Jump to content
Annons

Hemstudio (Elektronisk Musik)


SweTiger

Recommended Posts

Hej

EDIT: Såg att jag kanske postade under fel kategori (Kanske bör flyttas) sorry

Jag tänkte försöka sätt ihop en liten enklare hemstudio för produktion av elektronisk musik (Eurodance, Synthpop, Italo mm)

(köpa till saker efterhand)

Jag har försökt att använda mig av det intergrerade ljudkortet på mitt moderkort (Gigabyte GA-MA78G-DS3H, Realtek ALC889A) . Det är absolut inget fel på själva ljudkvaliten med när jag håller på i Fl Studio knastrar och knäpper ljudet ibland, speciellt när man arbetar och spelar upp många kanaler samtidigt. Jag antar att det är ljudkortet som inte orkar med?

Har ni nåt tips på billiga ljudkort men som ändå håller hög kvalitet?

Jag tänkte alltså använda mig av Fl Studio, ett par mjukvarusynthar och ett midikeyboard. Skulle även vara bra om det fanns möjlighet att koppla in en "stormembrans kondensatormikrofon" och syntar.

Btw, kan man koppla in gamla analoga 80-tals synthar till datorn på ngt sätt, eller måste dom ha midiutgång? :rolleyes:

Är det verkligen nödvändigt att köpa studiomonitorer funkar det inte lika bra med ett par vanliga high-end datorhögtalare? Jag riktigt aldrig fattat skillnaden. studiomonitorer ska inte färga ljudet blabla men hur stor är egentligen skillnaden i praktiken? Jag upplever inte skilladen som så stor.

Vilka är dom billigaste/mest prisvärda monitorerna man kan köpa till en hemstudio? Finns det bra hörlurar som kan fungera som monitorer?

Datorn är alltså en:

Amd x2 6000+ 3.1 ghz

Gigabyte GA-MA78G-DS3H

Minne Corsair XMS2 2048mb

Tack på förhand 😱

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har kollat lite på det här ljukortet:

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=14213

Oj, hittade en ännu billigare: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11833#

Ett till:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=12981#

Ja, är helt enkelt ute efter ett prisvärt och bra ljudkort 😐

Vilket bör jag välja?

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat lite på det här ljukortet:

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=14213

Oj, hittade en ännu billigare: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11833#

Ett till:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=12981#

Ja, är helt enkelt ute efter ett prisvärt och bra ljudkort 😆

Vilket bör jag välja?

Ingen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kort du valt ut duger säkert till ändamålet tills du väljer att byta upp dig. Det första ljudkortet eller micen behöver inte vara så flashigt, det är ändå till för att lära sig och komma in i processen. Mitt första var det här:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11621

Tänk bara på att Behringer-kortet kräver en firewire-anslutning. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kort du valt ut duger säkert till ändamålet tills du väljer att byta upp dig. Det första ljudkortet eller micen behöver inte vara så flashigt, det är ändå till för att lära sig och komma in i processen. Mitt första var det här:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11621

Tänk bara på att Behringer-kortet kräver en firewire-anslutning. Lycka till!

Okej 😕

Jag har firewire så det är inga problem

Jag hittade ett ännu billigare nu Behringer UCA202:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168282 395 kr

Frågan är hur bra är egentligen detta kort med tanke på priset.

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

zakkman (oregistrerad)

Personligen skulle jag inte valt Behringer pga av deras saker har en förmåga av att försämra signal och ljud.

Jag skulle satsa lite mer pengar och se till att ljudkortet har en bra mick preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

zakkman (oregistrerad)

"Är det verkligen nödvändigt att köpa studiomonitorer funkar det inte lika bra med ett par vanliga high-end datorhögtalare? Jag riktigt aldrig fattat skillnaden. studiomonitorer ska inte färga ljudet blabla men hur stor är egentligen skillnaden i praktiken?"

Skillnaden är stor tycker jag. Det är lättare att sitta och jobba med riktiga monitorer för du hör alla frekvenser vilket du inte gör med "vanliga hötalare" om du inte har några svindyra villsäga. Men det är precis som man tycker själv, jag känner folk som sitter med datorhögtalare köpt på clas ohlsson och mixar så att det låter bra, man"lär sig högtalarna.

Såg att du hade 2Gig ram, det är i underkant om du ska hålla på med mjukvarusynthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på 1GB RAM just nu och klarar mig fint. Lite inte för mycket på forummedlemmars råd även om de till största del är hjälpsamma utan upgradera bara när du själv känner behovet. Kör hårt!

Kan jag koppla in vanliga datorhögtalare till dessa ljudkort?, ser ingen vanlig högtalringång.

