Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk, och God Fortsättning!

Jag har använt Live ett tag nu, men tycker aldrig jag får riktig ordning på detta med Buffer / Latency / CPU Load.

Först och främst kan jag berätta vad jag har för dator, osv.

AMD Athlon 64X2 Dual Core Processor 3800+

2.01 GHz, 3 GB RAM

Ljudkort: M-Audio Delta 2496

För tillfället har jag satt inställningarna enligt följande:post-12089-1231164426_thumb.jpg

Kan någon av er se om jag har klantat till det på någon punkt?

Dessa inställningar är OK för det mesta, men ju mer ljud som läggs på desto större blir problemen.

Det är när jag laddar de riktigt tunga ljuden i t.ex Omnisphere som det börjar att spraka och hacka, och även om jag tror att dessa störningar försvinner när jag renderar filerna så blir det näst intill omöjligt att arbeta med för stunden.

I Live Manual kan man läsa att klockhastighet, arkitektur, cacheminne och "system bus bandwidth" (vet ej vad detta är) spelar in när det gäller hur Live uppför sig.

Då undrar jag vad som kan vara lämpligt för mig att göra?

Jag har hört talas om att "klocka upp" processorn, men hur gör jag det, och kan det hjälpa mig?

Ska jag ändra "virtuella effekter" till "Justera för bästa prestanda", och höja det virtuella minnet (till vilket värde, i så fall), t. ex?

Vad innebär "system bus bandwidth" och kan jag ändra detta?

Ja, som ni märker är det en hop av frågor, men inget skulle glädja mig mer än om ni vänliga själar kunde hjälpa mig med dem.

I så fall kan nog musikåret 2009 bli än trevligare.:-)

Vi höres,

Pelleman

• 3 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Prova att höja bufferstorleken till det dubbla, jag kör på 2048 samplar, sedan kan man ställa in i latencyn i Live, det var jag tvungen o göra för att bli av med spraket vid inspelning. Men jag är blåbär jag med 😄

Klockning är nog rätt så ointressant, du har ju mycket ram, och processorn är snabb nog. annars läs här o lär:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=723298

Redigerat av peite

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.