Jump to content
Annons

MIDI klav - de höga oktaverna går inte igenom


Joey

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett MIDI klaviatur som jag har haft ett tag. Problemet är att de två högsta oktaverna slår inte igenom till Cubase SX3/VSTi. Jag har haft så här ända sen jag köpte klaviaturet, men nu börjar jag tröttna på att spela in en oktav för att sedan transponera till det rätta. Detta gäller alla VSTi:er och jag vet inte hur jag ska göra för att få till det. Jag kan inte göra något på själva klaviaturet, då det inte finns några knappar för detta.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Någon inställning i Cubase kanske?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

låter skumt mannen! Ser du att du får in midi-signal in i Cubase? Rör sig stapeln när du spelar på de översta oktaverna? Kanske e något skumt med din keyboard? Skickar den midi-signaler även när du spelar på de översta tangenterna måste ju felet ligga i cubase, men dock vet jag inte vad som har hänt om problemet ligger i Cubase, verkar ju konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

midistart?

hittar inte mycket, men fråga är: finns inga kommando på tangentbord? är det möjligt att själva keyboard toner kan agera som kommander för olika parametrar om man aktiverar keyboardet i en viss läge?

min tanke är att den har ställts 4-5 oktaver för högt, och därav inga synth spelar. om det är så, borde du se midisignalen inne i cubase men inte höra någon ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...