Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena alla studiodiggare... håller påa tt spela in lite trummor i lokalen och har ett problem CYMBALER,hihat och ride

får helt enkelt inte till ljudet på dom har ni nå grymma tips på micplacering , eq inställnigar,compresson inställningar och sådant smått och gott som gör undervwerk med cymballjudet. vi har 11 mickar till trummorna,, och har 4 shure pg81 or till cymbalerna hihat och ride.. trummisen har 4 cymbaler 2 på varje sida zildijan och sabian blandat.

sen hihat och ride !

PLEASE GIVE ME SOME TIPS DUDES !

Annons
Postat

Hejsan

Att spela in trummor finns lika många sätt som det finns inspelningstekniker. Men jag brukar iaf ta ett par småmembranare och ställa bakom trummisen (anledningen är för att de flesta kitt lutar ju åt det hållet och jag vill få med hela kittet i mitt överhäng på ett snyggt sätt). Dessa brukar jag använda mig av en öronavståndsuppmickning (AB), Det brukar se ut som en omvänd XY så kanske du förstår bättre vad jag menar. Anledningen till placeringen av dessa är att jag inte vill ha en bred AB uppmickning då jag tycker det låter konstigt att bredda ut trummorna för mycket, låter bättre om det är någorlunda likheter med vad vi hör med våra öron tycker jag. Detta brukar räcka till alla cymbaler inklusive hi-hat. Om det dock skulle vara något som är extra viktigt i en låt och som behöver extra fokus (kanske riden) så brukar jag ta en extra småmembranare där.

Som rumsmikrofon har jag kört bandmikrofon och tycker det ger väldigt goda resultat. Har fått mycket bra reultat med Line Audio CM2 som överhäng, men även med de flesta småmembranare jag testat 🤪

Det som dock brukar vara problemet är akustiken vid truminspelning (speciellt på cymbalerna) Men eftersom de håller sig i mellanregister och diskant så räcker det med ett tjockare tyg för att få bukt på detta. Glöm dock inte golv och tak. Jag brukar ha en relativt tjock matta på golvet, samt så försöker jag ha så högt till tak som möjligt för att slippa tidiga reflektioner.

Hoppas detta hjälpte dig något, och som jag sa är detta bara hur jag gör och som jag fått i mina öron väldigt goda resultat med.

MVH

Anders

Postat

jag tycker dom skär igenom för mycket låter för skräniga helt enkelt, vill ha dom lite med laid back och ihop helt enkelt. har en aning att jag micka över hänget för nära !,, och det är metal vi spelar glömde jag säga !

Postat
jag tycker dom skär igenom för mycket låter för skräniga helt enkelt, vill ha dom lite med laid back och ihop helt enkelt. har en aning att jag micka över hänget för nära !,, och det är metal vi spelar glömde jag säga !

tycker du ska börja med att be trummisen slå lösare på metallen

Postat (redigerat)
Dessa brukar jag använda mig av en öronavståndsuppmickning (AB), Det brukar se ut som en omvänd XY så kanske du förstår bättre vad jag menar.

omvänd xy låter mer som ortf - speciellt om du använder småmembranare med njure

i ab används rundupptagande riktat parallellt rakt fram

ORTF

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ORTF-Stereo.svg

XY

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:XY_stereo.svg

AB

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:AB_Stereo.svg

Redigerat av Demonproducenten
Postat

bra tips,, problemet är väl att han är mer en skogshuggar tip , han smeker inte skiten direkt !

eq och compressor då ?? några tips där ?

Postat

tycker du ska börja med att be trummisen slå lösare på metallen

+1

Hur trummisen spelar ju hela grunden.

Men det som även brukar ge just känslan av lite skitigt och skränigt är just detta med akustiken som jag nämnde. Vilken man kan använda sig av också om man vill ha det soundet. Jag skulle även gå ut i rummet och verkligen lyssna in mig extra på cymbalerna när trummisen spelar. Hur låter dem? Vilka reflektioner har jag? Tänk på att du har en selektiv hörsel (tror det heter så) och att du lätt kan sålla bort jobbiga reflektioner, det kan inte mikrofonen göra. Kolla tak och golv och alla väggar.

