Jump to content
Annons

Ändra röstkaraktär


Tellskog

Recommended Posts

Hej!

Är det nån som känner till nån bra sätt att ändra röstkarktärer på inspelad sång i Cubase?

Jag tycker stämmorna blir lite tråkiga då jag lägger alla stämmor själv. Vore kul att

kunna få typ överstämman åt det lite femininare hållet eller typ Timothy B Schmidt - hållet.

En bra körburk kostar ju en rejäl slant, men jag har ju inga problem med att lägga körerna,

utan det är just det att alla låter lika.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

melodyne är ett bra program/plug där du kan höja/sänka formanterna

dvs ge rösten en pipigare eller basigare ton utan att ändra pitchen

men man ska nog vara väldigt måttlig om man vill behålla naturlighet i ljudet

alltså melodyna rekomenderar jag

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

melodyne är ett bra program/plug där du kan höja/sänka formanterna

dvs ge rösten en pipigare eller basigare ton utan att ändra pitchen

men man ska nog vara väldigt måttlig om man vill behålla naturlighet i ljudet

alltså melodyna rekomenderar jag

😛

Tack för tipset!

Har inte jobbat med melodyne men man kanske skulle testa det. Ingår inte det i Cubase numera?

Grajen är ju att det inte får låta Kalle Anka utan så naturtroget som möjligt och det är väl där

problematiken ligger. TC har nån plugg för voice modeling tror jag fast det kostar ju som sagt

en del + att man måste ha deras hårdvara (tror jag). Men man borde väl kunna labba en del med

olika EQ-inställningar? Har ju som sagt beställt Cubase 5 så det ska bli intressant att se vad som

finns där.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

Har inte jobbat med melodyne men man kanske skulle testa det. Ingår inte det i Cubase numera?

Grajen är ju att det inte får låta Kalle Anka utan så naturtroget som möjligt och det är väl där

problematiken ligger. TC har nån plugg för voice modeling tror jag fast det kostar ju som sagt

en del + att man måste ha deras hårdvara (tror jag). Men man borde väl kunna labba en del med

olika EQ-inställningar? Har ju som sagt beställt Cubase 5 så det ska bli intressant att se vad som

finns där.

//Jocke

melodyne ingår inte (vad jag vet) i cubase

du kan ta hem demon & testa: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=demos&L=0

och det gäller att vara måttlig som sagt, det är skillnad på 5% eller 100% kalleanka

känner inte till TC pluggen, men går i god för melodyne iaf

snart släpper de nästa melodyne (melodyne DNA) dessutom där man kan ändra på enskilda toner i ackord

det ser ut som jag skulle jobba på celemony 😆

men det gör jag inte, det är ett j-vla bra verktyg bara

testa demon

/Larsson

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antares Harmony och AKAI Decabuddy är två harmoniserpluggar jag direkt tänker på om du vill ha stämmor..

Det blir ju aldrig lika bra som att dubba med äkta varan, men söker du en syntetisk klang så är dessa mycket lättanvända.

Du kan dessutom få lite av Imogen-soundet genom att de har MIDI-styrning så du kan spela harmonierna i realtid.

Sen har vi Antares Avox som kan ge rätt bizarra röster om man är på lekhumör

Två andra gamla godingar ( som kanske är svåra att få tag på såhär dags) är Steinberg Voicedesigner / Voicemachine.

Sen finns det säkert ett flertal free/shareware-harmonizers out there att prova..

kolla KvR audio vetja

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Antares Harmony och AKAI Decabuddy är två harmoniserpluggar jag direkt tänker på om du vill ha stämmor..

Det blir ju aldrig lika bra som att dubba med äkta varan, men söker du en syntetisk klang så är dessa mycket lättanvända.

Du kan dessutom få lite av Imogen-soundet genom att de har MIDI-styrning så du kan spela harmonierna i realtid.

Sen har vi Antares Avox som kan ge rätt bizarra röster om man är på lekhumör

Två andra gamla godingar ( som kanske är svåra att få tag på såhär dags) är Steinberg Voicedesigner / Voicemachine.

Sen finns det säkert ett flertal free/shareware-harmonizers out there att prova..

kolla KvR audio vetja

Ska kolla dessa trevliga tips!

Tackar så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...