Jump to content
Annons

Automatisera "on" och "off" på pluggar

Ambjörn

Recommended Posts

Den här frågan finns säkert besvarad på tusen ställen, men jag har letat och inte hittat den, så jag tar risken att göra en repris här.

Jag skulle vilja kunna automatisera en plugg, så att den hoppar igång vid en viss tidpunkt och slår ifrån vid en annan. Till exempel ha en delayplugg på ett sångspår, som bara är på under refrängerna och inte i verserna.

Hittills har jag klippt ut de delar av sångspåret där jag vill ha delay, och lagt dem på ett eget spår med delayet som en insert som är påslagen hela tiden. Men det känns som att det borde finnas enklare sätt...

Jag använder Sonar 3.0.

Tacksam för ledtrådar!

Ambjörn

Redigerat av Ambjörn
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Annons

Generellt tycker jag inte att det är "så man gör", jag skulle lägga en delay på en buss, sen en send till delaybussen från sångspåret. Så kan du automatisera volymen på delaybussen.

Men visst kan jag tänka mig att man någon gång vill bypassa insert-effekter. Så här gör man:

Högerklicka nånstans i spåret, Envelopes-->Create track envelope-->[namn på din plugg...]

Då öppnas en dialog med alla knappar och rattar på din plugg. Välj "bypass" eller "on-off" eller vad det heter just i din plugg.

Notera att detta förfarande kräver att pluggen har en egen bypass-knapp, det har faktiskt inte alla. Jag gjorde nyss ett snabbtest med CWs medföljande FxDelay (den har du oxå!) och det funkar utmärkt. Det går inte (!) att automatisera den "gröna checkboxen" i spårets insertarea.

Jag har Sonar6, men det här ska inte vara någon skillnad.

Kör hårt!

Bengan

Dela på andra sajter

Tack för svaret! Jag har inte jobbat med bussar förut, så jag har nog missat att det finns enklare sätt än det jag tänkte mig. Jag ska prova dina tips så fort jag hinner!

Ambjörn

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.