Jump to content
Annons

Vilket ljudkort rekomenderas?


minikraeftan

Recommended Posts

Tja!

Va nämligen så att mitt ljudkort Presonus FP10 inte ville funka mer efter varit igång i 20 timmar typ.

Så nu ska ja byta till ett annat ljudkort tänkte på något med 2 ingångar 24 bit o bra ljudkvalitet. Helst 2 hörlurs ingångar.

Priset ska ligga mellan 4500- 5000 kr ha så bra preamps som möjligt.

Ljudkortet ska användas till sång och till en POD X3 för inspelning av gitarr o bas.

Tänkte på något som M-Audio ProFire 610 eller Presonus Firebox?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ju Profire 610.

Det mesta fungerar utmärkt med det. Har dock två saker jag kan påpeka.

1. Idioti att Master volume stryper ljudet i hörlurarna. (Man måste slå av monitorerna om man vill lyssna i endast lurar...)

2. Jag lyckas inte få vanliga Windows-applikationer, som MediaPlayer t.ex. att fungera med ljudkortet. (Kanske Windows-problem, vad vet jag?) Cubase, Ableton Live och Line 6 Gear Box funkar dock utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va nämligen så att mitt ljudkort Presonus FP10 inte ville funka mer efter varit igång i 20 timmar typ.
Que? Gick ljudkortet sönder?

Eller läger det av och fungerar igen när du startat om datorn? 🙂

För det där låter som en PC-grej i mina öron, att tappa kontakten med Firewireprylar efter att datorn gjort lite "Power Management"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Que? Gick ljudkortet sönder?

Eller läger det av och fungerar igen när du startat om datorn? 🙂

För det där låter som en PC-grej i mina öron, att tappa kontakten med Firewireprylar efter att datorn gjort lite "Power Management"...

Grejen var att haft det igång i 20 timmar så la firewire av helt, När ja starta om kortet så lyste blå lampa direkt utan att bli röd först. Man hörde ljudet via hörlurar men den fick ingen kontakt med datorn. Firewire kortet funkade med andra prylar så det måste varit ljudkortets firewire utgång som strular.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju Profire 610.

Det mesta fungerar utmärkt med det. Har dock två saker jag kan påpeka.

1. Idioti att Master volume stryper ljudet i hörlurarna. (Man måste slå av monitorerna om man vill lyssna i endast lurar...)

2. Jag lyckas inte få vanliga Windows-applikationer, som MediaPlayer t.ex. att fungera med ljudkortet. (Kanske Windows-problem, vad vet jag?) Cubase, Ableton Live och Line 6 Gear Box funkar dock utmärkt!

Avinstallera alla andra ljudenheter.. dvs det integrerade ljudkort och dess funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Avinstallera alla andra ljudenheter.. dvs det integrerade ljudkort och dess funktioner.

Jepp de kan krångla till det. Har själv ett tc konnekt6 och när jag stängde alla andra datorljud så blev det bättre. Finns ingen anledning ha dem heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...