Jump to content
Annons

Korrupt projekt i Cubase 5


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

jag håller på med en låt som har växt sig riktigt stor...projektet har kraschat några gånger och jag har då sparat under nytt filnamn.

idag fick jag en plötslig krasch när jag bara flyttade omkring en ton i midieditorn....

nu går projektet inte att öppna.....för det mesta stänger Cubase ner direkt så fort projektet är färdigladdat och alla öppna fönster ritas upp.

Ibland har jag fått en ruta som säger:

Microsoft Visual C++ Runtime Library

 

Runtime Error!

 

Program: C:\\program\steinberg\cubase 5\cubase5.exe

 

abnormal program termination

här är exempel på felkod från loggen (oftast hinner den inte skriva till loggen)

===================================================================

Cubase5.exe Version 5.0.1 Build 147 - 25.4.2009 17:36

-------------------------------------------------------------------

Timestamp is 49cab05d (Wed Mar 25 23:29:49 2009)

C:\Program\Steinberg\Cubase 5\Cubase5.exe

-------------------------------------------------------------------

Exception code: C0000005 ACCESS_VIOLATION

Fault address: 00D69245 01:00968245 C:\Program\Steinberg\Cubase 5\Cubase5.exe

 

Registers:

EAX=15e6b0c8 ECX=00000000 EDX=009232c0 EBX=00000000 ESI=15e6ad58 EDI= 03412df0

EBP=033fcd00 EIP=00d69245 ESP=0012f1a4 CS= 0000001b SS= 00000023 Flags=00210246

DS= 00000023 ES= 00000023 FS= 0000003b GS= 00000000

 

Float Save:

Control Word= ffff027f Status Word= ffff4000 Tag Word=ffffffff

Error Offset= 057a45b5 Error Selector=059e001b

Data Offset= 0d3fcac0 Data Selector= ffff0023

Cr0NpxState= 00000000

 

Bytes at CS:EIP:

8b 51 08 50 ff d2 89 9e a4 01 00 00 8d 4c 24 0c

e8 76 51 2a 00 89 5c 24 28 8d 44 24 0c 50 8d 8e

 

Call stack:

Address Frame

00D69245 033FCD00 0001:00968245 C:\Program\Steinberg\Cubase 5\Cubase5.exe

jag kör senaste uppdateringen 5.01....jag har testat att installera om cubase, ljudkortet (emu1820m), tillfälligt ta bort pluggar som skulle kunna orsaka problemet.

jag har en 2 dagar gammal version av låten som går att ladda och att jobba ikapp det arbete jag har förlorat sen dess går troligen snabbare än att felsöka men jag antar att problemet kan uppstå igen.

ett felmedelande refererade till windows/system32/kernel.dll........kan man installera om bara den dll filen i windows systemfiler?

jag vet att det inte är så mkt att gå på men några idéer? behöver verkligen hjälpen....jag har kastat stolar omkring mig idag och det är rätt omoget ; )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte att Kernel.dll direkt är orsaken till ditt problem, men den hanterar ju minnet, in / utdata och interrupter

så har du kollat hur mycket minne Windows allokerat när du kör projektet?

Jag brukar få såna där skitfel när minnet tar slut

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

tack Lundin

just senaste versionen av låten kan jag ju inte kolla eftersom den rasar dirkekt....versionen innan borde dock inte skilja sig speciellt mycket i belastning så den kunde jag kolla på och det ser inte ut att vara någon brist på minne....

jag har 4 st 1024mb minnes stickor i vilket i Win XP torde ge mig 3gb minne...jag har oxå lagt till strängen "...../fastdetect /3GB /Userva=2900 " i min boot.ini fil (se https://www.studio.se/index.php?showtopic=37577&st=0)

så här ser minnesanvändningen ut men låten i stoppat läge :

post-5140-1240729875.jpg

den här låten är nog den som har pressat min cpu mest sedan jag uppgraderade till quadcore men jag tror ändå inte att det har vart ngn större fara....cpu mätaren har legat på c:a 70% och nu när jag ställde upp latencyn till 75ms för att lätta på trycket : ) i hopp om att då kunna öppna den så går cpu-användningen ner ganska kraftigt på den föregående versionen som går att spela upp.

värt att nämnas är dock att filstorleken på cubase cpr-fil (alltså själva låtfilen) på den här låten är väldigt stor....på dom flesta brukar den ligga på c:a 2-4mb men är den c:a 50mb stor...det är en problemlåt jag har hållit på med ganska länge och gjorde för ett tag sen en ny version med en annan sångerska än innan och rensade då ut oanvända audiofiler från den gamla versionen....kollade just på den gamla cpr-filen och den är t.o.m. 114mb stor.

jag har fått ngn annan låt ngn gång som oxå har växt i storlek på det där viset och jag förstår inte vad det är som gör det.....har flera andra "tunga" projekt...alltså låtar med typ 150 audiospår och tonvis med pluggar och VSTier som inte alls drar iväg i filstorlek.

ngn annan info som behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det någon skillnad i minnesanvändning när du drar igång projektet?

