Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok.. jag sitter med en skivinspelning som skall vara klar i slutet av veckan.. och har upptäckt att en av låtarna som spelats in utan klickspår, speedar lite för mkt i mitten.. (för att sen återgå till ett bar tempo).. Men jag löste det strålande bra i Cubase.. saken är bara att vi sitter i PTLE och spelar in.. så hur gör man där? jag har letat efter timestretchfunktionen.. men inte riktigt fått grepp om programmet.. saken är att vi är kort om tid och jag skulle behöva lite hjälp av någon som kan programmet bra..

Det som skall göras:

1. klippa upp alla spår inkl. midi-spåren vid ett speciellt bar . tror det var typ 52.1.1 samt igen vid 70.1.1

2. dra en liiiten bit framåt vid 70.1.1 för att sedan timestretcha och "fylla igen" det gapet som blir och därmed slöa ned just det partiet en liiten aning..

Någon som kan ge en liten snabb guide?

MVH

Björn

Annons
Postat

Bredvid förstoringsglasknappen i edit window har du en knapp med en två pilar på (trim tool). Klicka på pilen nedåt och välj TCE. Sedan går du till ljudfilen med den knappen intryckt och drar så mycket du vill stretcha.

MVH

Anders

Postat
Bredvid förstoringsglasknappen i edit window har du en knapp med en två pilar på (trim tool). Klicka på pilen nedåt och välj TCE. Sedan går du till ljudfilen med den knappen intryckt och drar så mycket du vill stretcha.

MVH

Anders

Tack så mkt.. fungerar det även med midifilen?

Postat (redigerat)

MVH

Anders

Ja, men då behöver du göra om din view till regions för att behandla den på samma sätt som audio. Enklaste sättet är att i edit window ändra track view på din miditrack till regions. Snabbkommando på mac är CTRL + COMMAND + pil åt höger eller vänster. För PC kan jag inte snabbkommandot.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

MVH

Anders

Ja, men då behöver du göra om din view till regions för att behandla den på samma sätt som audio. Enklaste sättet är att i edit window ändra track view på din miditrack till regions. Snabbkommando på mac är CTRL + COMMAND + pil åt höger eller vänster. För PC kan jag inte snabbkommandot.

MVH

Anders

Tack så mkt.. det är MAC vi sitter med oxå i studion... så den infon blir alldeles förträfflig!!

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.