Jump to content
Annons

Till slut blev det mixat och mastrat


BGGuitar

Recommended Posts

Hej allihop!

Jag var ganska aktiv på forumet förra året när vi höll på med vårt CD projekt. Jag hade aldrig mixat eller spelat

in tidigare, så jag fick mycket ovärderlig hjälp här på forumet. Egentligen är jag inte så intresserad av att

sitta i studio och spela in utan mer intresserad av att spela, men det kändes nödvändigt att göra en CD produktion

för att komma vidare. Det tog över ett år innan vi blev klara, men till slut blev vi det.

Jag tänkte tipsa om en del saker. Vi sysslar med amerikansk musik, bluegrass, och eftersom dollarn står

så lågt så tänkte jag att vi kanske kan hitta någon i USA som kan mastra. Jag hade tur och hittade en kille

som heter Eric Uglum som hjälpte oss. Han är proffs på bluegrass och har en studio i Californien. Jag skickade

våra mixar över till honom med ftp och så mastrade han. Jag hade tidigare ställt frågan på forumet om mastringen

kommer att fixa problemen jag hade med att det lät bra i studio monitorerna men inte bra i hemma stereon.

Jag fick till svar att jag skulle fixa det i mixen själv, men jag gav upp till slut och skickade det till mastring. Men faktiskt

så fixade Eric, så att det lät bra sedan i hemma stereon, bilen osv. Så bra! Han mixar och mastrar annars åt sådana

som Ron Block, Sierra Hull, Chris Thile om ni känner till dem. Det blev också otroligt billigt jämfört med i Sverige.

Fastpris 389$, det kan ni räkna ut vad det blir. Det hade säkert kostat 3-4 ggr så mycket i Sverige och då är det

ändå inte många i Sverige som kan sådan musik. Så jag kan rekommendera honom om ni håller på med akustisk musik.

Sedan hade vi också tur att vi hittade en fabrik i Tyskland som var snabb, proffsig och billig. Music Support Group heter

den och var ungefär halva priset mot vad jag har sett i Sverige. Så efter drygt 2 månader har vi sålt ungefär 2/3 av

CDna vi behöver sälja för att vi ska få tillbaka produktionskostnaden. Men det tack vare att det blev så billigt att

producera och inte för att vi har sålt så mycket. Snart är vi på +.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan,

Jag undrar hur kontakten med detta Music Support Group var? Emailkontakt på engelska? Leveranstid? Jag hittar inte så jättemycket info om hur ett skivtryck går till hos dom, hur grafikmaterialet ska se ut, format osv. Men min tyska är inte den bästa heller 🙁

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag undrar hur kontakten med detta Music Support Group var? Emailkontakt på engelska? Leveranstid? Jag hittar inte så jättemycket info om hur ett skivtryck går till hos dom, hur grafikmaterialet ska se ut, format osv. Men min tyska är inte den bästa heller 🙁

/E

Hallå, det var emailkontakt på engelska. Jag fick först fylla i ett beställningsformulär och fick sen en offert.

Det gjorde jag långt innan vi var klara. När jag sedan hade min färdiga master så postade jag det till dem med

express, så den kom fram på 2 dagar tror jag. Efter det tog det 4-5 dagar innan de kunde pressa. Frakten till

Sverige tog bara 2 dagar sdan, så det blev en dryg veckas leveranstid. De har pdf-er med spec på grafikmaterialet.

Finns här: http://www.musicsupportgroup.de/presswerk/...downloads.shtml

Trycket var kanon, jag var rädd att det skulle bli dåligt pga. det låga priset, men så var det inte.

De mailade tillbaka produktions-pdf som de hade gjort av mitt underlag så jag kunde verifiera.

I vanliga fall skickar det pappers tryck för korrektur, men eftersom jag hade lite bråttom så nöjde jag mig

med pdf-korrektur.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...