Jump to content
Annons

Inspelat MIDI-material "hoppar" tillbaka...

Recommended Posts

Rockzo (oregistrerad)
Postat

Hej

Jo det Àr sÄ hÀr va att nÀr jag försöker spela in ett MIDI- eller VSTi-spÄr i Cubase 4 Studio med mitt klaviatur (kopplat med midi-kabel) sÄ "hoppar" alla tonerna till första slaget i första takten frÄn dÀr jag spelat in. Detta Àr otroligt frustrerande och jag tror inte det Àr fel pÄ klaviaturet för det har funkat utmÀrkt tidigare.

Det gÄr utmÀrkt att rita ut toner för hand i MIDI-spÄret men sÄ fort jag ska spela in med klaviaturet sÄ hoppar allt tillbaka och alla tonerna lÀgger sig ovanpÄ varandra. Det hela kÀnns som en osynlig extrem kvantisering!

Klaviaturen Àr kopplat direkt till mitt Firebox-ljudkort.

NÄgon som har nÄgon idé pÄ vad det kan vara för fel?

Annons
Postat
Hej

Jo det Àr sÄ hÀr va att nÀr jag försöker spela in ett MIDI- eller VSTi-spÄr i Cubase 4 Studio med mitt klaviatur (kopplat med midi-kabel) sÄ "hoppar" alla tonerna till första slaget i första takten frÄn dÀr jag spelat in. Detta Àr otroligt frustrerande och jag tror inte det Àr fel pÄ klaviaturet för det har funkat utmÀrkt tidigare.

Det gÄr utmÀrkt att rita ut toner för hand i MIDI-spÄret men sÄ fort jag ska spela in med klaviaturet sÄ hoppar allt tillbaka och alla tonerna lÀgger sig ovanpÄ varandra. Det hela kÀnns som en osynlig extrem kvantisering!

Klaviaturen Àr kopplat direkt till mitt Firebox-ljudkort.

NÄgon som har nÄgon idé pÄ vad det kan vara för fel?

LÀs lite i den klistrade trÄden om emulerade portar.

Antingen Àr det emulerade portar det handlar om eller sÄ Àr det att du mÄste aktivera System Timestamp.

Postat

Japp, sÄ Àr det:

gÄ in i device setup i cubase..

klicka pÄ "windows midi" dÀr och leta efter rutan "use system timestamp"

gör likadant under "direct music".

MVH,

Mattias

Rockzo (oregistrerad)
Postat

Se pÄ fan! Det var System Timestamp som inte var ikryssad, nu funkar det perfekt!

Tack sÄ jÀttemycket Claes & Mattias!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.