Hmmm undrar om inte Cubase allokerar en del minne för audiobuffrar enbart under uppspelning? Device setup / Audiopriority / Buffersize

Hur har du ställt in hanteringen av VST 3 och möjligheten att bara använda CPU när pluggarna processar ljudet?

Nu vet jag inte om detta påverkar minnet på nåt sätt.. men i stoppläge kanske det är svårt att veta hur datorn påverkas och om någon minneshantering ändras när du sedan startar sequencern.

Link to comment
Dela på andra sajter

det tycks inte vara ngn skillnad i minnesanvändning när låten rullar...

jag tror det mesta i mitt Cubase står i defaultläge...

post-5140-1240777323_thumb.jpg

vad gäller VST3 pluggar visste jag inte att det fanns en sån inställning och förstår inte heller vad den innebär men under preferences har jag ett val där det står "Suspend VST 3 plugin processing when no audio signals are received" och den är ibockad

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint då har du gjort allt som går att göra... så då får du väl sälja C5 o börja samla frimärken 🙂

Allvarligt talat så börjar mitt tipsförråd tryta nu..

Jag vet att jag hade problem med mina UAD-kort och den där 3Gb switchen, men jag har alltså inte mer än 2Gb RAM installerat och konstigt nog funkade det ett tag sen helt plötsligt började det ena av mina 2 UAD-kort krångla, eller rättare sagt det gick inte att aktivera i kontrollpanelen ( UAD-panelen alltså ) och det visade sig efter lite rotande att den allokerade minnesarea för pluggarna "som inte fanns".. sen tog jag bort switchen och då funkade allt igen.

Men det är en rätt häftig Latency du har 75ms .. men hur är det egentligen med 2 sekunder diskbuffer.. går disken på högvarv för att hinna med o skyffla den mängden data? om du säger att du har 150 audiospår borde det väl bli rätt skaplig diskaktivitet även om du ställt upp latencyn så högt?

Jag vet inte vad jag fiskar efter men det kan ju också vara en bugg i Cubase..

Steinberg har ju dessutom en liten lista med problem som de tydligen inte har någon lösning för i daxläget där de nämner olika arbetssätt för att komma runt dessa problem.. har du kollat igenom den?

Har du ServicePack 2 eller 3 i windows?

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå

jag tackar för dina tips lundin!

jag har nu även kört ett memtest86 för att se om det kunde finnas ett fel på minna minnen men icke...

jag kör sp2....när sp2 släpptes vill jag minnas att folk som körde det på en befintlig windowsinstallation fick ett helvete och jag har bara slängt på det i samband med en ominstallation av winXP...har därför inte vågat installera sp3...däremot installerade jag nästan alla windowsfixar manuellt från windows update...problemen kvarstår dock.

vad gäller latencyn är det inte ngt jag brukar köra så högt utan ställer ibland upp den vid mixning för att avlasta datorn....75ms kanske dock är FÖR högt...måhända ger 20ms mindre belastning...för mig har det funkat iaf.

jag vet inte om jag lyckas hitta steinbergs lista med problem...jag har kollat under "knowledge base" men hittar ingen specifik lista för cubase 5

jag gick nu under tiden över till att jobba med en annan låt som förmodligen innehåller ungefär lika många spår, pluggar, vstier som den som krånglade...

jag skulle leta efter en synthpad via mediabay och efter att ha provlyssnat 2-3 ljud i olika synthar och klickade vidare på nästa ljud fick jag en krasch igen med en ruta som säger:

"Microsoft Visual C++ Runtime Library

Runtime Error!

Program: C:\\program\steinberg\cubase 5\cubase5.exe

abnormal program termination"

ibland har jag oxå fått problem när jag har lämnat datorn och cubase bara har stått ett tag...då har det ngn gång kraschat så fort jag börjar spela låten.

kan det röra sig om ett klassiskt fall av sbs.? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm du har inte en skärmsläckare som träder in efter en stund? eller några diskar som går ner i viloläge.

Jag har också fått det där fenomenet om jag lämnat Cubase en stund och sedan klickar på play, då hackar det o lever fan en liten stund, ungefär som om den återladdar massa data tilll RAM, men jag har inte fått någon blåskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick igång låten efter att ha pratat med support och döpt om vst-plugg mappen så att inga pluggar laddades.....kunde sen plocka bort några pluggar och spara och sen funkar det....dock verkar det som att det handlar om någon slags resursbrist...har jobbat med låten hela dan och den har kraschat ett par gånger när jag har försökt slänga på ngn lite tyngre plugg.

det konstiga är att det flyter finfint innan....inget sprakande eller hackande som förvarning.

jag har ingen skärmsläckare eller viloläge på diskar.

kan jag mäta minnesanvändning på något annat sätt än med windows aktivitetshanterare (se ovan)?

mac ja.....kanske om jag vinner på sssssssssssssssssssssstrisssssssssssssssssss 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint att du kom närmare sanningen Supra.. Sök på Performace monitor så får du en del träffar..

jag laddade hem ett freewareprogram

för att testa på min burk.

