Jump to content
Annons

TC konnekt 24d, hjälp snälla


PrototypProductions

Recommended Posts

tjena, igår köpte jag ett TC electronics konnekt 24d och allting verkade vara super duper men efter jag installerat alla drivisar M.M så uppstod det ett problem (såklart)! När jag liksom trycker på spela upp en helt vanlig mp3 låt, då funkar ljudet först men sen efter bara några sekunder försvinner det, sen kommer det tillbaka sen försvinner .. Så håller det på! Så det är helt enkelt omöjligt att lyssna på det man spelar in eller lyssna på några låtar 🙂

Så jag trycker upp TC near (kontroll panelen för ljudkortet) och försöker fixa problemet, då ser jag att Main DAW (ljudet) liksom typ hackar upp sig .. Den stängs av sen sätts den på hela tiden .. och när den stängs av, stängs ju ljudet av när jag spelar upp något!

Man fick med någon slags ström adapter, kan problemet vara att typ kortet får för lite ström och inte orkar skicka ljudet till mina högtalare/hörlurar? Eller?

Det står på beskrivningen: "With most computers Konnekt can be bus-powered via the firewire connection ad thus you can avoid using the external power-supply." Men till min dator kanske man behöver extra ström? Hur vet man om man har en dator som kan ge ström via bus? eller vad det är ..

Jag har en stationär fujitsu siemens dator som är ca: 4-5 år gammal! Men jag har uppgraderat den med åren ☺️

Är otroligt tacksam för svar! Behöver verkligen er :rolleyes:

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du har fått med en nätdel, så är det egentligen bara att testa med den och se vad som händer. Det kan ju vara så, att ljudkortet drar mer ström än vad din Firewireport kan leverera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för dator du har?

Vilken FireWirekontroller (Texas Instruments eller Agere) är ditt ljudkort kopplat till?

Har du fler enheter än ditt ljudkort kopplade till FireWire? Prova att endast ansluta ljudkortet till FireWire och plugga ur din externa hårddisk eller vad det nu är du har kopplat in till FireWire.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en fujitsu siemens som sagt! ca: 4.5 år gamal .. men har uppgraderat den med åren!

Har inget annat kopplat till firewire .. Tror inte jag har texas iallafall! Jag kör liksom bara med den vanliga firewire porten som alltid suttit i datan.

Mvh

FireWire är en standard, precis som USB, PAL till din TV eller hastighetsmätaren på din bil, och ser lika dan ut oavsett kontroll-chip (ok, FireWire400 skiljer sig från FireWire800). Har du någon bekant i närheten som har en dator med FireWire kan du ta med dig ljudkortet dit och testa ifall det fungerar så får du reda på ifall det är din FireWire som är knas eller inte. Har du ett PCI-kort med FireWire eller är FireWire integrerat på moderkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte! Moderkortet .. Kollade vilken firewire jag har nu och jag har OHCI! Mvh

Klicka på denna länken: http://www.google.se/search?hl=sv&q=OH...oblem&meta= så får du förhoppningsvis lite mer kött på benen. Är inte säker men det kanske kan vara så att det är din FireWire-kontroller (OHCI) som är felkällan? Lösningen är isåfall att beställa ett internt PCI-kort med FireWire (Texas Instruments rekomenderas som kontroller).

Kom att tänka på en sak till. Vad är det för operativsystem du använder?

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

Jag har Windows XP Service pack 2!

Någon som vet vart man kan köpa texas?

Hittade efter sökning på google denna site: http://shopping.kelkoo.se/ssc-100066813-fi...?sortBy=default och där fann jag detta I/O-kontroller kort för FireWire som borde passa: http://www.conrad.se/swe/prodbeskr.php?rec...&ref=kelkoo. MEN, rekomenderar dig att kontrollera ifall det verkligen är din nuvarande FireWire som är problemet innan du går vidare!

EDIT: Stavfel

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...