Jump to content
Annons

Gitarren rundar när jag har mycket dist


Emil16473

Recommended Posts

Hej Studioforum!

Jag har köpt mig en ibanez elgitarr ( http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg...7V_WH_00_05.gif )

När jag pluggar in den i min mesa boogie stärkare o krämar på med dist så blir det lätt hänt att gitarren börjar runda om jag släpper strängarna, även fast

jag kör på låg volym. De där DiMarzio mickarna är ju väldigt bra o det är rätt skönt ibland när det skriker men jag börjar bli lite sugen på att kunna fixa det på något sätt.

Min fråga är alltså, hur ska man lättast göra?

Jag kan tänka mig att man skruvar ner mickarna att de kommer längre ifrån strängarna? Mickarna är rätt högt nu så är det därför outputen blir så stark att det börjar runda?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej Studioforum!

Jag har köpt mig en ibanez elgitarr ( http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg...7V_WH_00_05.gif )

När jag pluggar in den i min mesa boogie stärkare o krämar på med dist så blir det lätt hänt att gitarren börjar runda om jag släpper strängarna, även fast

jag kör på låg volym. De där DiMarzio mickarna är ju väldigt bra o det är rätt skönt ibland när det skriker men jag börjar bli lite sugen på att kunna fixa det på något sätt.

Min fråga är alltså, hur ska man lättast göra?

Jag kan tänka mig att man skruvar ner mickarna att de kommer längre ifrån strängarna? Mickarna är rätt högt nu så är det därför outputen blir så stark att det börjar runda?

//Emil

Gissar att det är rätt hög output på de dimarzio-mickarna, vilka är det som sitter i? De rundar säkert ganska lätt.

Tror man kan vaxa mickarna för att få mindre rundgångskänsliga mickar, men jag tror även det påverkar ljudet litegrann.. osäker

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar nog att det blir sustaintjut i strängarna, inte att mickarna tjuter. Och det är ju så en bra gitarr ska vara...

Minska gain och höj anings master så blir hänget kortare.

Ställer man stärkaren i ett annat rum (när man spelar in) så blir det inte heller sånt Santana-aktigt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är rundgång vi pratar om, som man vanligtvis får om man sätter gitarrens mickar framför högtalaren.

Men det är ju tråkigt om man måste minska gain för då drar man ju automatiskt ner disten.

Mickuppsättningen ser ut såhär:

neck pu DiMarzio® Evolution® (H) neck pu

middle pu DiMarzio® Evolution® (S) mid pu

bridge pu DiMarzio® Evolution® (H) bridge pu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...