Jump to content
Annons

Dropouts (Presonus project)


Flixen

Recommended Posts

Tja!!

Jag har nyligen köpt ett nytt ljudkort från presonus. Project

och en macbook vit. 2g ram. Datorn fungerar suveränt.

All installation av ljudkortet fungerade bra.

Men nu får jag så kallade "dropouts". Ljudkortet startar om sig om och om igen.

Jag har prövat att stänga av nätverket och prövat lite olika buffersizes i logic och i cubase men inget fungerade.

Jag kan även till och med få "dropouts" i itunes och spotify.

Va kan jag göra åt det här? När man köpt en mac tror man ju att det ska fungera.

Har ni några förslag?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Är det agere chipsetet för firewire? Cubase fungerar inte något vidare på mac, men logic brukar rulla på riktigt bra.

Hur har updaterat drivrutinen?

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Agere (Lucent) i alla bärbara Macar samt iMacs nu.

Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag vet att den äldre macbookgenerationen firewire kan vara lite struligt men vad jag har hört ska den nya fungera perfekt.

Jag fick datorn för 5 dagar sedan så det måste ju vara den nya firewiren. Jag trodde det var Texas instrumet i de nya. Stämmer inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det agere chipsetet för firewire? Cubase fungerar inte något vidare på mac, men logic brukar rulla på riktigt bra.

Hur har updaterat drivrutinen?

Japp de senaste drivisarna från presonus hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jasså? Låter som en skröna tycker jag...

Det är mycket möjligt, men för mig har ingen lyckats visa en som fungerar ordentligt på moderna maskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Menar du allvar nu? Det finns många som kör CB på Mac.

Mycket allvarligt. Att köra betyder inte att det fungerar som det ska. Jag kör också cubase på mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maila Presonus och butiken och se vad de har att säga.

Har mailat presonus support och han sa att jag skulle stänga av nätverket, reparera disken, starta om pi-ramminnet eller vad det heter.

Har gjort allt detta men med utan resultat.

Har skrivit det till honom men väntar på svar. Kommer att dröja på grund av att det är helg.

Tänkte kanske att någon av er har haft erfarenhet av det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Har mailat presonus support och han sa att jag skulle stänga av nätverket, reparera disken, starta om pi-ramminnet eller vad det heter.

Har gjort allt detta men med utan resultat.

Har skrivit det till honom men väntar på svar. Kommer att dröja på grund av att det är helg.

Tänkte kanske att någon av er har haft erfarenhet av det här.

Reparera disken? starta om pi-ramminnet ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Reparera disken? starta om pi-ramminnet ???

Japp så här skrev han till mig

1. Open System Preferences. Click the Network icon. For “show:”, select ‘Network Port Configuration’. Uncheck AirPort if available. Click Apply Now.

2. Try playback and recording again.

3. Go back to the applications folder. Open the utilities folder. Open the Disk Utility. Select the hard drive volume to the left. Click repair disk permissions. Afterwards restart your computer. Try to change the device settings to project again.

4. If this doesn’t work, restart your computer, before the computer can boot up hold down “control” “apple” “p” and “r” and wait for 3 long beeps. After this release the keys and let your computer boot up.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Japp så här skrev han till mig

1. Open System Preferences. Click the Network icon. For “show:”, select ‘Network Port Configuration’. Uncheck AirPort if available. Click Apply Now.

2. Try playback and recording again.

3. Go back to the applications folder. Open the utilities folder. Open the Disk Utility. Select the hard drive volume to the left. Click repair disk permissions. Afterwards restart your computer. Try to change the device settings to project again.

4. If this doesn’t work, restart your computer, before the computer can boot up hold down “control” “apple” “p” and “r” and wait for 3 long beeps. After this release the keys and let your computer boot up.

Stänga av airporten är väl lite trist men det kan nog hjälpa. Fixa till rättigheterna borde inte behövas om man inte har haft en krasch under

installationen, men det är kanske värt att prova. Men varför reseta nvramet? Vad gör det för nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stänga av airporten är väl lite trist men det kan nog hjälpa. Fixa till rättigheterna borde inte behövas om man inte har haft en krasch under

installationen, men det är kanske värt att prova. Men varför reseta nvramet? Vad gör det för nytta?

Jaaa det undrade de på apple oxå. Vi får väll hoppas på att han vet vad han snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa det undrade de på apple oxå. Vi får väll hoppas på att han vet vad han snackar om.

Är det inga som har några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur mycket dropouts är det? Om du öppnar ett terminalfönster och kör en top eller skiver uptime. Vilken last är det på maskinen?

Om du köper perfomance meter i cubase. Hoppar den mycket, eller ger röda blink på overload?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket dropouts är det? Om du öppnar ett terminalfönster och kör en top eller skiver uptime. Vilken last är det på maskinen?

