Jump to content
Annons

Till er som går/gått på musikproducentprogrammet i Skövde/Skara


supreme

Recommended Posts

Hej.

Jag tänkte söka till det här programmet till nästa höst. alltså hösten 2009. Jag ville bara undra med er som går där eller gått där hur intagningsproverna är?

Har efter mycket letande här på forumet lyckats luska fram att det är en med notläsning typ.

Tänkte ta det här året att träna på. Vad är det man bör öva upp sig på? Notläsning? Instrument?, "Studio-skill"? Är det bredd eller spets dom vill ha?

Vill dom att man ska ta med sig några produktioner man gjort så att dom får lyssna eller? Ska man vara bra på en massa olika DAW eller? Kan just nu bara grunderna i Cubase.

Har nu en liten hemmastudio hemma, kan spela gitarr ganska bra. basic piano, basic munspel.

Har gått grundkurs i musikproduktion hos Orca. Ska gå fortsättningskursen med.

Så, det jag vill veta är mest hur intagningsproverna går till.

Några andra tips?

P.S Är otroligt trött nu. är inte jättestolt över mina meningsproduktioner =P

Redigerat av supreme
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittade efter lite surfande en ganska utförlig beskrivning av hur proven går till.

Men ni kan ändå beskriva lite hur det är att gå där. Mycket att göra? tröttnar man nånsin? exempel på tentor/uppgifter osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Min lillasyster gick på MoP (Music and Production) i Skara '04-'07. Vad jag förstått av henne är det en fantastisk utbildning. Hon är väldigt nöjd helt enkelt.

Inträdesprovet var ganska gediget med prov på bla notlära, gehör och det egna instrumentet. Man måste ha ganska bra koll på dessa områden. Tror det är bra med en spetskompetens och bredd i övrigt. Min lillasyster var tex bra på att sjunga men ganska basic i övriga områden (och nästan ingen koll på studioteknik).

Det som är bra är att du är ute i god tid. Under året kan du fundera på vad som ska bli ditt huvudinstrument (kan vara antinget ett instrument eller studioteknik) och finslipa dina kunskaper på detta området. Sedan har du ju gott om tid att plugga in notlära och öva gehöret. Ett bra sätt kan väl vara att arra egna låtar samt skriva noter på dessa, inte bara spela in. Sedan kör dom nästan uteslutande på Mac och i Logic, så om du kan slå ett öga på det under året är det nog inte helt fel.

Vad gäller studietakten så är det ganska mycket att göra, men det beror nog mest på att alla hänger i replokalerna och studiorna hela kvällarna. Lokalerna är nämligen öppna sent varje dag. Dom vanliga ämnena man pluggar går alldeles utmärkt att hinna med, iaf vad jag förstod på min lillasyster.

Själva musikdelen av utbildningen är verkligen förspänd. Studios i multimiljonklassen, tekniker som är erfarna som attans, senaste tekniken, you name it. Flera musikdatastationer, flera replokaler och en massa bra lärare.

Scenvanan och studioerfarenheten man får på MoP är, med tanke på att ni bara är ungdomar än 😠 , helt obetalbar. De produktioner jag sett/hört på MoP håller högre klass än många jag sett/hört ute i "vanliga" musik- & förestälningsvärlden.

Det största rådet jag kan ge är ändå att du kontaktar Christian eller någon annan av lärarna (Bengan är schysst!) och förklarar dina planer och patar med dom om dina frågor. Dom är jätteschyssta att ha att göra med. (http://www.musicandproduction.se/)

Här är några länkar med musik och videos från MoP av/med mop-elever:

http://www.linneahennersten.se/songs/MoP_2a_-_it_is_you.mp3 (En låt min lillasyster var med och proddade och sjöng på)

(Lite elakt att ta med denna, Johan är en gitarrist i världsklass. Men det är iaf en video från en av replokalerna på mop)

Blev lite långrandigt det här, hoppas det var lite utav den info du ville åt.

// KR

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Missade ju att det var den här utbildningen du menade www.his.se/mlp, eller hur? Sorry!

Den vet jag i stort sett inget om, förutom att det är samma tillgång till studios och lokaler.

Ledsen att jag drog in hela harrangen om gymnasieprogrammet på Mop i det hela... 😠

// KR

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. Tack så mycket! Det va precis den här typen av information jag ville ha. jättetack.

ska försöka satsa på den akustiska gitarren då. Det är den jag kan mest med klassisk stil främst. Kanske inte går hem hos dom men...det är roligt =)

Notläsning är jag redan en bra bit på väg att lära mig. Är ju itne så svårt som man trodde innan.

Ja, det är den senare utbildningen jag är så sjukt intresserad av. Dina tips blir nog till stor hjälp. Vet vad jag har att göra i ett år framåt då. Ska försöka kontakta dom där lärarna du tipsade om också. Vill verkligen komma in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...