga telefonnummer har dom... 😠

Nu måste jag väl ändå testat allt, eller? HJÄLP! 😛

Testa med ett annat OS (98SE/ME)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag genomled oxå ett helvete innan jag fick igång mitt Audiophile-kort ordentligt för nån månad sen. Det är ett USB-kort så det är inte exakt samma som du har. Jag kör det tillsammans med Sonar, och WDM-drivarna är lögn i helvete att få igång, Det gör iofs inte så mycket eftersom ASIO funkar. M-Audios support är inte heller nåt vidare. Dom skyllde på Sonar och sket i att svara efter första tipset "Har du bootat om datorn och installerat senaste drivaren?"... hmmm...

Se till att få igång det i XP men utan SP2 först. SP2 är märkligt och ingen (t ex min datorleverantör) kan riktigt lova att allt ska funka som det ska med SP2.

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att så fort du satte in XP så Voilá!!! Glad att det funkar för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller själv på att bli galen!!! Köpte Audiophile2496. får massa knaster och knäpp i ljudet.

😉    lycka till! och god jul 🙂

Henrik

Samma problem här. Dock bara vänster kanal, jag har gett upp 😳

Det där läste jag någonting om på M-Audios hemsida för ett bra tag sedan. Kunde tydligen hända under vissa omständigheter. Fanns tydligen en update där som skulle fixa det... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte alls vad som var fel.

Men jag skruvade i kortet formaterade c:driven helt. och installerade om.

sedan gick jag in i bios och slog av ljudet. Där efter installerade jag M-audios drivrutiner ..dock inte de senaste faktiskt. Det funkar gööör bra endå.

Nu vidare till nästa problem...medhörning 😉

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Min syn på saken....

M-Audio + Norton = PROBLEM..... Knaster och dylikt...

Hade Delta 1010LT och Norton antivirus. Knastrade som

attans.. Tog bort Norton...Löste problemet...

M-Audio + andra ljudkort inga problem....Bara att INAKTIVERA

det gamla...Ta inte bort...

M-Audio + XP = Kalas lösning funkar klockrent här....

Korten kan tilldelas IRQ som krockar med andra kort/app

Link to comment
Dela på andra sajter

WEEEEY!!! Äntligen har jag fått det att funka! Att installera XP eller att inaktivera det integrerade kortet hade nån betydelse (iallafall i mitt för mig då). Det var som han sa, han som snackade om att dra ut jumprarna! Rotade i datorn och lyckades hitta några jumprar som det varken stod på hemsidan eller i manualen nånting om. Så jag chansade och rattade ut dom och nu funkar allt tokigt pökvänligt! 😳😉🙂

TACK iallafall till alla som hjälpt till! Nu jädrans blir det kalas!

____________________

thaaanks / jake

Redigerat av jakeass
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte alls vad som var fel.

Där efter installerade jag M-audios drivrutiner  ..dock inte de senaste faktiskt.  Det funkar gööör bra endå.

Henrik

Vilken version installerade du ?

Ver 5.10.00.0036 ?

Intresserad av att veta eftersom denna version är den som funkar för mig utan knaster ,men däremot så funkar inte dom senaste uppdateringarna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...