Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet någon hur man ska ställa in rattarna på sin Tascam 122L för att ljudet inte ska "spricka" vi hör volym? Samt hur man får en hög inspelningsvolym? Jag använder Cubase. Jag testade att ha på metronomen samtidigt som spelade för det vill jag säkert ha någon gång, och för att höra den så måste jag ha "MON MIX"-ratten på ljudkortet ungefär mellan input och computer, kan ha med det att göra.

Jag tror sitter i hur man vrider rattarna (tex hur långt mic-rattarna ska vara vridna mot MIC istället för mot line). Ngn som har hittat rätt?

Mvh

Alex

Annons
Postat

du märker på mätaren i cubase om den går över 0dB och blir röd när du spelar in

beroende på vad du spelar in måste du ha olika volym så det kan ingen tala om för dig...

alltså när du spela starkt ska inte mätaren bli röd i cubase

mon mix har endast att göra med hur mycket signal du hör från datorn(tex metronomen) respektive input

det har inget med volymen som spela sin i datorn

Postat
du märker på mätaren i cubase om den går över 0dB och blir röd när du spelar in

beroende på vad du spelar in måste du ha olika volym så det kan ingen tala om för dig...

alltså när du spela starkt ska inte mätaren bli röd i cubase

mon mix har endast att göra med hur mycket signal du hör från datorn(tex metronomen) respektive input

det har inget med volymen som spela sin i datorn

Shysst.. När jag spelar in så lyser alltid det som är till vänster om själva audio-spåret rött, är det det som du menar lyser rött?

Jag har gjort som du skrev och blivit av med ställen då inte ljudet bär. Fortfarande får jag klick-ljud eller hack ca två till tre gånger var tredje minut jag spelar in. Hur blir jag av med dessa klickljud? För endast en sådan kort störning förstör en hel inspelning...Jag har Tascam 122L-ljudkort.

Tacksam för svar! :rolleyes:

Postat

På mitt ljudkorts kontrollpanel kan man välja fem olika steg mellan lowest och highest latency. Var på den skalan tror ni att jag har störst möjlighet att motverka att det knäpper och sprakar?

Postat

Ju närmare "lowest latency" du har inställt, desto större risk för sprak och knäppar. Börja från low och dra upp mot high och stanna där du slipper spraken. Det finns troligen motsvarande reglage i Cubase egna inställningar också, som också påverkar latencyn men där får nån annan råda dig eftersom jag inte kan Cubase.

Om du spelar in i 24bitar (vilket jag hoppas att du gör!) så är det inte så viktigt att hålla insignalen nära nollan (0dB), så för att inte riskera att det styr över brukar jag hålla mig mellan -12 - -6 dB när jag spelar in.

Postat
Ju närmare "lowest latency" du har inställt, desto större risk för sprak och knäppar. Börja från low och dra upp mot high och stanna där du slipper spraken. Det finns troligen motsvarande reglage i Cubase egna inställningar också, som också påverkar latencyn men där får nån annan råda dig eftersom jag inte kan Cubase.

Om du spelar in i 24bitar (vilket jag hoppas att du gör!) så är det inte så viktigt att hålla insignalen nära nollan (0dB), så för att inte riskera att det styr över brukar jag hålla mig mellan -12 - -6 dB när jag spelar in.

Tack som tusan! ska göra detta, tror det kommer funka. Jag spelar in i 16-bitar står det, jag vet inte hur man ändrar! det där med -12 - -6 dB har jag inte hittat heller, letat frenilt i två dagar...haha

Postat

Svårt att förklara eftersom jag inte kan Cubase, men till att börja med borde du absolut se till att du spelar in i 24-bitar! Tror att det snarare är en inställning i Cubase än för ljudkortet, kolla i alla inställningar som har något med "audio" att göra. :rolleyes:

Med "-12 - -6 dB" tänker jag på spåret du spelar in på i Cubase. Det bör finnas en nivåmätare där som visar hur stark signal du skickar in via ljudkortet. Förr sa man alltid att man skulle hålla sig så nära 0 dB som möjligt, men nu är det inte så viktigt längre utan nånstans mellan -12 och -6 dB brukar rekommenderas. Då slipper du riskera att det distar om du råkar ta i lite extra under en inspelning.

Postat
Svårt att förklara eftersom jag inte kan Cubase, men till att börja med borde du absolut se till att du spelar in i 24-bitar! Tror att det snarare är en inställning i Cubase än för ljudkortet, kolla i alla inställningar som har något med "audio" att göra. 🙂

Med "-12 - -6 dB" tänker jag på spåret du spelar in på i Cubase. Det bör finnas en nivåmätare där som visar hur stark signal du skickar in via ljudkortet. Förr sa man alltid att man skulle hålla sig så nära 0 dB som möjligt, men nu är det inte så viktigt längre utan nånstans mellan -12 och -6 dB brukar rekommenderas. Då slipper du riskera att det distar om du råkar ta i lite extra under en inspelning.

Shyrre! Har hittat det du pratar om...Gött, spelade in förut och det låt strålande! Nu har jag hittat den där nivåmätaren också, ska ändra den med. Frågan är om det kan bli bättre kvalité?

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.