Jump to content
Annons

Truminspelningstips


Recommended Posts

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena!

Jag skall spela in ett band till helgen och undrar om jag kan få lite tips om uppmickning av trummorna. Stilen dom spelar är nån slags hård pop-rock. det är i alla fall så som jag skulle försöka beskriva det.

Mickarna jag har att tillgå är:

1 Shure Beta 52

1 Shure SM 57

2 Line Audio CM 3

1 Sontronics Sigma

1 sE Electronics z5600a

Allt ska in genom en digi 003 rack och en PreSonus BlueTube DP.

Trumsetet består av kagge, virvel, 2 häng- + 1 golvpuka, high-hat, 1 crash och 1 ride.

Jag hade (vilket är ganska givet) tänkt köra CM3orna som överhäng (x/y), 52an på kaggen och 57an på virveln.

Sen hade jag tänkt använda de två resterande mickarna till ambiensemickar, kanske allternativt z5600an till high-hat eller golvpuka eller något sådant.

Om någon har några tips på allternativa uppmickningar och hur jag ska rikta mickarna på bäst sätt osv så är jag grymt tacksam.

Har spelat in en del trummor innan så jag är inte helt oerfaren, men det är första gången jag använder dessa mickar. Har dessutom haft tillgång till fler mickar innan och har då kunnat närmicka alla pukor+ high-hat så är lite osäker på hur jag skall göra för att få till dem på ett bra sätt med bara överhäng.

Tack på förhand

/dr.kaufman

Redigerat av dr.kaufman
Annons
Postat

Om du kan stå ut med att inte ha fullständig kontroll över klangen i efterhand, så är det än väldigt bra (och tidsbesparande)

metod att spela in: med fyra mickar. Det bästa tipset är att LYSSNA, detta gäller överallt där du sätter mickar.

Överhängen kommer att få ta rätt mycket, så där får du lyssna ut en bra placering som känns välbalanserad.

Vad gäller virveln, så tycker jag att det sällan låter speciellt bra att rikta väldigt nära och ner mot skinnet,

testa gärna att vinkla upp den och öka avståndet något.

I ett nummer av studio för länge sedan stod om Glyn Johns teknik för trummickning, nån annan får gärna berätta vilket nummer, men en länk som kanske berättar samma sak:

http://danalexanderaudio.com/glynjohns.htm

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat
Om du kan stå ut med att inte ha fullständig kontroll över klangen i efterhand, så är det än väldigt bra (och tidsbesparande)

metod att spela in: med fyra mickar. Det bästa tipset är att LYSSNA, detta gäller överallt där du sätter mickar.

Överhängen kommer att få ta rätt mycket, så där får du lyssna ut en bra placering som känns välbalanserad.

Vad gäller virveln, så tycker jag att det sällan låter speciellt bra att rikta väldigt nära och ner mot skinnet,

testa gärna att vinkla upp den och öka avståndet något.

I ett nummer av studio för länge sedan stod om Glyn Johns teknik för trummickning, nån annan får gärna berätta vilket nummer, men en länk som kanske berättar samma sak:

http://danalexanderaudio.com/glynjohns.htm

Tack för tipsen 😄

Jo, det kommer ju att bli 4 mickar som är själva stommen så att säga. Får se om jag kan hitta på ntå bra med de andra två med.

Glyn Johns teknik va lite speciell. Blir inte stereobilden väldigt skev om man mickar upp på det sättet? Ser obalancerat ut med en mick på sidan och en i mitten. Men antar att den låter bra om den har använts i så stor utsträckning som det verkar (iallafall när man läser på sidan du länkade till)

Tack återigen för tipsen, och fler visa råd är naturligtvis välkomna:)

dr.kauman

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om du kan stå ut med att inte ha fullständig kontroll över klangen i efterhand, så är det än väldigt bra (och tidsbesparande)

metod att spela in: med fyra mickar. Det bästa tipset är att LYSSNA, detta gäller överallt där du sätter mickar.

Överhängen kommer att få ta rätt mycket, så där får du lyssna ut en bra placering som känns välbalanserad.

Vad gäller virveln, så tycker jag att det sällan låter speciellt bra att rikta väldigt nära och ner mot skinnet,

testa gärna att vinkla upp den och öka avståndet något.

