Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, har nyss börjat spela in och undrar varför jag inte hör något ljud från datorns högtalare när jag gör det. Och när jag efter att ha spelat in ska spela upp filen så är det lika tyst..

Har testat att spela upp en midifil i programmet vilken fungerade fint och vet att det kommer ljud från firepoden, för att kanalen i cubase indikerar det och även för att jag kan höra mig själv när jag pluggar in ett par hörlurar i den och trycker på monitoring.

Vad är det för en liten sketen inställning som ställer till det för mig?

Tack på förhand!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Högtalarna är inkopplade i firepoden?

Postat (redigerat)
  drloop sa:

Är det verkligen ett måste? Har läst på lite om det här med monitoring men tycker väl ändå att datorns högtalare borde spela upp det iaf? Känns lite konstigt om jag måste koppla om högtalarna för att höra vad jag spelar in i cubase? :S

Edit: Med tanke på att jag kan lyssna på midifiler utan problem så tyder väl det också på att jag inte behöver koppla högtalarna till firepoden (iaf inte när jag bara spelar upp filen)

Redigerat av Rydén
drloop (oregistrerad)
Postat
  Rydén sa:
  drloop sa:

Är det verkligen ett måste? Har läst på lite om det här med monitoring men tycker väl ändå att datorns högtalare borde spela upp det iaf? Känns lite konstigt om jag måste koppla om högtalarna för att höra vad jag spelar in i cubase? :S

Edit: Med tanke på att jag kan lyssna på midifiler utan problem så tyder väl det också på att jag inte behöver koppla högtalarna till firepoden (iaf inte när jag bara spelar upp filen)

Ja du måste koppla in högtalare till ljudkortet.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Alright, problemet jag stötte på när jag kopplade in högtalarna (helt vanliga högtalare man får med vid datorköp med en helt vanlig 3,5 mm ljudkontakt in i datorn) i firepoden var att jag fick en signal blev mono. Har kollat lite i elbutiker och funtar på om det är så enkelt att som att fixa en 3,5 mm hona som delar sig till två 3,5 mm hanar så att jag kan koppla i båda firepoduttagen eller om det fortfarande kommer vara mono?

Tips på vart jag kan hitta en sådan kabel vore bra, då de ställen jag vart på varken har det inne eller kan beställa..

Btw, tack för de snabba svaren drloop =)

Redigerat av Rydén

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.