Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Har nyligen byggt en ny musikdator.

I7 processor, Gigabyte moderkort ,Windows vista ultimate 64bit och Cubase 5.

Fungerar klockrent hittills.

Men har nu kommit till fasen där man funderar på att fixa till den ultimata slutklämmen och få ut det bästa o det mesta ur burken.

Nån som kör med Cubase 5 och Vista ultimate 64bit här, och som kan dela med sig av sina tweaks när det gäller Cubase o Vista ?

Är inte så hemma på vista än eftersom jag tidigare haft XP.

Så allt är av intresse.

tack på förhand !

Annons
Postat (redigerat)

Jag kör C5-32bit på Vista64 då jag inte tyckte att det var lönt att köra på C5-64bit än, eftersom utbudet av 64-bits 3:e part pluggar är ganska risigt i dags läget. (Med 4GB ram är man faktiskt rustad för det mesta.)

Om tanken är att köra C5-64bit på Vista64 så hoppas inte på för mycket av den där VSTbridgen, som ska tillåta 32bits pluggar i 64bits miljö. Den funkar inte helt 100.

Visst buggar det mer än SX3 på XP men inte värre än att det funkar bra. Riktigt bra dessutom.

(De flesta buggar inträffar när jag stänger ner C5 eller ändrar ASIO'n. Detta kan iof lika gärna bero på ljudkortets drivisar, så ta det med en nypa salt.)

(Edit: ...att man måste göra det enkla så svårt...*suck på mej själv*)

Redigerat av freddie
Postat (redigerat)

Tack freddie för inlägg !

Jag har ett tascam us 1641 ljudkort.

Installerade deras 64bit driver och de mesta pluggar jag har behövt tidigare laddar in utan problem.

Okay, jag har varit ganska petig med att utforska alla pluggar innan med tanke på datorbygget, (dvs ska vara 64bit) innan jag nu laddar in dem i Cubase eftersom 3:e part pluggar allt som ofta ställer till de problem du beskriver.....men hittills så funkar allt över förväntan med tanke på allt som sagts om vista o cubase.

Men o andra sidan så har jag några puggar kvar som jag har stort behov av som jag måste utforska närmare innan jag laddar in dem.....så kanske de problem som du beskriver inträffar...:-(

Hur som helst tack för inlägget...

Nån som har några bra tweaks ?

EDIT:

Tänkte på det du sa om ändringar i ASION.

Jag gjorde ett test och ändrade bufferter , plus la in för 16 kanaler in i min tascam ,var som en dröm :-)

Ska göra ett test och spela in på alla 16 kanaler samtidigt,få se vad denna "best" klarar av :-)

Redigerat av J.N

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.