Det finns ljudkort med 24bit/96kHz och 24-Bit/192 kHz. är det stor skillnad i kvalitet mellan dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag koppla in vanliga datorhögtalare till dessa ljudkort?, ser ingen vanlig högtalringång.

Det finns ljudkort med 24bit/96kHz och 24-Bit/192 kHz. är det stor skillnad i kvalitet mellan dessa?

Du kan koppla in vilka högtalare du vill, men du kanske kommer behöva omvandlare mellan TELE och RCA eller liknande, beroende på vilka sorters utgångar som finns. Hur som helst är det billigt att skaffa på valfri musikaffär så det är inget du behöver oroa dig för.

Ljudkvaliten och samplingsfrekvensen är heller inget du behöver tänka på. Alla CD-skivor och mp3-filer går på 16 bit 44.1 kHz och de flesta med hemmastudio spelar oftast in i det. 24bit/192kHz och mer kan vara en bra framtidsinvestering eftersom om den kvaliteten kan krävas om du ska skicka låtar på mastring eller mixning, men högst sannolikt har du köpt ett bättre ljudkort innan skivbolagen börjar höra av sig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dom flesta låtar som spelas in i proffsstudios spelas in på 44.1kHz och 24 bitar.

Så du behöver inte tänka på 192kHz, det drar bara en massa extra CPU kraft.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inbyggda ljudkort funkar med största säkerhet alldeles utmärkt, men du behöver förmodligen andra drivrutiner. Prova Asio4all från www.asio4all.com

Hur mycket minne man behöver påverkas av vilka instrument man använder. Använder man ett instrument som använder mycket samplingar behöver man mycket minne. Använder man instrument som "räknar ut" ljudet, så går det åt mycket processorkraft.

Upplösning och samplingsfrekvens gör egentligen största skillnad i teorin. De som kan höra skillnad i praktiken (förutom vid rena A/B-test) är väldigt få. Visserligen kan man få lite extra nivåmarginal med högre upplösning, men om du bara pysslar med elektronisk musik så är det inte jätteviktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inbyggda ljudkort funkar med största säkerhet alldeles utmärkt, men du behöver förmodligen andra drivrutiner. Prova Asio4all från www.asio4all.com

Nja, har ju testat Asio4all också och ljudet hackar och knastrar lite då och då.

Dock tycker jag att det borde funka, eftersom jag inte alls hade några problem med mitt gamla inbyggda ljudkort (Realtek ALC650 6-channel). Och det här ljudkortet borde ju vara bättre än det.

Måste väl vara ljudkortet som är haken, även om det funkar bra till allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inbyggda ljudkort funkar med största säkerhet alldeles utmärkt, men du behöver förmodligen andra drivrutiner. Prova Asio4all från www.asio4all.com

Nja, har ju testat Asio4all också och ljudet hackar och knastrar lite då och då.

Dock tycker jag att det borde funka, eftersom jag inte alls hade några problem med mitt gamla inbyggda ljudkort (Realtek ALC650 6-channel). Och det här ljudkortet borde ju vara bättre än det.

Måste väl vara ljudkortet som är haken, även om det funkar bra till allt annat.

Ändra bufferstorleken i inställningarna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan koppla in vilka högtalare du vill, men du kanske kommer behöva omvandlare mellan TELE och RCA eller liknande, beroende på vilka sorters utgångar som finns. Hur som helst är det billigt att skaffa på valfri musikaffär så det är inget du behöver oroa dig för.

Ok, tack. då vet jag.

Vad kostar en RCA till Tele omvandlare?

Ljudkvaliten och samplingsfrekvensen är heller inget du behöver tänka på. Alla CD-skivor och mp3-filer går på 16 bit 44.1 kHz och de flesta med hemmastudio spelar oftast in i det. 24bit/192kHz och mer kan vara en bra framtidsinvestering eftersom om den kvaliteten kan krävas om du ska skicka låtar på mastring eller mixning, men högst sannolikt har du köpt ett bättre ljudkort innan skivbolagen börjar höra av sig. 😄

Jo, det var därför jag blev lite fundersam eftersom 44.1 khz är standarden. Men då borde jag klara mig ändå :9

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inbyggda ljudkort funkar med största säkerhet alldeles utmärkt, men du behöver förmodligen andra drivrutiner. Prova Asio4all från www.asio4all.com

Nja, har ju testat Asio4all också och ljudet hackar och knastrar lite då och då.

Dock tycker jag att det borde funka, eftersom jag inte alls hade några problem med mitt gamla inbyggda ljudkort (Realtek ALC650 6-channel). Och det här ljudkortet borde ju vara bättre än det.

Måste väl vara ljudkortet som är haken, även om det funkar bra till allt annat.

Ändra bufferstorleken i inställningarna ☺️

Hjälper tyvärr inte så mkt, men ju lägre man sänker den destor värre blir det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...