Jump to content
Annons

Hjälp med inspelning


hasselstrom

Recommended Posts

Hej hej!

Jag ska nu för först gången spela in en mixtape. Jag är ägare av 2 st Numakr axis 9 och Numark DMX-06. Hur ska jag på bästa sett bära mig åt för att spela in. Kvaliteten ska vara den bästa möjliga. 😛

Tack på förhand för kreativa förslag och planlösningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kör från rec out på mixern, in i line in på datorn och spela in med tex wavelab eller soundforge 🙂 ställ in nivåerna på innan du börjar spela in :>

Blir inte alls någon vidare kvalite då. Vad ska jag ställa in? vilket program rekommenderar du personligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte alls någon vidare kvalite då. Vad ska jag ställa in? vilket program rekommenderar du personligen?

det gör knappt någon skillnad vilket program du använder

vad blir inte bra? låter det distat har du för hög ingångssignal

audacity är gratis och funkar bra

edit: du spelar kanske in i datorns mikingång istället för lineingång om du har ett standardljudkort

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen körde jag med wavelab innan ja gick över till mac, det är inspelningsnivåerna (Rec Level) i programmet du ska ha koll på så det inte klipper (går på rött) o se nu till att använda linein och inte mic-ingången på ljudkortet för då låter det skit 🙂

Redigerat av db3306
Link to comment
Dela på andra sajter

det gör knappt någon skillnad vilket program du använder

vad blir inte bra? låter det distat har du för hög ingångssignal

audacity är gratis och funkar bra

edit: du spelar kanske in i datorns mikingång istället för lineingång om du har ett standardljudkort

Jag måste ha ljudet från mixern på en extremt låg nivå och då låter det knappt bra. Låter "brusigt" och oklart.

Det kan hända att jag har gjort de. Jag antar att jag har ett vanlig standar-ljudkort eftersom jag inte köpt till någon extra. Skulle ett alternativ vara att köpa nytt ljud-kort? isåfall vilket ?

Hoppas du förstår vad jag menar, är inte den bästa på att förklara mig. 😄

MVH A.hasselström

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen körde jag med wavelab innan ja gick över till mac, det är inspelningsnivåerna (Rec Level) i programmet du ska ha koll på så det inte klipper (går på rött) o se nu till att använda linein och inte mic-ingången på ljudkortet för då låter det skit 😄

Haha misstänker att problemet ligger här. Tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
kör från rec out på mixern, in i line in på datorn och spela in med tex wavelab eller soundforge 😏 ställ in nivåerna på innan du börjar spela in :>

Hur ställer man in nivåerna ?Vart sitter Line in på datorn( Dum fråga men jag vill bara vara säker att jag har satt rätt) ?

TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...