Jump to content
Annons

Inget midiljud i cubase sx3


masterpudas

Recommended Posts

Hej hopp alla glada!

Fick hem en beggat M-audio Keystation 49e idag men jag får det inte att fungera med cubase sx3 och Presonus firebox...

Jag har tankat ner senaste drivrutinerna och installerat allt som man ska, har kopplat in klaviaturet med usb-kabeln, ställt in allt som man ska i cubase(tror jag, midi in och ut och allt det där), men det funkar inte! Det kom in en slags störningssignal som endast syntes på röda stapeln på mätaren, men det lät inget och inget hände när jag försökte spela.

Tänkte att det kunde vara nåt knas med att köra via usb när jag har extern ljudkort, och testade då att koppla in via midikontakten i ljudkortet. Näpp, inget ljud där heller! Enda skillnaden är att det inte går att välja Keystation 49e som midi-in(valde ljudkortets midi-in då)

Nån som vet vad som är fel? Eller ska jag ge upp och hänga upp klaviaturet på väggen som prydnad? 🤪

/Pudding

Ps. har sökt på forumet och googlat men ingen verkar ha samma problem som jag...tyspiskt asså!! Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ursäkta om jag utgår från att du är nybörjare, men du måste ju koppla midisignalen till någon källa för att spela upp det, midi i sig är bara som "siffror" och inget ljud i sig. Att det kommer upp en röd mätare betyder bara att det fungerar. Öppna alltså ett MIDI-spår och koppla det till något vst-instrument och välj sedan att den kanalen ska få in "ljudet" från din synth.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ju koppla midisignalen till någon källa för att spela upp det, midi i sig är bara som "siffror" och inget ljud i sig. Att det kommer upp en röd mätare betyder bara att det fungerar. Öppna alltså ett MIDI-spår och koppla det till något vst-instrument och välj sedan att den kanalen ska få in "ljudet" från din synth.

Jo, jag har gjort ett midispår, valt VST-synthen A1 som källa, men fortfarande inget. Har även testat att VST-instrumentet fungerat genom att "rita" i key editorn... men men.. Det verkar vara nåt knas mellan klaviaturet och cubase/datorn eftersom jag inte får in någon signal. Den vänstra(röda) stapeln i MIDI-activity på transport baren i cubase hoppar till titt som tätt helt okontrollerat och utan att jag rör tagenterna på klaviaturet. Vet ej vad detta beror på.

/Pudding

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkar du ha XP media center edition? Har hört att det kan strula då. Du råkade inte tanka fel drivrutiner annars då? Testa igen kanske. http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

Annars har jag bara hört bra grejer om den, bara plugga in och köra på som vanligt... nåja, jag är ingen expert i ämnet, hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkar du ha XP media center edition? Har hört att det kan strula då. Du råkade inte tanka fel drivrutiner annars då? Testa igen kanske. http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

Annars har jag bara hört bra grejer om den, bara plugga in och köra på som vanligt... nåja, jag är ingen expert i ämnet, hoppas det löser sig.

Nej, jag har xp home ed. Läste också nånstans om att det kans strula med media center ed. Njae, jag tankade rätt drivisar... men bara för att så ska jag testa tanka ner äldre drivisar och se om det blir nån skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Update:

Jag har spanat in FAQ på m-audios hemsida, tankat ner MIDI-OX och enligt det programmet så verkar volymreglaget på klaviaturet det som spökar... När jag kollar "midi status" så är volymen på 53 och ändrar sig inte, (men på "monitor output" rullar det på som att volymen ändrar sig hela tiden), men modulation- och pitch-ratten funkar som dom ska... Dock verkar inte tagenterna funka... Är klaviaturet trasigt??? Fan fan fan... sista gången jag köper begagnat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...