Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej har problem med mitt saffire ljudkort. Efter en stunds användning disconectar den mig och jag blir tvungen att starta om datorn för att den ska datorn ska kunna hitta ljudkortet. Vad kan detta bero på? Har testat att ladda ner alla uppdateringar till windows på deras hemsida. Kan det ha att göra med att jag kör "stor-firewire" till en liten "fire-wire"ingån. Vad ska jag göra åt saken?

Mvh// David

Annons
Postat

Äh vafan, kom på att jag redan har allt nedskrivet hur man gjorde så att jag skulle komma ihåg det själv för framtida bruk, så jag kan ju likagärna klistra in den här 😛. Nu vet jag ju inte alls om du har samma datorkonfiguration som jag men det här är vad jag gjorde:

* Se till att du har "Hög prestanda" som power plan, och att du inte kör på batteri, utan alltid har sladden i.

* Kontrollpanelen > Justera utseende och prestanda > Avancerat > Kryssa i "Bakgrundstjänster".

* Inaktivera "Broadcom 802.11g Nätverksadapter" eller gå till Microsoft Update Catalog och fixa drivrutinen med versionsnummer 5.10.38.26.

* Inaktivera "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery". Den får du tyvärr leva utan.

* Hämta hem "Forceware" drivrutiner till ditt grafikkort och använd ett program som heter "Rivatuner" för att tvinga graffikkortet att alltid använda samma klockfrekvens. Välj mellan "Low power 3D" eller "High Performance 3D". Det här gäller bara om du kör Windows Vista eller senare, eftersom XP alltid tvingar ditt graffikkort i "High Performance 3D" läge, och endast om du har ett grafikkort från Nvidia.

* Öppna Regedit. Gå till "HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Enum > 1394 > Focusrite&saffire > (massa siffror) > device parameters". I katalogen "device parameters" skapar du ett nytt DWORD som du döper till "SidSpeed" och ger det värdet "0", för högsta Firewire prestanda.

* Inaktivera övriga enheter som du inte använder. Webcam, ethernet, kortläsare, IR-sensor, bluetooth, osv.

* När du har gjort allt detta öppnar du "ASIOControlPanel" som ligger i "driver" katalogen i "c:\program\Focusrite (eller var du nu valde att installera drivrutinerna)" på datorn. Sätt storleken på Firewire bufferten till ett värde där det inte krånglar längre. Ju högre värde, desto mindre krångel men desto högre latency. Du får hitta en kompromiss där du tar hänsyn till latency vs. stabilitet.

Lycka till! 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.