Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Har kommit över ett rum som ska göras om till replokal, men då jag inte är speciellt insatt i området akustik så frågar jag här. Rummet i fråga är ca 5x5 m med 3 m i takhöjd. Innertaket är av plåt, väggarna är vanliga gipsskivor och på golvet ligger en plastmatta. Min fråga är; vad behöver göras för att få en så bra akustik som möjligt? Dämpning så att det inte läcker ut ljud är av mindre betydelse. Det är fullt band med trummor, elgittar, synt, bas och sång som ska spela där. Just nu har jag tillgång till Jlabs Stage Absorb Backdrop, men det räcker inte att svepa in väggarna med sådan backdrop antar jag? Tack på förhand.

Annons
Postat

Hej!

Hur mycket får det kosta på ett ungefär? Ju mer pengar det får kosta desto effektivare och bättre akustikmiljö kan du få. Det skulle därför vara bra att på ett litet hum veta en ungefärlig kostnadsnivå från din sida. Då blir det lite enklare att veta vilka förslag som är lämpligast.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Så billigt som möjligt och så bra akustik som möjligt. Max 2000 Kr kanske?

Som jag nämnde innan så är grannarna inget problem, det är bara akustiken i själva rummet som är viktig.

Postat

Okay, 2000 kr är i sammanhanget väldigt lite. Hade hoppats på att du skulle ha sagt minst 5000 kr, för då hade det blivit betydligt enklare. Det svåraste med den lilla budgeten blir att hitta material i tillräcklig omfattning så att det blir en någorlunda hyfsad akustikbehandling inne i rummet. Det finns några riktigt bra men billiga sätt att få en rätt skaplig akustik. Det är helteckningsmatta på golvet, akustikskivor i taket och gardiner i fall som man placerar ca. 1-1,5 dm ut från väggen. Men som sagt: Det svåra blir att hitta materialet för billiga pengar.

Akustikskivor kan du hitta gratis eller väldigt billigt hos kommunen eller hos företag som har rivit byggnader.

Det finns alltså, men du måste nog leta lite tills du hittar rätt företag. Har du tur så kan din kommun ha kvar gamla akustikskivor som har blivit utbytta från en skolsal eller dyligt.

Helteckningsmattor kan du kanske lyckas få väldigt billigt från en mattaffär eller från en mattläggarfirma. Fråga snällt om de kan avvara en bit på 5 X 5 m. Kanske har de en mindre attraktiv färg som inte har blivit såld på länge som du kan få gratis eller köpa väldigt billigt?

Gardiner låter kanske inte så effektivt, men det kan det visst vara! Men förutsättningen för att det ska bli effektivt är följande: Du ska ha ett vanligt gardintyg i vanlig tjocklek. (Pga. kostnaden, för ju tjockare desto bättre.) Sedan ska du hänga upp gardinen i sk. "fall". Alltså veckat och inte helt plant. (Plant gör knappt någon effekt alls.) Ju mer fall du har desto fler luftfickor får du i gardinen och desto effektivare dämpning blir det eftersom du då får ett djup på gardinen. En helt vanlig gardin med kraftigt fall ger ca. 1 dm djup och då är det faktiskt inte så konstigt att det ger effekt!

Luftspalten som blir mellan gardinen och väggen och denna tomma luftyta isolerar och dämpar den också. Luft är en viktig faktor i både isolerings och dämpnings-sammanhang så det är alltså mycket viktigt att du inte sätter gardinen alldeles intill väggen. Dessutom har du redan gipsskivor på väggarna, så om du har tur så kanske du rent av slipper göra någonting åt väggarna överhuvud taget. Men om du nu skulle behöva det så kan du leta efter tyger på IKEA och på Jotex som båda har billiga tyger. Tyger som är billiga men bra. Sedan känner du säkert någon härlig skönhet som kan sy upp dem åt dig i så fall. Fråga gärna efter utgående tyger för dessa brukar säljas ut väldigt billigt. Och prissänkningar sker dessutom väldigt ofta på gardiner.

Mitt tips är att du börjar med golv och tak först. Golv och tak kan du utgå ifrån att du måste åtgärda med 95 % säkerhet. När du har gjort detta så kan du se/höra vilken effekt detta ger. Om det krävs effektivare dämpning så är gardinerna det alternativ som jag rekommenderar. Anledningen till det är att den lösningen ger ett bra dämpningseffekt kontra pris-förhållande. Ett effektivare alternativ är markskivor på väggar och tak, men då snackar vi om helt andra pengar plus en betydligt mer komplicerad montering av dessa. Men börja med tak och golv som sagt och se vad det ger först tycker jag. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Bra förslag - men veckat tyg tar ingenting alls i basen, så i det registret måste man göra lite annat.

Jag skulle vilja föreslå att man skär av hörnen i lokalen med inklädda glasullskivor som man monterar upp i ramar. I hörnen byggs nämligen en massa oönskad, bumlig bas upp, så det brukar vara en bra idé att dämpa bort det så gott det går.

Postat

Tack för det informativa svaret! Jag hade faktiskt tänkt på heltäckningsmatta, så det ska definitivt införskaffas. Akustikskivor likaså. De "ljuddämpande" backdropsen som jag skrev om i mitt första inlägg, ska även de hängas upp i fall för bästa effekt? MVH Martin

Postat
Bra förslag - men veckat tyg tar ingenting alls i basen, så i det registret måste man göra lite annat.

Jag skulle vilja föreslå att man skär av hörnen i lokalen med inklädda glasullskivor som man monterar upp i ramar. I hörnen byggs nämligen en massa oönskad, bumlig bas upp, så det brukar vara en bra idé att dämpa bort det så gott det går.

Bra förslag det också eftersom basfrekvenser söker sig till hörn. Får du pengar över så är detta att varmt rekommendera tycker jag också. Eventuellt kanske du kan tigga ihop även detta material (glasullskivor eller markskivor, Roxull eller liknande). så kan du kanske ha råd även till detta. Fråga hos en byggfirma som har ett pågående byggarbete på gång. Tala med byggmästaren på platsen. Han kanske kan fixa akustikskivor också förresten!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.