Jump to content
Annons

Mixa/mastra en demo


Oskar_E

Recommended Posts

Nu är det såhär att jag har ett band och vi håller på att spela in en demo på 5 låtar. Vi har hittills bara spelat in trummor i skolans studio och det blev riktigt bra och vi tänkte lägga resten hemma hos mig, även om jag inte har grymaste grejerna...

Vår tanke var att lägga allt omixat här och sen skicka till ngn som mixar och mastrar (som får betalt såklart). Då tänkte vi att vi skulle få så bra kvalitet som möjligt och dessutom spara pengar. Är detta en bra idé? Vad kan det kosta, vem är villig och kunnig? Behöver lite tips!

Sen vore det kul om ni kunde ge lite erfarenheter kring publisering. Vilket tryckeri använde ni, blev det bra, kostade?

//Hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte spela in resten i skolan också om Ni blev nöjda med trummorna? Om Du inte har så bra grejor hemma så kan det ju bli lite fel fortsättningsvis. Om inte inspelningen blir bra så hjälper det inte att hyra in en fantommixare. Mastering kan ju vara lite knepigare att göra själv men kolla på forumet för mixning/mastering. Där kan Du snabbt se vilka som verkar kunna sina saker. Ta kontakt med någon av dem så kanske de kan hjälpa Dig med masteringbiten.

Tro bara inte att allt det "magiska" ska hända vid mixningen för det gör det inte om inte sakerna är bra inspelade. Ett bra inspelat material kan ibland "mixa" sig själv, dvs att man faktiskt inte behöver göra så mycket för att det ska lyfta.

Lycka Till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att slutresultatet kommer låta ganska annorlunda om du mickar upp gitarrer, bas o.s.v i ett rum som inte har samma akustik.. och använder du artificiellt reverb kommer det höras skillnad i rumsklang mellan inspelningarna..

Jag skulle nog sälla mig till Wonderboy's uttalande och fråga varför ni inte spelar in resten av instrumenten i samma studio som trummorna..

Angående publiceringen:

jag /vi ( artisten jag gjorde musiken åt ) gjorde ett CD projekt för ett tag sedan där jag gjorde omslag och del-mastring själv, fick hjälp med slutmastring och CD-pressning genom en personlig kontakt ( en tung kille i branschen för samplings CD's). Omslaget gjorde jag i photoshop med ett högupplöst digitaliserat foto (9600X9600) och skickade alla (PS) Layers till en reprofirma i skåne som tog fram alla filmer CD-tryckeriet behövde... sen tog det 2 veckor jag hade skivorna i handen.

Genom en annan kontakt fick vi hjälp med distribueringen av skivorna genom en lokal skivaffär..

SÅ det är inte så krångligt egentligen... det svåraste är att få ut skivorna till folket. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vår tanke var att lägga allt omixat här och sen skicka till ngn som mixar och mastrar (som får betalt såklart). Då tänkte vi att vi skulle få så bra kvalitet som möjligt och dessutom spara pengar. Är detta en bra idé? Vad kan det kosta, vem är villig och kunnig? Behöver lite tips!

menar du att ni skulle skicka det till någon på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nog kommentera lite här med tanke på vad min käre kollega wonderboy svarade. Jag tror att du tänker helt rätt när du vill spela in resten själv, om du inte har möjlighet att spela in resten på skolan så kan du nog spela in hemma. Har du ett bra ljudkort och hyr in lite mickar så kan du nog klara det, du kan kanske få låna eller hyra lite mickar av en ljudfirma eller någon från forumet om du är snäll. Är du bara noga med uppmickning och "ratta" inte själv om du känner att du inte grejar det se till att få in en så ren och hög signal som möjligt. Vet inte vilket program du tänkt använda men du måste se till att ditt program funkar med den tilltänkta ljudteknikerns grejer. Hitta någon ljudtekniker först och diskutera med den personen om hur han vill få filerna, så att han eller hon kan arbeta med filerna i sitt program och på sin dator.

När det sedan gäller slutmastring så kan de faktist göra underverk med en slutmix, de som mastrar har jag kanske alldeles för mycket respekt för så jag vill aldrig mastra själv, klart vill bandet ha en demo på en CD-R så mastrar jag, men om det skall gå till tryck eller som promotion så gör jag det inte. De som mastrar kan sin sak och eftersom jag inte kan den grejen så låter jag hellre bli, bara för att du är en bra ljudtekniker är ju inte det samma sak som att du kan det med mastring.

En bra firma på mastring och tryck är digitalfabriken i Göteborg, ring dom de har en skön attityd och kan förklara mastringens A och O för dig. Du får sitta med under mastringen om du vill, kan säga att det var där jag fattade att mastrings snubbar kan sin sak....

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...