Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

två helt olika saker går inte att jämföra

edit. en di-box omvandlar linesignal till micsignal

och en preamp omvandlar micsignal till linenivå

Redigerat av spass
Postat
två helt olika saker går inte att jämföra

Jag förstår att det är två olika saker. Men jag antar att det blir en väsentlig skillnad om man har en bra DI-box innan ljudkortet. Därför undrar jag vad som är viktigast. Att ha ett medelmåttigt ljudkort med en riktig bra DI-box, eller ett riktig bra ljudkort med en riktigt bra preamp? Hoppas det inte är en för invecklad fråga.

Postat

Många micpreamps har även en högohmig instrumentingång (ska vara på minst 1MOhm), som gör den externa DI-boxen överflödig.

Huvudfunktionen för en DI-box är att skapa en impedansbryggning, så att ljudet från gitarrmickarna inte påverkas negativt av den högre belastningen som en ingång med lägre impedans ger.

Se även Bo Hanséns fina utredning om DI-boxar: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;#entry88450 .

Postat
Jag förstår att det är två olika saker. Men jag antar att det blir en väsentlig skillnad om man har en bra DI-box innan ljudkortet. Därför undrar jag vad som är viktigast. Att ha ett medelmåttigt ljudkort med en riktig bra DI-box, eller ett riktig bra ljudkort med en riktigt bra preamp? Hoppas det inte är en för invecklad fråga.

de flesta ljudkort har en instrumentingång så då behöver man ingen di-box

men men det är ju bäst att ha

ett riktig bra ljudkort med en riktigt bra preamp

men du behöver ändå en di-box för att koppla signalen genom en preamp om det saknas instrumentingång

Postat (redigerat)
Ja, vad är viktigast och vilken formar ljudet bäst?

Den frågan är ungefär som: vilket är bäst, en bas eller en gitarr?

Ja.. e du basist så vill du nog ha en bas och e du gitarrist vill du nog ha en gitarr...

Som sagt är det två olika saker som gör olika saker.

Spelar du t.ex in gitarr direkt in i datorn är det viktigt att du har en bra DI-box,

Spelar du däremot kanske bara in sång är det viktigt att du har en bra Preamp.

Som också sagts så är det vanligt att det finns en högohmig instrumentingång när du köper en Preamp idag så man får två i en så att säga. =)

EDIT: Förstås så behöver du oftast en preamp utöver DI-box ändå, eftersom DI-boxen kopplas till en preamp...

Redigerat av Limpan
Postat

Exakt, tänkte på varför alla studios har både svindyra preampar och svindyra DI boxar, om det nu räcker med bara en preamp. I alla fall så kan man ha en DI-box de gånger man spelar ute, så helt bortkastat med pengar är det ju inte.

Ska mest spela in gitarr och bas i datorn så någon sång är det inte jag ska göra.

Postat
Exakt, tänkte på varför alla studios har både svindyra preampar och svindyra DI boxar, om det nu räcker med bara en preamp. I alla fall så kan man ha en DI-box de gånger man spelar ute, så helt bortkastat med pengar är det ju inte.

Ska mest spela in gitarr och bas i datorn så någon sång är det inte jag ska göra.

I vissa fall kan de kanske ha en DI-box med en audiotransformator som ger en speciell färgning - men oftast använder man bara DI-boxar för att göra en bättre anpassning av impedanser och/eller för att fixa till en balanserad signal från en utgång som är obalanserad, så att man kan slippa ifrån att få in störningar i kabeln på vägen till kontrollrummet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.