Jump to content
Annons

Köra stärkaren genom UX-1


Hillman

Recommended Posts

Jag har en peavey bandit-stärkare som låter sju gånger bättre än det tama POD Farm och Gear Box.

Jag vill därför använda utgången på min stärkare (Speaker simulated direct out) och koppla den till min Line 6 UX-1 för att använda i Ableton Live 7.0.16.

Jag har provat att koppla direkt in i guitar-ingången på framsida på UX-1:an och även till Line 1-ingången på baksidan av UX-1:an. Inget ljud i Ableton dock... Någon som vet hur jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska använda Line 1-ingången.

Sedan i gearbox ändrar du Input Type listan till Line 1.

Då ska du få in den signalen ifrån förstärkaren. Iallafall om du får in signalen i Ableton när du använder gearbox som förstärkarsimulator.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska använda Line 1-ingången.

Sedan i gearbox ändrar du Input Type listan till Line 1.

Då ska du få in den signalen ifrån förstärkaren. Iallafall om du får in signalen i Ableton när du använder gearbox som förstärkarsimulator.

MVH Daniel

OK, tack så mycket! Jag kan nu se att nivåmätarna i Gearbox reagerar (dock inte särskilt mycket, men det kanske har att göra med ottnivån på stärkaren?), men jag får fortfarande inte in ljudet i Ableton...

Jag får in singnalen i Ableton när jag använder Gearbox som förstärkarsimulator, dock inte när jag kör stärkaren in i line 1 och ändrar input type till line .

Jag bor i lägenhet och måste därför hålla volymkontrollen och gain på stärkaren väldigt, väldigt lågt. Dock finns en pot vid utgången på stärkaren och den är på max. Måste jag kräma på stärkaren ocksp för att få en vettig signal till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt mål är att försöka få in så mycket nivå in i ditt ljudkort utan att det klipper.

Hm, det var jätte längesen jag körde gearbox så kommer inte ihåg så värst mycket.

Jag själv kör Pod Farm, men du hade det om jag förstod rätt?

Prova detta i Pod Farm, Välj File - New, och sedan ändra inputen till Line 1.

Gå in i mixer och under Rec Send UX2 1-2, så dra fadern högst upp(om den inte redan är det), och sedan klicka i +18 dB.

Om detta inte hjälper så kan du prova att lägga till någon preamp, typ American Classic och sedan försöka öka signalen på det sättet.

Akta dig dock att öka på Drive, därför preampen kan komprimera och dista din signal.

Annars prova lägga till kompressorn, men dra ner Threshold, och öka bara gain.

Men jag tvekar på att dessa metoder kommer låta din signal helt vara ifred.

Bäst vore ju om du kunde få in tillräckligt mycket signal ifrån förstärkaren isig.

Jag kan inte tänka mig att du måste kräma förstärkaren för att få ut mer signal. De flesta förstärkare som har line out tar ju signalen innan den går till slutsteget.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt mål är att försöka få in så mycket nivå in i ditt ljudkort utan att det klipper.

Hm, det var jätte längesen jag körde gearbox så kommer inte ihåg så värst mycket.

Jag själv kör Pod Farm, men du hade det om jag förstod rätt?

Prova detta i Pod Farm, Välj File - New, och sedan ändra inputen till Line 1.

Gå in i mixer och under Rec Send UX2 1-2, så dra fadern högst upp(om den inte redan är det), och sedan klicka i +18 dB.

Om detta inte hjälper så kan du prova att lägga till någon preamp, typ American Classic och sedan försöka öka signalen på det sättet.

Akta dig dock att öka på Drive, därför preampen kan komprimera och dista din signal.

Annars prova lägga till kompressorn, men dra ner Threshold, och öka bara gain.

Men jag tvekar på att dessa metoder kommer låta din signal helt vara ifred.

Bäst vore ju om du kunde få in tillräckligt mycket signal ifrån förstärkaren isig.

Jag kan inte tänka mig att du måste kräma förstärkaren för att få ut mer signal. De flesta förstärkare som har line out tar ju signalen innan den går till slutsteget.

MVH Daniel

Provade nu (av hänsyn till mina grannar) att koppla pocket pod till Line 1 och köra POD Farm, och se det gick som en dans! Imorgon ska jag testa igen med stärkaren. Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen! Äntligen kan man förhoppningsvis få lite bättre gitarrljud. Är inte jätteimpad av Gearbox eller POD Farms ljud, svårt att få till det där taggtrådsljudet á la Megadeth, Pantera etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade nu (av hänsyn till mina grannar) att koppla pocket pod till Line 1 och köra POD Farm, och se det gick som en dans! Imorgon ska jag testa igen med stärkaren. Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen! Äntligen kan man förhoppningsvis få lite bättre gitarrljud. Är inte jätteimpad av Gearbox eller POD Farms ljud, svårt att få till det där taggtrådsljudet á la Megadeth, Pantera etc...

Tänkte jag skulle berätta att problemet nu är löst (på ett ganska enkelt sätt...). Problemet var att när jag ändrade till Line 1 i Gearbox, valdes förstärkaren i programmet bort och upp kom en noisegate eller kompressor som var helt galet inställd. Lite rattande på den gjorde susen och nu kan det riffas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...