Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

God kväll i stugan! Till hösten börjar jag tredje ring och av tradition så måste man göra ett projektarbete då, jag funderar nu om jag ska ha frågeställningen: hur är processen från att man spelat in några låtar (tillräckligt många för att klassificeras som fullängds album) till att albumet är redo att skickas ut till butik och redo för beställning. Jag går då i ett gymnasium strax utanför Norrtälje, och är ganska självlärd ljudtekniker, har jobbat med diverse grejer nu senaste två åren, har vid sidan jobbat med några småband här i hemtrakten. Om någon skulle ha tips på en studio, skivbolag, någon ni känner som känner till processen, i stockholms eller uppsala trakten, som skulle kunna ta en lärling/praktikant och vara handledare när jag jobbar med mitt projektarbete kommande året, så hör gärna av er så jag får tid att boka in i kalender en första träff.

Redigerat av Robin18
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat

*bump*

Skulle behöva få tips ASAP på någon/ett företag i musikbranschen i stockholmstrakten eller i uppsalatrakten som arbetar med musiker och album produktion för att komma igång med projektarbetet så fort som möjligt och inte behöva stressa sista månaderna. Tvekar ni över hur mycket jag kan inom ljudteknik, så skriv så ska jag försöka ladda upp en övning med ett band som jag mixat.

Postat (redigerat)

Jag är nog inte rätt person. Men här är några pekare / tankar på sånt som du behöver tänka på i processen.

1) Inspelning o mastring av ljudet

utgår från att du har någorlunda koll på det redan

2) Omslag och CD-tryck

Fram med photoshop och kreativiteten. Det skall väl vara en folder, ett brickinlägg och tryck på CD-n. "Tryckeriet" vill nog ha det här i särskilt format, ibland kan du få en mall av dem som måste användas.

3) Mastring - den tekniska och ekomiska delen

Låt oss anta att ljudet är klart med mera. Nu behöver skivan få en ISRC kod. Förutom att man måste ha det på "riktiga" CD så är det den koden som skickar pengarna när låtar spelas i radio. ISRC koden är med på skivan.

Läs mer hos

http://translate.google.com/translate?hl=s...DBS_sv%26sa%3DX

På skivan lägger man också CD-text. I bilen har man ibland en CD-spelare som läser den texten och visar vad låten heter som man spelar.

Du behöver också betala royalties för att du använder music. Återigen är det hos IFPI du hittar info om sånt och en anmälningsblankett. I allmänhet är det enkelt och bara att betala - men det kan också bli härligt komplicerat.

Du behöver också en EAN eller UPC -kod. Det är "streckkoden" på skivan som används när den säljs i butiker och sånt. Det lämnar jag till dig att leta på google efter.

Slutresultatet är en "master" som kan vara en bränd CD. Försiktigt dock för det finns inte särskilt mycket felkontroll på en vanlig CD. Några fel här och där och de hamnar i den oåterkalleligt pressade CD-n. Ett alternativ är att skicka materialet som en "image" på en dator-DVD. Då är det bra felkontroll, inga bitfel slipper igenom.

4) Glasmaster / Pressning / Tryck / Packning / Plastning

Det finns nog ingen i Sverige som faktiskt gör skivor. Man får leta reda på nån lämplig i Europa eller Asien som kan fixa det. En del av dem har svenska agenter som hjälper till. Återigen, en början kan vara att kolla ifpi-s listor. Enkelt uttryckt skickar du musiken på en CD eller DVD, "bilderna" som skall tryckas på en annan och betalar. Några veckor senare kommer det kartonger på posten med färdiga CD.

5) Ladda upp databaser

De olika programmen på PC läser vanligen inte CD-text. Nån måste se till att info hamnar i de databaser som används av Windows media player, iTunesmed mera. Det finns en funktion direkt i programmen för det, men jag har ingen koll på hur man laddar upp skivomslagen.

Förresten skall det gå ett gäng kopior också till arkiv.

6) Marknadsföra / sälja / distribuera

Nu är du utanför sånt som jag vet. Skall du få ut skivan så måste folk veta om att den finns och kunna köpa den. Kanske i den lokala tobaksaffären ( då får du åka dit och ställa upp ett gäng) eller i statoil ( då får du nog hitta nån i Stockholm som sköter sånt) eller på nätet ( ja, du vet... )

Sen skall skivorna skickas ut till dem som beställt och pengar räknas och redovisas med mera.

Lycka till.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.