Jump to content
Annons

The Marquees - All That Time


Tokas

Nå? Vad tyckte då?  

8 röster

  1. 1. Nå? Vad tyckte då?

    • 5
      0
    • 4
      4
    • 3
      0
    • 2
      1
    • 1
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: All That Time

* ARTIST/GRUPP: The Marquees

* GENRE: Pop/Rock

* LÅTLÄNGD: 2.35

* KOMPOSITÖR: The Marquees, Text: Johan Andersson

* PRODUCENT: Tomas, Viktor, Johan (www.kaputt.nu)

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.56mb

* STATUS: Beta-Mix

* LÅTLÄNK: http://kaputt.nu/musik/allthattime06.mp3

En låt vi spelat i vår nya studio.

Kommentera gärna mixningen. Vi lägger ut låten för att få tips angående mixning.

(och för att höra vad ni tycker om låten generellt då 🙂 )

EDIT:

Har nu laddat upp en ny version av låten där vi har mixat lite mer.

Föresten, för dem som undrar, Aquiesce är The Marquees gitarrist och en av producenterna.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lite Hellström goes american highschoolrock med Lisa Nilsson?

[edit] minus trumpeter

Lisa Nilsson? High school Rock? 🙂

Fokusera inte så myckt på dem enskilda grejerna som helheten dom skulle skapa 🙂

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar, blir lite osammanhängande.

Får lite Belle & Sebastian-vibbar... och lite David & the Citizens. Pappiga trummor, men det kan vara charmigt...

Ljudbild: Mixen är väldigt separerad, det är positivt genom att jag kan uppfatta de flesta insatser. Negativt eftersom det ger ett lite 'dull' och tråkigt intryck. Jag upplever det som att det endast är sången som får det utrymme den behöver (och kanske mer därtill ibland). Gitarrerna är för spinkiga (det är två va?), pianot saknar klarhet i toppen. Basen för klar/krispig i relation till övriga instrument.

Arrangemang: Bra! Avvägd dynamik som gör att refrängerna lyfter. Kanske det skulle lyfta låten ytterligare om körerna kom oftare/tidigare?

Prestationer: Jag gillar sången, speciellt på bryggan mellan 1.50 - 2.00. Nästan i klass med Moneybrother där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver medan jag lyssnar, blir lite osammanhängande.

Får lite Belle & Sebastian-vibbar... och lite David & the Citizens. Pappiga trummor, men det kan vara charmigt...

Ljudbild: Mixen är väldigt separerad, det är positivt genom att jag kan uppfatta de flesta insatser. Negativt eftersom det ger ett lite 'dull' och tråkigt intryck. Jag upplever det som att det endast är sången som får det utrymme den behöver (och kanske mer därtill ibland). Gitarrerna är för spinkiga (det är två va?), pianot saknar klarhet i toppen. Basen för klar/krispig i relation till övriga instrument.

Arrangemang: Bra! Avvägd dynamik som gör att refrängerna lyfter. Kanske det skulle lyfta låten ytterligare om körerna kom oftare/tidigare?

Prestationer: Jag gillar sången, speciellt på bryggan mellan 1.50 - 2.00. Nästan i klass med Moneybrother där...

ok mycket bra tips.

att trummorna låter pappigt är nog för att de itne ahr blivit stämda och fått nya skinn på ett bra tag... 😱

men vad menar du med "separerad"? snackar vi panorering eller EQ nu? 😲

för er som undrar så är det jag som lirar gitarr och körar lite i the Marquees...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska klockrent. Jag får helt klart glamvibbar av det här; Yellow Brick Road, A day at the races, Ziggy osv. Influeras ni av Växjöbanden månne? Den instrumentala delen av mixen är så där mysigt torr och varm som förknippas med sjuttiotalet. Jag diggar det torra trumljudet framförallt! Låtens akilleshäl är däremot sångljudet. Alltför vasst men samtidigt muddigt, sänk vid 300-500 hz och 4khz, pröva att höja vid 8-9 khz. Jag vet inte, kan funka..

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. 😛

Nu har vi jobbat ltie mer med sången som jkn rekomenderade

Vi har även fixat till kören lite och gjort så att det endast spelas en gitarr i taget. (bandet har nämligen bara en gitarrist)

Och så drog vi ner baskaggen lite.

Nu kan man nog säga att jag är ganska nöjd. Låter inte så dumt för att vara vår första "riktiga" inspelning och mixning i vår nya studio. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vällirat men lite opersonligt tycker jag. Den här typen av musik hör man ju hela tiden på radion varje dag vilket i sig kan var bra för er om ni vill ha ut den i etern som nästa superhit 😉

Intro är det bästa i hela låten tillsammans med piano och trummorna!! 🙂

Sången är lite sur på sina ställen. Kanske skulle prova att sjunga om, eller inte.

Det kan ju tyckas lämpligt med lite falsk sång i den här genren om man vill låta som typ Håkan Hellström. 😛

Kommer inte på som mycket mer, sorry. 🙂

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag ser verkligen inte hur då får ihopa sången med Hellström. 😄

Och opersonligt? Kan du ge något exempel på liknande band?

Fast jag kan hålla med dig om att det är lite av en radiohit, vilket återstå att se. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...