Snowbrigade Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Hej! Vår sångare är trött på att inte höra sig själv på gigen, och sjunger illa därefter, så vi funder på att slå till på ett in-ear-monitoring system. Vad krävs för att koppla in ett sånt, är det kompatibelt med alla tänkbara mixerbord, så vi kan ha det även på mindre spelningar (man vet ju aldrig vad som finns tills man kommer dit).? Finns det risk för att få en rundgång rakt in i örat, detta uttryckte sångaren själv en rädsla för. Är det nån som har några allmäna tips om bruket av sådana? Extra skadligt för öron? Finns det nån viss prisklass man bör undvika, där de helt enkelt inte är tillräckligt bra för att kunna ersätta vanliga monitorer? Vore jätteschysst om nån med erfarenhet av sådana kunde svara på dessa frågor! Ha de bra! // Per
Lee Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Vad krävs för att koppla in ett sånt, är det kompatibelt med alla tänkbara mixerbord, så vi kan ha det även på mindre spelningar (man vet ju aldrig vad som finns tills man kommer dit).? Finns nästan bara fördelar med in-ear. Har mixern bara en utgång för att koppla till ett monitorsystem så är det är det inga problem. Kan man inte det så har ni samma problem med vanlig högtalarmedhörning. Finns det risk för att få en rundgång rakt in i örat, detta uttryckte sångaren själv en rädsla för. Minimal skulla jag vilja påstå. För att lyckas med en rundgång så skall ni få en återkoppling mellan PA:t och mikrofonen. Och så länge sångaren håller sig på rätt PA-högtalarna så är det inget problem. Dessutom har de flesta systemen en inbyggd limiter som gör att man inte kan gå över tröskelvärdet. Annars lägger man en kompressor/limiter emellan. Är det nån som har några allmäna tips om bruket av sådana? Extra skadligt för öron? Skadligt är det definitivt inte eftersom man kan ha mycket lägre nivå på ljudet in i öronen än de tvingas utsättas för med vanliga monitorer. Finns det nån viss prisklass man bör undvika, där de helt enkelt inte är tillräckligt bra för att kunna ersätta vanliga monitorer? Man får vad man betalar för... Fler fördelar: Ljudet blir klarare. Mindre allmän ljudnivå på scenen. Lättare för PA-mixaren att göra ett bra jobb om det är lägre på scen. Och här kommer ett par nackdelar: Att sjunga med in-ear kräver övning annars kommer man lägga "sura" toner. Kliv inte upp på scen utan övning! Man förlorar en del av publikkontakten eftersom in-earhörlurar normalt sett dämpar omgivande ljud. Man förlorar all känsla för hur ljudet är i lokalen. Men som tur är tar PA-killen hand om det. Alla kanske inte vill ha samma mix i in-ear och då måste man skaffa flera (och ha en mixer med fler tappningar). Gitarrister har en tendens att gå och skruva upp sina förstärkare eftersom de inte hörs som en Marshall på 11 i in-ear-systemet. Och då hör inte sångaren längre vad han sjunger och ljudet i PA:t blir kass. (Innan PA-killen hunnit kompensera. Om det går. Marshall på 11 är rätt högt i en lokal och kan inte alltid kompenseras bort...) Försök att förklara det för gitarristen och han kommer att ha argumentet "men jag hörs ju inte". Och så säger man att vi trummisar är tröga...
Biran Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) Jag skulle nog vilja påstå att trummisar e tröga 😉 Vilken musiker på scenen nöjjer sej med att knappt höra nånting ?!? Jo trummisen, som oftast sitter längst bort från PA-riggen ställer klart minst krav på vad han/hon hör.. (övriga musiker har oftast ett visst läckage från PA-riggen att luta sej mot + monitor) Väldigt trevligt när trummisen från Poodels efter gigget kommer fram till mej och tackar för det 2:a bästa ljudet han har haft nånsin - har han nånsin ställt nått krav kan man ju undra.. Vad det gäller känslan och inear, så kan man ju ställa 2 kondingmickar på var sin sida av scenen riktat ut mot publiken för att sedan lägga in ljudet i monitormixen för att få mera rymd i ljudet.. Går även att ta upp scenljudet i mickarna (vrider in mickarna mot centrum på scenen) om man vill ha mera av scentrycket.. Med fantasi kommer man långt 😉 Redigerat 10 februari 2008 av Biran
Snowbrigade Postat 10 februari 2008 Trådstartare Postat 10 februari 2008 OK. Bra svar! Kan någon tipsa om ett monitoring system som är bra för max, säg 5.000 kr? Eller är det ett orimligt lågt pris? Nån som har prövat en modell som ni är nöjda med?
Lee Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 Jag skulle nog vilja påstå att trummisar e tröga 😉 Bjöd jag in till den eller? 😆 Och det med mickar mot publiken fungerar skitbra, förutom då man är ett coverband där grabben framför dig frågar om du inte kan lira en speciell låt. Då hör du inte ett skit vad han säger. Men vänta nu... Det kanske skulle ligga under fördelar!?! ☺️
Biran Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 OK. Bra svar! Kan någon tipsa om ett monitoring system som är bra för max, säg 5.000 kr? Eller är det ett orimligt lågt pris? Nån som har prövat en modell som ni är nöjda med? Tyvärr får du inte direkt nått bra ljud för 5000:-, det funkar men inte mera.. Kanske du skall kolla in annonsmarknaden efter ett bra begagnat system tex Sennheiser..
Snowbrigade Postat 11 februari 2008 Trådstartare Postat 11 februari 2008 Så en sån här är inget att ha eller, verkar ju i alla fall ha de funktioner ni beskrivit ovan. http://www.nonnes.se/kund/prodinfo.php?red...236dfc7ef99ca46
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.