Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena 🙂 tänkte fråga lite om bastrumman och pukorna

Bastrumman = Jag har hört av några att för att få ett mer "tryck/klick" i bastrumman så kan man sätta en plexiglasskiva där bastrampen träffar på slagskinnet + att man ska vända på bastrampena så att man får den hårda sidan fram

Dämpning, hur mkt ska man dämpa? tkr ni? jag vill ha en bastrumma som låter liksom som rise against bastrumma (låten to them theese streets belong etc.)🙂 haha lite svårt att veta hur han gör, men någon som vet mkt om trummor kan säkert säga på ett ungefär 😛 den ska passa till punk och låta "dämpad" eller vad man säger 🙂

Pukorna = jag brukar stämma underskinnet hårt och slagskinnet mindre hårt, det brukar låta gött tkr jag, men på inspelningarna så låter inte pukorna något, liksom dom får inget tryck i sig, inget lång ton heller, någon som har några tips?

MVH / johan

Annons
Postat (redigerat)

Väldigt stor del är stämningen på båda skinnen, hur personen som spelar slår på trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstärkaren gör sitt också.

Det är faktiskt otroligt knäckande att trumljudet hänger så otroligt mycket på hur bra trummisen är och hur bra han kan spela på setet. Det är sällan man spelar in en duktig trummis. Finns jätte många trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet är att de slår för löst (och de låter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag på trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? Tänk vad många trummisar som har räddats av den teknologin.

En annan gång får jag ta och klanka ner på oss gitarrister som måste ha el och allt möjligt för att få ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela 😄

Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har säkert mer än en mikrofon på bastrumman. En inuti och en utanför som fångar upp mer oomf. Kan också vara en subbas enhancer eller något. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite.

Redigerat av punkrockdude
Postat
  punkrockdude sa:
Väldigt stor del är stämningen på båda skinnen, hur personen som spelar slår på trummorna och mikrofonplaceringen. Mikrofonen och mikrofonförstärkaren gör sitt också.

Det är faktiskt otroligt knäckande att trumljudet hänger så otroligt mycket på hur bra trummisen är och hur bra han kan spela på setet. Det är sällan man spelar in en duktig trummis. Finns jätte många trummisar som inte platsar i en studio (enligt mig) eller kanske mer inte kan hantera sina trummor bra inom den genren de spelar. Vanligaste problemet är att de slår för löst (och de låter som om de hellre skulle spela dansband) och helt galet annorlunda hela tiden överlag på trummorna. Speciellt de som spelar snabb och aggressivare musik. Hört talats om triggning? Tänk vad många trummisar som har räddats av den teknologin.

En annan gång får jag ta och klanka ner på oss gitarrister som måste ha el och allt möjligt för att få ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela 🙂

MvH Rickard Gerthsson

Edit: Bastrumman i To Them These Streets Belong har säkert mer än en mikrofon på bastrumman. En inuti och en utanför som fångar upp mer oomf. Kan också vara en subbas enhancer eller något. Jag vet inte alls hur de gjorde men jag spekulerar enbart lite.

Okej 🙂 jag håller med dig 🙂 jag spelar punk så när man ska trampa snabbt så kan det hända att det blir lösare än när man kör en lugn takt .

Okej ja kan testa och micka 2 på bastrumman, för den låter grymt gött i den låten, eller hur ? 🙂

• 2 veckor senare...
Postat
  punkrockdude sa:

En annan gång får jag ta och klanka ner på oss gitarrister som måste ha el och allt möjligt för att få ett bra och intressant ljud och för att överhuvudtaget ska kunna spela 😑

MvH Rickard Gerthsson

Problemet i sig är ju inte att de slår för löst per definition utan snarare att de slår för löst i förhållande på de trummor de spelar på. En djup och tjock (sett till lager) trumma behöver ju mer kraft för att ringa snyggt. Så pruttbatterister bör ju välja grundare kit med tunnare stommar så kan de få skitbra ljud de också.

Sen balansen att spelar hårt på trummorna och sparsamt på cymbaler, då börjar vi prata trummisar, inte skinnsmiskare.

• 2 veckor senare...
Postat
  Kryckan sa:
Sen balansen att spelar hårt på trummorna och sparsamt på cymbaler, då börjar vi prata trummisar, inte skinnsmiskare.

det där är ju inte riktigt sant det!

att slå olika hårt på cymbaler och trummor handlar helt och hållet om musikstil och vilket sound man är ute efter, och främst - vad för typ av trummor/cymbaler det är!

bara för att bonham spelade lösare på cymbalerna och hårdare på trummorna är det ju inte en sanning som man ska bygga upp hela sin världsbild på trummisar kring.

se bara de moderna funk/rnb trummisarna från usa. stora biffiga svarta killar menar jag då.. de slår skithårt på allt och har ett grymt sound!! grundsound menar jag då!!

medan jazztrummisar överlag spelar ganska mjukt och soft.

det handlar som sagt om musikgenre och grundmaterial i instrumenten!!

för att ta lite konkreta exempel.. jag har bla. en ludwig supraphonic som är väldigt dynamisk, men som jag tycker låter bäst med hårda slag och tunna stockar.. visserligen är supran en av de mest mångsidiga trummor jag stött på nånsin.. men just min låter bäst då.. som jag skrev.

jag har också en sonor djungle snare (10" fö 😛 ) som kräver ganska hårda och snabba slag för att jag ska tycka att den låter optimalt..

jag har även en 18" zildjian crash från tidigt 70tal.. den låter allra bäst när man spelar ganska hårda kantslag, så hela cymbalen får röra sig ordentligt, medan min zildjian ride 20" låter bäst som ride vid pyttesmå slag med tunna druvor - samtidigt som den crashar galet bra vid mellanhårda slag och uppåt..

min 18" ufip china låter grymt bra när man köttar på med 5B stockar och stora druvor, medan den fiser snyggt med rattler och 7Astockar..

mitt junglekit som är hemmabygge av gamla stommar låter grymt bra när man spelar dötyst och bara puffar, medan de förlorar lite klang och ton vid hårdare anslag.

och för att försöka vara lite konsekvent så kan jag påpeka om att jag byter skinn rätt ofta på mina trummor. så fort de börjar tappa ton dvs.

och jag har prövat en miljard olika stockar och stativ för att få det bästa ur mina cymbaler!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.