Jump to content
Annons

addictive drums i sonar


JockeJ

Recommended Posts

Sitter här med addictive drums i sonar hs7. Men blir galen. Pukor å hihats å allting sitter ju på helt fel plats mot vad jag är van vid.. Hur och var ändrar man detta? Vill t.ex ha en till baskagge knapp... Har laddat hem nån drum map från XLN's hemsida, men vad ska jag ha den till?`hur öppnar jag den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sonar drum-mapen från Downloads-sidan på xlnaudio.com mappar om trummorna till GM-standard, men om du vill ha två tangenter för baskagge (och kanske andra mappningar som ingår i GM) så är det nog bäst att göra en egen map från grunden. Jag hittade en video som går igenom hur man gör:

http://video.google.com/videoplay?docid=-846998225868834934

Hoppas det hjälpte 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar drum-mapen från Downloads-sidan på xlnaudio.com mappar om trummorna till GM-standard, men om du vill ha två tangenter för baskagge (och kanske andra mappningar som ingår i GM) så är det nog bäst att göra en egen map från grunden. Jag hittade en video som går igenom hur man gör:

http://video.google.com/videoplay?docid=-846998225868834934

Hoppas det hjälpte 😛

Tyvärr inte 😆 vi skiter i den där extra baskaggen så länge..

hur gör jag med den där drummappen som jag laddat ner? jag fattar nada..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

I Sonar 6 så gör man så här:

Under menyn "Options" så hittar du "Global options". Under fliken "folders" så hittar du sökvägen till "drum maps". Placera (ute i vanliga windowsmiljön alltså) din hemtankade drum-map där.

Starta om Sonar om du har det igång.

Ladda ditt AD "som vanligt" som softsynth i Sonar, låt Sonar fixa midispåret och ljudspåret.

Klicka på midispårets utgång. Där finns lite alternativ; välj "New drum map" så öppnas en rullningslist med (drösvis med) alternativ. Din hemtankade drummap finns där. Välj den, sen ska det funka.

Ett allmänt tips är egentligen att du "lär om dig" till AD-s egen mappning. Den är fiffigare än GM. Att mappa om trummorna är dock synnerligen nödvändigt om du använder ("gamla") GM-midifiler eller klipp.

tjing o kör hårt!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte till de...

Trycker jag insert softsynth AD så kommer ju AD fram. men det går inte att välja nån drum map som utgång..

Trycker jag däremot insert midi track så kan jag välja drum map som utgång.. men jag får inte in nåt ljud från AD...

Vad gör jag för fel?

Vad menar du med "låt Sonar fixa midispåret och ljudspåret." ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "låt Sonar fixa midispåret och ljudspåret." ?

Ah, du är ny med Sonar och har version 8? Det har inte jag. I 8-an så introducerades en ny sorts "instrument track" som inte fanns förut. Det är en kombination av Sonars tidigare midi- och instrumentspår. Tidigare så krävdes alltså två olika spår för varje softsynth. Jag får be dig läsa manualen och hitta hur du splittar instrument-spåret till två spår, ett midi och ett instrument (det ska gå att göra, så det "blir som förr"). Sen ska min instruktion funka.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer ju upp en ruta när man trycker insert soft synth..

där kryssade jag i Midi Source, Synth Track Folder och First Synth Audio Output.

Ah precis, det var så jag menade när jag skrev "låt Sonar fixa midispåret och ljudspåret" 😆 . Sorry om jag var något otydlig.

Som tilläggsinfo; Om du väljer "all synth audio outputs" så får du ut samtliga AD-utgångar (separata trummor, OH osv..) på separata spår. Personligen har jag dock inte känt att jag har nån större nytta av det när det gäller just AD, vars styrka (en av dem) ju är att mixa till trumljudet färdigt inne i pluggen.

Gott att du fått ordning på det!

Tjing

**

Edit: Nu ser jag att du redan i förstaposten skrev Home Studio 7. Sorry jag missade det oxå 😛

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...