MAC donalds stekbord OSar Xtra mycket...?

😉

HAH fin där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick igång låten efter att ha pratat med support och döpt om vst-plugg mappen så att inga pluggar laddades.....kunde sen plocka bort några pluggar och spara och sen funkar det....dock verkar det som att det handlar om någon slags resursbrist...har jobbat med låten hela dan och den har kraschat ett par gånger när jag har försökt slänga på ngn lite tyngre plugg.

ja och nej....som jag beskrev ovan har jag fått låten att funka och jobbar för närvarande vidare med den....jag har dock fått några nya krascher och jag vet inte om det beror på att projektet är så tyngt att varje liten ny ansträngning leder till krasch eller om jag på ngt sätt har fått in ett spöke i just den här projektfilen....jag tror mer på det senare....förvisso innehåller den ett gäng med pluggar och VSTier men jag tycker inte att den borde vara så tyngd.....hade det vart min dator före att jag uppgraderade hade det kännts normalt men här borde finnas mer datorkraft att ta av..

så som sagt....är det så att du inte heller ens kan öppna din låt så testa att döpa om VST-pluin mappen så att inga pluggar laddas och testa den att ta bort några ur projektet....döp tillbaka mappen till orginalnamnet och testa att ladda låten på nytt...

om ditt problem ser annorlunda ut så beskriv det gärna mer detaljerat

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att döpa om VSTPlugins-mappen var precis det tips jag fick från supporten, och visst med ett par reverbs mindre går det nu att öppna projektet. Resursbrist var diagnosen...

Problemet är att jag, precis som du, tycker inte att datorn är särkilt överbelastad när kraschen kommer. Visst det är några ljudspår och pluggar, men inget överdrivet märkvärdigt. CPU användningen av Cubase är låg enligt markeringen. Men så plötsligt - Runtime error! Jag har en hyfsat kraftig dator (dubbel quad processor, 4GB RAM) så jag tycker inte jag borde få dessa krascher helt oanonnserat och halvvägs in i ett projekt (är inte i närheten av ditt antal ljudspår och *.cpr filstorlek).

Kör förresten Cubase 5 med XP sp 3. Kan det vara någon slags bugg i Cubase???

Link to comment
Dela på andra sajter

o jag kör xp med sp2 så det e nog inte där det ligger.....

nu när jag är i mixfas har jag testat att höja latencyn till 50ms och då går det jättebra och jag har slängt på en hel del till pluggar utan att det har kraschat....cpu mätaren ligger väldigt still kring 50% men om jag sänker latenceyn så börjar mätaren liksom slå...alltså den hoppar omkring

vet inte hur mkt ljudkortets drivrutiner spelar in....jag har ett EMU1820M...vad kör du Qoth?

Link to comment
Dela på andra sajter

drumstickoverload (oregistrerad)

Det du skulle kunna göra är att testa installera om Microsofts Visual C++ programvaran (i .NET Framework) (: C++ är en kod som nästan alla dagens program använder sig utav, jag kodar själv i HTML och C++ applikationer och det brukar förekomma fel ibland, men det brukar oftast vara så larvigt att du bara behöver ladda hem .Net Framework mjukvaran ifrån microsofts hemsida igen och så vips funkar det... give it a try!

Länk: http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Enligt din logg:

"Microsoft Visual C++ Runtime Library

Runtime Error!

Program: C:\\program\steinberg\cubase 5\cubase5.exe

abnormal program termination"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett Lexicon Lambda, fungerade utmärkt med Cubase LE som jag hade tidigare. Och jag kan inte se något tecken på att det skulle vara ljudkortet som ställer till problem i Cubase 5. Men vad vet jag...

Intressant tips med C++. Har du testat suprapappa???

o jag kör xp med sp2 så det e nog inte där det ligger.....

nu när jag är i mixfas har jag testat att höja latencyn till 50ms och då går det jättebra och jag har slängt på en hel del till pluggar utan att det har kraschat....cpu mätaren ligger väldigt still kring 50% men om jag sänker latenceyn så börjar mätaren liksom slå...alltså den hoppar omkring

vet inte hur mkt ljudkortets drivrutiner spelar in....jag har ett EMU1820M...vad kör du Qoth?

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå!

tack för tipset Drumsticksoverload : )

dessvärre funkade det inte......jag har kunnat jobba väldigt stablit på låten i flera dagar och jag har slängt på ganska mycket mer pluggar sedan det knasade...har kört med 50ms latency nu när jag är i mixfas...idag när jag skulle starta upp låten fick jag samma problem igen....testade då att installera .Net frameowrk 3.5 (jag hade version 2.0 innan) men som sagt hjälpte det inte.....däremot hjälpte det att ställa latencyn till 20ms

skulle vara intressant att testa med ett annat ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...