Alternativ två som jag gör ibland i riktigt bedrägliga rum är att jag ställer bord runt trummisen. Dessa hänger jag tjock tyg över vilken bör reducera reflektionerna ner till ca 2khz iaf. Bara takhöjden är bra!

MVH

Anders

Postat
Dessa brukar jag använda mig av en öronavståndsuppmickning (AB), Det brukar se ut som en omvänd XY så kanske du förstår bättre vad jag menar.

omvänd xy låter mer som ortf - speciellt om du använder småmembranare med njure

i ab används rundupptagande riktat parallellt rakt fram

Ursäkta, du har självklart rätt 🤪

MVH

Anders

Postat
bra tips,, problemet är väl att han är mer en skogshuggar tip , han smeker inte skiten direkt !

så länge han envisas att inte vilja pröva så blir det svårt

även om du dämpar runt omkring som gizmosis tipsar om så kommer det låta "smiisch" istället för "crash" om han slår för hårt

Postat

så länge han envisas att inte vilja pröva så blir det svårt

även om du dämpar runt omkring som gizmosis tipsar om så kommer det låta "smiisch" istället för "crash" om han slår för hårt

Absolut, och det hoppas jag inte det uppfattas som att jag säger emot. Hur trummisen spelar är a och o!

MVH

Anders

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förutsatt att trummisen spelar som man vill...

Om cymbalerna låter illa och skär: byt cymbaler.

Det är precis som när man inte får till rätt gitarrljud, då är det lättast att byta gitarr.

Micka inte för nära klockan, alltså mitten på cymbalerna, då framhäver man ännu mer ringade (skärande) övertoner.

Hur är takhöjden?

Är taket dämpat eller bara ett vanligt hårt tak? Betong?

Sitter mickarna nära taket (mindre än en halvmeter)?

Försök dämpa upp taket om det inte redan är gjort. häng upp en madrass eller liknande.

Det kan vara hemskt när diskant studsar tillbaka och kommer in off axis i mikrofonen, det bidrar också till skärande och ojämn diskant.

Man får inte bort skärande cymbaler med kompressor, om man inte komprimerar bara diskanten, men om man börjar med det kan man nästan lika gärna spela om hela skiten. Det blir fort grötigt och ojämnt och det ju inte alls den diskantinformation man vill ha i överhäng.

Om det är någon jobbig cymbal som inte går att få bort så kan man hitta dess resonans och göra en liten dip där i diskanten, men det kan också bli väldigt fult om man gröper för mycket och på för många ställen.

Ännu bättre: ta bort cymbalen. 4 cymbaler? det behöver väl ingen 😕

Brukar bara komprimera en liten skvätt i överhänget, ca 3 db högst. Snabb attack och release, men det beror också på låten.

Det är hemskt tråkigt och svårt att försöka rädda dåliga överhängsljud, så gör allt ni kan för att få det så nära idealet som möjligt utan EQ och utan kompressor. Inget av de verktygen kommer rädda en dålig inspelning helt, och det brukar bli sämre ju fler prylar man slänger på.

Redigerat av Elof
Postat

tack för tipset elof, skall testa,, jo hela lokalen är ljudisolerad och takhöjden är väl den vanliga, hur högt ovanför placerar ni mickarna ,, är det bättre ju högre dom är eller ?

Postat
Absolut, och det hoppas jag inte det uppfattas som att jag säger emot.

nejdå 😕

dessutom tycker jag din placering ovanför bakom trummisen brukar funka bra

Elof (oregistrerad)
Postat
tack för tipset elof, skall testa,, jo hela lokalen är ljudisolerad och takhöjden är väl den vanliga, hur högt ovanför placerar ni mickarna ,, är det bättre ju högre dom är eller ?

Man kan egentligen inte sätta dem på vilket avstånd som helst eftersom de måste ha ett bra fasförhållande med närmickar, så det får du lyssna dig till.

Ju längre bort, ju mer diffus blir stereobilden och tydligheten i cymbaler. Men... den bästa svaret är väl LAGOM 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.