I ett nummer av studio för länge sedan stod om Glyn Johns teknik för trummickning, nån annan får gärna berätta vilket nummer, men en länk som kanske berättar samma sak:

http://danalexanderaudio.com/glynjohns.htm

Tack för tipsen 😄

Jo, det kommer ju att bli 4 mickar som är själva stommen så att säga. Får se om jag kan hitta på ntå bra med de andra två med.

Glyn Johns teknik va lite speciell. Blir inte stereobilden väldigt skev om man mickar upp på det sättet? Ser obalancerat ut med en mick på sidan och en i mitten. Men antar att den låter bra om den har använts i så stor utsträckning som det verkar (iallafall när man läser på sidan du länkade till)

Tack återigen för tipsen, och fler visa råd är naturligtvis välkomna:)

dr.kauman

Tänk dig ett trumset ovanifrån. Om du sätter en OH mick över golvpukan och en över hängpukan närmast virvel så får man en mer balanserad stereobild med virveln mer i mitten jämfört med hur folk brukar göra: en över crash/hihat på virvelsidan och en över andra crashen, då drar virvel såklart mycket mer åt hihatsidan.

Tänk dig en diagonal linje genom setet.

Det enda som naturligt hamnar i mitten (och således rätt i en "vanlig" trummix) med "AB mickning som folk brukar göra"-metoden är kaggen och den brukar inte höras värst mycket jämfört med annat i OH, plus att kaggemickarna ofta ligger starkt i mix och vida överröstar det lilla som går in i OH.

Testa köra den "vridna" metoden så får du virvel i mitten. Om du dessutom kan skippa en hängpuka och sedan placera en av OHmickarna precis rakt över den du har kvar så kommer du inte behöva micka hängpukan.

Tex:

Kick: B52

Virvel: 57

OH över hängpukan: CM3

OH över golvpukan: CM3

Mick på golvpuka: SE electronics

Rum: Sigma

Nu pratar jag inte glyn-tekniken utan placera OHmickarna över setet som vanlig AB, fast rakt ner över pukorna.

Redigerat av Elof
dr.kaufman (oregistrerad)
Postat
Om du kan stå ut med att inte ha fullständig kontroll över klangen i efterhand, så är det än väldigt bra (och tidsbesparande)

metod att spela in: med fyra mickar. Det bästa tipset är att LYSSNA, detta gäller överallt där du sätter mickar.

Överhängen kommer att få ta rätt mycket, så där får du lyssna ut en bra placering som känns välbalanserad.

Vad gäller virveln, så tycker jag att det sällan låter speciellt bra att rikta väldigt nära och ner mot skinnet,

testa gärna att vinkla upp den och öka avståndet något.

I ett nummer av studio för länge sedan stod om Glyn Johns teknik för trummickning, nån annan får gärna berätta vilket nummer, men en länk som kanske berättar samma sak:

http://danalexanderaudio.com/glynjohns.htm

Tack för tipsen 😄

Jo, det kommer ju att bli 4 mickar som är själva stommen så att säga. Får se om jag kan hitta på ntå bra med de andra två med.

Glyn Johns teknik va lite speciell. Blir inte stereobilden väldigt skev om man mickar upp på det sättet? Ser obalancerat ut med en mick på sidan och en i mitten. Men antar att den låter bra om den har använts i så stor utsträckning som det verkar (iallafall när man läser på sidan du länkade till)

Tack återigen för tipsen, och fler visa råd är naturligtvis välkomna:)

dr.kauman

Tänk dig ett trumset ovanifrån. Om du sätter en OH mick över golvpukan och en över hängpukan närmast virvel så får man en mer balanserad stereobild med virveln mer i mitten jämfört med hur folk brukar göra: en över crash/hihat på virvelsidan och en över andra crashen, då drar virvel såklart mycket mer åt hihatsidan.

Tänk dig en diagonal linje genom setet.

Det enda som naturligt hamnar i mitten (och således rätt i en "vanlig" trummix) med "AB mickning som folk brukar göra"-metoden är kaggen och den brukar inte höras värst mycket jämfört med annat i OH, plus att kaggemickarna ofta ligger starkt i mix och vida överröstar det lilla som går in i OH.

Testa köra den "vridna" metoden så får du virvel i mitten. Om du dessutom kan skippa en hängpuka och sedan placera en av OHmickarna precis rakt över den du har kvar så kommer du inte behöva micka hängpukan.