Om du köper perfomance meter i cubase. Hoppar den mycket, eller ger röda blink på overload?

Det är dopouts varje 3-4 minut. viktigt att tillägga är att när ljudkortet har startat om sig så startar det om sig om och om igen. det blir alltså tvärstop på ljudet tills jag själv stängt av ljudkortet med hjälp utav strömbrytaren.

Performance mätaren i cubase verkar ok. går upp till typ hälften i ett projekt med kanske 15 spår.

ny med mac. hur öppnar jag teminalfönstret. kör en top? uptime? last på maskinen?

tack för svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det är dopouts varje 3-4 minut. viktigt att tillägga är att när ljudkortet har startat om sig så startar det om sig om och om igen. det blir alltså tvärstop på ljudet tills jag själv stängt av ljudkortet med hjälp utav strömbrytaren.

Performance mätaren i cubase verkar ok. går upp till typ hälften i ett projekt med kanske 15 spår.

ny med mac. hur öppnar jag teminalfönstret. kör en top? uptime? last på maskinen?

tack för svaret

Det finns en utility som heter terminal. Motsvarar cmd i windows. Du får upp en shell i detta fönster.

Om det blir tvärstopp som du beskriver så tycker jag get verkar vara problem med kraftförsörjningen till ljudkortet.

Har du något annat än hörlurar anslutet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en utility som heter terminal. Motsvarar cmd i windows. Du får upp en shell i detta fönster.

Om det blir tvärstopp som du beskriver så tycker jag get verkar vara problem med kraftförsörjningen till ljudkortet.

Har du något annat än hörlurar anslutet?

Det blir dropouts hur som haver. just nu har jag bara högtalarna inkopplade.

ljudkortet är inhandlat i USA och det har ju en annan form utav el uttag. jag tog bara en vanlig nätkabel som jag hade hemma. det kan väll inte ha något med det att göra?

Jag spanade in terminalen. skrev top. då fick jag upp en massa cpu å så. men vad ska jag kolla efter? skrev uptime. vad ska jag kolla efter?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det blir dropouts hur som haver. just nu har jag bara högtalarna inkopplade.

ljudkortet är inhandlat i USA och det har ju en annan form utav el uttag. jag tog bara en vanlig nätkabel som jag hade hemma. det kan väll inte ha något med det att göra?

Jag spanade in terminalen. skrev top. då fick jag upp en massa cpu å så. men vad ska jag kolla efter? skrev uptime. vad ska jag kolla efter?

Tack

Du kan titta efter om det är någon process som drar massa cpu. När du skriver uptime så skriver den ut några siffror i slutet.

Det är ett load värden med olika tidskonstander. Typiskt ska det vara antalet trådar som är ready-to-run. Dvs behöver cpu.

Så har 1.0 så utnyjar man en cpu till 100%. Är det 2.0 så är det två till 100%. Är det tex 3.0 och man har två cpu:er så betyder

det att trådar får vänta på cpu. Är värdet 0.25 så är maskinen idle i till 75 procent. Obs det är ett medel värde!

Är ditt ljudsystem jordat ordentligt? Är ljudkortet gjort för 230v och CE-märkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan titta efter om det är någon process som drar massa cpu. När du skriver uptime så skriver den ut några siffror i slutet.

Det är ett load värden med olika tidskonstander. Typiskt ska det vara antalet trådar som är ready-to-run. Dvs behöver cpu.

Så har 1.0 så utnyjar man en cpu till 100%. Är det 2.0 så är det två till 100%. Är det tex 3.0 och man har två cpu:er så betyder

det att trådar får vänta på cpu. Är värdet 0.25 så är maskinen idle i till 75 procent. Obs det är ett medel värde!

Är ditt ljudsystem jordat ordentligt? Är ljudkortet gjort för 230v och CE-märkt?

Värdera verkar ok. men du sa en intressant sak om jordat system. jag fick nämligen en stöt av ljudkort häromdan.

det finns inga jordade uttag i mitt rum nämligen.

Power

Input Connector Type IEC

Input Voltage (factory configured) 90 to 230 VAC

Power Requirements (Continuous) 20W

kan ej se om kortet är CE-märkt men det antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att flytta allt till ett jordat uttag!

Jepp, prövade att flytta alla prylar ner till köket igår kväll men med utan resultat. Dropouts efer 7 min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog datorn som är problemet. Har du provat att blåsa den? Vad säger Presonus om Agere?

Jag tror inte det är något fel på datorn. den är ca 5 dagar gammal så att blåsa tror jag inte på.

Det var presonus som rekomenderade macbooken till mig så agere ska det inte vara något problem med.

Ja tror snarare att det är något fel på kortet.

//Philip

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...