Jump to content
Annons

Ljudkort VS "Ljudkortslös"


VilhelmI

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad fördelarna med att ha ett ljudkort är (extern extra ljudkort bortsett från "originalkortet" i min Macbook Pro)

Är det värt att skaffa ett nytt externt ljudkort?

Är ljudkvaliteten mycket bättre eller används ljudkortet mest för såna som spelar in ljud?

Jag producerar och behöver stark ljudkvalitet och är orolig att jag inte utnyttjar det bra ljudet i mina monitorer fullt ut om jag inte har ett bättre ljudkort.

Mycket tacksam för svar 😄

/Ville

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl kanske inte för ljudkvaliten som man skaffar ett externt kort, snarare för att få låg latency vid in/uppspelning av musiken. Men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

den främsta orsaken att skaffa externt är om du vill spela in.

på min macbook tycker jag det interna är mkt bra även jämfört med mitt motu ultralite

jag har inte sett några specar för det inbyggda men jag gissar ändå att det inte är helt ok i basen och diskanten.

men du kan helt klart fortsätta mixa genom de inbyggda utan problem.

problemet är snarare telestereominikontakten som brukar ge störningar när de är slitna

sen ha ju macbooken en optisk ut så du behöver ju inte köpa ett ljudkort utan det räcker kanske med en d/a-omvandlare även om jag inte vet hur detta funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl kanske inte för ljudkvaliten som man skaffar ett externt kort, snarare för att få låg latency vid in/uppspelning av musiken. Men jag kan ha fel.

om man bara mixar behöver man ingen låg latency...

snarare brukar man öka den för att få mer kraft

men sen har ju macbooken låg latency kanske tom lägre än vissa externa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...