Jump to content
Annons

Jag kör RME Fireface 400 på en MacBook med Lucent/Agere FW-chip...

Recommended Posts

Postat

...och det fungerar perfekt! 😉 Tänkte bara tala om det.

Har för mig att jag läste någonstans att det bara var Macar med Lucent-chip samt ett visst grafikkort som hade problem? Kan det vara så?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Definiera perfekt.

Postat

Ok: jag har inte haft några problem med denna setup, än så länge. Har inte använt det jättemycket, men de problem som beskrivits (glitchar, problem med iTunes, att datorn inte känner igen ljudkortet osv) i andra trådar och på andra forum händer inte mig. (Än iaf.)

pme (oregistrerad)
Postat

Den ska klara en tung app som cubase eller logic med låg latency och samtliga kanaler (inkl adat) till och från disk och en rimlig mängd

med plugins så att cpu lastas. Att den hittar ljudkortet är långt i från perfekt enligt min definition på perfekt. Agere sitter i många mac:ar det är inte

alla av dessa som är en katastrof. Men det brukar inte heller vara lika bra som TI chipen.

Postat

Ok. Jag hade fått för mig att det var sådana grundläggande problem som var kruxet när man hade Agere, inte att det även påverkade prestandan på andra sätt.

Jag har ju inte testat att spela in så mycket än, men jag har logic installerat. Får väl prova lite mer för att se hur det verkar. Hur märker jag om det inte fungerar som det ska? Meddelanden om system overload eller?

Postat (redigerat)

Jag kör en macbook pro unibody (november 2008) ihop med ett rme fireface 400 och det funkar inte överhuvudtaget, kortet kan inte vare sig spela upp eller spela in ljud om man kör direkt via firewirekontakten med en 800/400 kabel. helt hopplöst....

DÄREMOT funkar det ganska bra tillsammans med ett firewire expresscard (med TI chipset) eller om jag kör den ihop med en extra repeaterkabel.

Men det är långtifrån perfekt, ibland får jag plötsliga cpu-spikar och annat krångel.

Redigerat av Gorlum
Postat (redigerat)

Intressant läsning! Defeniera gärna exakt vilken hårdvara ni sitter på, Vilket OS ni använder och vilka inspelningsprogram ni använder er av! Följer denna frågan med stort intresse, även fast jag sedan länge har en fungerade lösning till min 3,06GHz iMac från 2008 i OS X 10.5.6 tillsammans med Logic Studio.

Hade varit en fröjd om RME/Apple hade fått till en lösning på Lucent (Agere-kontrollern för FireWire)! 😮

EDIT: Stavfel

Redigerat av Implasticyde
Postat
Jag kör en macbook pro unibody (november 2008) ihop med ett rme fireface 400 och det funkar inte överhuvudtaget, kortet kan inte vare sig spela upp eller spela in ljud om man kör direkt via firewirekontakten med en 800/400 kabel. helt hopplöst....

DÄREMOT funkar det ganska bra tillsammans med ett firewire expresscard (med TI chipset) eller om jag kör den ihop med en extra repeaterkabel.

Men det är långtifrån perfekt, ibland får jag plötsliga cpu-spikar och annat krångel.

Briljant....not.

Men.....Mac är ju så överlägset bäst?!!!!!!!!

Skämt åsido, hur är det med temperaturen, blir den väldigt varm?

Lite knäppt det här med Firewire, först skapar man Firewire för att det skall bli en standard och sedan är man inte kompatibel med sig själv!

Hoppas det löser med nån uppgradering...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Briljant....not.

Men.....Mac är ju så överlägset bäst?!!!!!!!!

Skämt åsido, hur är det med temperaturen, blir den väldigt varm?

Lite knäppt det här med Firewire, först skapar man Firewire för att det skall bli en standard och sedan är man inte kompatibel med sig själv!

Nu är det iofs korttillverkarna som inte är kompatibla eller snarare inte orkar/kan uppdatera sina drivrutiner...

Postat

Jag har följande utrustning:

RME Fireface 400

Max OS X 10.5.5

MacBook 2.4 GHz Intel Core 2 Duo (vit, köpt maj 2008) med Lucent/Agere FW chip

Detta fungerar tillsammans med Garageband och Logic Pro 8.0.0 (än så länge som sagt, inte spelat in så mycket i Logic än).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.