Jump to content
Annons

Auto-punch i Pro Tools LE?


Nils-Bill

Recommended Posts

Har M-box och PC och sitter och funderar hur man kan puncha in ett parti om man råkar spela fel i mitten t ex. Det är lite svårt att spela gitarr samtidigt som man trycker på tangentbord och mus. Har inte förstått hur det går till när jag läst i Pro Tools-manualen. Hur göra? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har M-box och PC och sitter och funderar hur man kan puncha in ett parti om man råkar spela fel i mitten t ex. Det är lite svårt att spela gitarr samtidigt som man trycker på tangentbord och mus. Har inte förstått hur det går till när jag läst i Pro Tools-manualen. Hur göra? 😄

Markera det område du vill puncha in på.

Se till att du har en tillräcklig ”pre roll” (transport kontrollen), kan även göras genom att ”alt” klicka (mac) i timeline där du vill ha din ”pre roll” start.

Tryck rec och play och PT punchar in och ut på markerat område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklare ändå, tycker jag.

Skapa ett nytt spår. Spela in det du vill.

Klipp upp det gamla och det nya spåret och klistra in det du vill ha.

Punch in är för gamla mossiga typer som drömmer om analogbandspelare. Vi andra lägger till ett spår till :rolleyes:

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklare ändå, tycker jag.

Skapa ett nytt spår. Spela in det du vill.

Trombonisten

Hmm, ser inte skogen för alla träden eller ser inte programmet för alla manualer... :rolleyes:

Trombonisten har rätt... Det är klart enklast att slänga upp ett nytt spår och bara spela in, och sedan klippa ut valda delar i efterhand. Vem vet, man kanske gör något oväntat och häftigt som man inte skulle ha gjort om man bara suttit och väntat på att systemet ska puncha in typ 5 sekunder någonstans i mitten av en tidigare tagning...

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Då vet jag. Ibland är det faktiskt skönt med autopunch när man lägger gitarrsolon t ex och kan höra det gamla utom på just det stället man vill ändra. Är det en sångslinga som ska ändras så kanske klippa&klistra bättre. Eller så är jag bara en gammal analogräv... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...