Tex:

Kick: B52

Virvel: 57

OH över hängpukan: CM3

OH över golvpukan: CM3

Mick på golvpuka: SE electronics

Rum: Sigma

Nu pratar jag inte glyn-tekniken utan placera OHmickarna över setet som vanlig AB, fast rakt ner över pukorna.

Ok, nu är jag med, Tack så mycket 🙂

Så du tycker att jag ska köra AB istället för XY alltså? Är det för att få med pukorna bättre eller för att få bättre stereobredd eller är det av någon mer/annan andledning?

Tack igen båda två. Nu börjar jag få lite fler idéer om hur jag skall göra.

Fler tips är naturligtvis välkomna

dr.kaufman

Elof (oregistrerad)
Postat
Om du kan stå ut med att inte ha fullständig kontroll över klangen i efterhand, så är det än väldigt bra (och tidsbesparande)

metod att spela in: med fyra mickar. Det bästa tipset är att LYSSNA, detta gäller överallt där du sätter mickar.

Överhängen kommer att få ta rätt mycket, så där får du lyssna ut en bra placering som känns välbalanserad.

Vad gäller virveln, så tycker jag att det sällan låter speciellt bra att rikta väldigt nära och ner mot skinnet,

testa gärna att vinkla upp den och öka avståndet något.

I ett nummer av studio för länge sedan stod om Glyn Johns teknik för trummickning, nån annan får gärna berätta vilket nummer, men en länk som kanske berättar samma sak:

http://danalexanderaudio.com/glynjohns.htm

Tack för tipsen 😄

Jo, det kommer ju att bli 4 mickar som är själva stommen så att säga. Får se om jag kan hitta på ntå bra med de andra två med.

Glyn Johns teknik va lite speciell. Blir inte stereobilden väldigt skev om man mickar upp på det sättet? Ser obalancerat ut med en mick på sidan och en i mitten. Men antar att den låter bra om den har använts i så stor utsträckning som det verkar (iallafall när man läser på sidan du länkade till)

Tack återigen för tipsen, och fler visa råd är naturligtvis välkomna:)

dr.kauman

Tänk dig ett trumset ovanifrån. Om du sätter en OH mick över golvpukan och en över hängpukan närmast virvel så får man en mer balanserad stereobild med virveln mer i mitten jämfört med hur folk brukar göra: en över crash/hihat på virvelsidan och en över andra crashen, då drar virvel såklart mycket mer åt hihatsidan.

Tänk dig en diagonal linje genom setet.

Det enda som naturligt hamnar i mitten (och således rätt i en "vanlig" trummix) med "AB mickning som folk brukar göra"-metoden är kaggen och den brukar inte höras värst mycket jämfört med annat i OH, plus att kaggemickarna ofta ligger starkt i mix och vida överröstar det lilla som går in i OH.

Testa köra den "vridna" metoden så får du virvel i mitten. Om du dessutom kan skippa en hängpuka och sedan placera en av OHmickarna precis rakt över den du har kvar så kommer du inte behöva micka hängpukan.

Tex:

Kick: B52

Virvel: 57

OH över hängpukan: CM3

OH över golvpukan: CM3

Mick på golvpuka: SE electronics

Rum: Sigma

Nu pratar jag inte glyn-tekniken utan placera OHmickarna över setet som vanlig AB, fast rakt ner över pukorna.

Ok, nu är jag med, Tack så mycket 🙂

Så du tycker att jag ska köra AB istället för XY alltså? Är det för att få med pukorna bättre eller för att få bättre stereobredd eller är det av någon mer/annan andledning?

Tack igen båda två. Nu börjar jag få lite fler idéer om hur jag skall göra.

Fler tips är naturligtvis välkomna

dr.kaufman

Jag är ju egentligen ett fan av XY och blumlein, fast med det vinklade stereotänket. Kan ge mycket bra stereobild.

Men om du ska ha detaljerade pukor och skippa en pukmick så blir det svårare att få samma attack och botten i hängpukan om du kör XY eftersom micken inte kommer sitta rätt över. Det är bara därför jag föreslog ABvarianten.

Så ja, för att få fram pukorna bättre.

Om musiken sedan inte kräver stereobild i OH och det är mycket pukspel är ju ett alternativ att köra SEmicken som mono-OH och en CM3 på varje puka...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.