Jump to content
Annons

Frågor angående midiklaviatur till ett mbox 2 mini!


drphil

Recommended Posts

Hej Hej!

Jag hade tänkt slå till på ett mbox 2 mini ljudkort, om jag då skulle vilja spela in synth med det, skulle det bara vara så enkelt att jag pluggar in en midiklaviatur i kortet och börjar lira, eller skulle jag behöva något sorts interface(betyder?)? Och går det att koppla in vanlig synth (alltså inte midiklaviatur) via teleingången och spela in direkt med synthens ljud?

Tack på förhand för svar!

mvh drphil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej Hej!

Jag hade tänkt slå till på ett mbox 2 mini ljudkort, om jag då skulle vilja spela in synth med det, skulle det bara vara så enkelt att jag pluggar in en midiklaviatur i kortet och börjar lira, eller skulle jag behöva något sorts interface(betyder?)? Och går det att koppla in vanlig synth (alltså inte midiklaviatur) via teleingången och spela in direkt med synthens ljud?

Tack på förhand för svar!

mvh drphil

För att börja med din sista fråga; Yepp, du kan spela in via teleingången på ljudkortet med synth. (Du kan spela in allt som har den kontakten, dvs keyboard, gitarr, bas, piano, vissa mikrofoner etc.)

När det gäller midiklaviatur är det lite annorlunda. Somliga (rätt sällsynt) har egna ljud som du kan använda precis som med synthen, men de flesta är helt "döda". De har alltså inga som helst ljud i sig. Merparten av midiklaviatur använder således endast externa ljud, dvs de som finns i datorn eller externa ljudmoduler. Och de kommer man åt genom MIDI. Så se till att mboxen har MIDI kontakter. Vanligtvis har de det.

Interface betyder helt enkelt, om jag inte är helt ute och reser, kopplingsyta. Det fungerar som nån sorts kopplingsstation. (Tänk på en mindre järnvägsstation där ett par tre järnvägar sammanstrålar till en enda som går till perrongen där folk står och väntar på att ta tåget.)

Interface uppgift är bl a att vara länk mellan instrument och dator eftersom man oftast inte kan koppla in instrument direkt i datorer. Instrument kopplar du till interface och interface kopplar du till datorn med en enda sladd.

Interface är med andra ord ett sammlingsnamn på t ex ljudkort, mixer, vissa midiklaviaturer, allt som kan användas som mellanstation mellan dina instrument och datorn.

Används ett ljudkort som interface får man vanligtvis ett mycket bra ljud också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mbox mini har inga midi in eller utgångar.

Dr Phil har du någon synt idag? Och i såfall vilken?

Tänker du köra mjukvarupluggar så behöver du ett USB klaviatur ingen synt. Du kommer att köra mjukvarusyntar i datorn.

Kommer du att göra syntbaserad musik?

Och då kanske inte Pro Tools inte är första valet för någon med stram budget.

En DAW med VST plug ins är nog ett bättre val. Det finns nämligen en skog med coola syntar gratis i VSTi format, ganska få gratis till RTAS som Pro Tools använder sig av.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mbox mini har inga midi in eller utgångar.

Dr Phil har du någon synt idag? Och i såfall vilken?

Tänker du köra mjukvarupluggar så behöver du ett USB klaviatur ingen synt. Du kommer att köra mjukvarusyntar i datorn.

Kommer du att göra syntbaserad musik?

Och då kanske inte Pro Tools inte är första valet för någon med stram budget.

En DAW med VST plug ins är nog ett bättre val. Det finns nämligen en skog med coola syntar gratis i VSTi format, ganska få gratis till RTAS som Pro Tools använder sig av.

Först och främst, tack så mycket Amis för en bra interfacelektion 😄

Sen till drloop: Jag har en rätt kass gammal synth som är morsans egentligen, kan vara en gammal yamaha kommer inte ihåg riktigt,

men jag funtar på att byta upp mig. Om jag nu fattat rätt så kan jag köra den synthens ljud genom teleingången på ljudkortet utan några problem?

Jag kommer inte göra väldigt synthbaserad musik, vill mest använda det till att lägga lite på melodislingor, eller mer utfyllande mattor i bakgrunden.

Spelar en del piano också nämligen, så därför vore det kul. Då kan jag även passa på att fråga, om jag skulle vilja spela in vanligt piano, skulle en vanlig kondensatormic funka fint då(helst antar jag att man borde micka upp stereo iofs, men det går vill inte på mbox minin, då den bara har en micpreamp?)?

Anledningen till att jag frågade om midiklaviatur var att det vore kul att leka lite med, verkar finnas så sjukt mycket ljud ute på nätet.

Men det måste väl finnas några sådana gratisprogram som skulle funka till detta ljudkort också? Usb-klaviatur och midiklaviatur, vad är skillnaden?

Om det inte finns midi in/ut, behöver man då köpa till något sådant för att köra en midiklaviatur?

Där fick du en del att svara på 🙂 Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga till det som Amis tog upp om vad som kunde spelas in direkt via teleingången:

Om man skulle koppla in en bas eller elgitarr direkt till den ingången (kallas det linea[lajna] 🙂 ?),

skulle den ge något ljud ifrån sig, eller skulle den behöva ha ett program på datorn för att få ljud (typ guitar rig).

Jag vet ju att man kan micka upp stärkare om man vill det, men tänkte om det var möjligt att köra denna väg?

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga till det som Amis tog upp om vad som kunde spelas in direkt via teleingången:

Om man skulle koppla in en bas eller elgitarr direkt till den ingången (kallas det linea[lajna] 😉 ?),

skulle den ge något ljud ifrån sig, eller skulle den behöva ha ett program på datorn för att få ljud (typ guitar rig).

Jag vet ju att man kan micka upp stärkare om man vill det, men tänkte om det var möjligt att köra denna väg?

Sorry, låg och sov 🙂

Tror ingången heter "Line in" och jag förmodar att man måste ha nån form av program, har faktiskt aldrig testat utan.

Har du en mac så är GarageBand ett alldeles utmärkt program för det. Ingår gratis vid köp av nya mac, annars kan man få det för ca 800 spänn. Då ingår en massa annat också, såsom iTunes, iPhoto och iMovie.

Men det finns tonvis med program på nätet, både gratis och mot kostnad.

Googla på "DAW + free download" så får du säkert det du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...