Jump to content
Annons

Cubase SX hänger sig


MikeRush (oregistrerad)

Recommended Posts

MikeRush (oregistrerad)

Har köpt ny hårddisk till min P4 1,6 ghz. Installerade XP, Cubase SX och alla

mina orginal vsti-pluggar .

Jag öppnar Sx och kan spela alla mina pluggar "live" , men när jag går in i

key edit och ska fixa mina midirecordings så låser sig hela skiten!!!!

Efter 1000 ominstalleringar erkänner jag att jag behöver hjälp.

Min pc består av: P4 1,6 , Hårddisk 120 gb , Hårddisk 2 60 gb , Luna 2 , ram 768.

Hjälp mig , jag har en deadline på fredag !!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken version på Cubase? och har du uppdaterat till senaste versionen? uppdaterat donglemjukvaran?... den har uppdaterats några gånger vill jag minnas

Inga SX versioner har kraschat för mig på det sättet så det låter konstigt att det ska vara just Keyedit som gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

MikeRush (oregistrerad)

Jag har 1:versionen! Hade alla uppdateringar installerade på förra hårddisken och då funkade det ju bra. Problemet är bara att jag inte kommer ihåg allt som jag gjorde då!!

Ska testa att att uppdatera dongeln nu , gjorde 1:a update på SX men utan reultat.

Hoppas fortfarande

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte med någon annan konflikt att göra? Har du kollat bios eller enhetshanteraren också så inte ljudkortet delar IRQ med något annat? eller minnesresurser

Du skriver att du installerat om XP..? DÅ händer det ju att resurser i datorn ändras efter vad Bill Gates tycker är lämpligt 😉 så du kanske har något annat hårdvaruproblem som bara uppenbarar sig när det blir mycket grafikhantering...

ja..kanske lite långfiskeri, men kolla runt lite...det borde inte vara Cubase som skapar det där felet du har fått...

Link to comment
Dela på andra sajter

MikeRush (oregistrerad)

Tack för att du ställer upp och tipsar mig Demoniqus när jag kört fast!

Satte in lite extra minne vid hd-bytet också.Har nu ett 256 samt ett 512 minne i burken. Luna 2 kortet funkar som det skall efter lite uppdateringar.

Installerade nu mitt gamla Cubase SL 1.0(och uppdaterade 1.0.6.) Testade att skriva in lite avancerade ackord i key-editorn och använde medföljande A1 & Lm-4

för att spela upp. Detta funkade utan problem!!!!

Testade sedan att installera X-Phraze och Hypersonic.Då var vi tillbaka på ruta ett igen!! Avinstallerade dessa och det funkade igen! Jag blir förbannad på detta!!

Lägga ca 10 000:- på vsti:s för att dom inte funkar vill man ju inte.

Vad har du gjort för inställningar i virtuellt minne(Jag tycker mitt ser lite annorlunda ut nu än förr)?Kan jag ändra nåt i bios?

Följetongen fortsätter.Jag vägrar ge upp!!!

Ps. Fick låna ett Cubase System 4 till min laptop för mitt arbete.Detta blir mitt nästa inköp! Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv xphraze..den käkar brutalt med CPU om man lastar på med en 4-partsgrunka och flera toner..

Har du kollat CPU-mätaren i Cubase när datorn börjar bli orolig?

Vad har du för processor?

Jag kör med 2 luna i kaskad+1 (Mackie)UAD-1 utan problem..men SX 3 vill ha mer CPU det märks för projekten börjar bli lite oroliga när man använder alla nya funktioner (SX 3)

I SX 2 var det absolut aldrig några problem.. och 1.06 var den stabilaste av SX 1-versionerna och när jag hade SX 1 så hade jag redan då köpt Xphraze..och det var inte heller då några problem.. Hypersonic vet jag inte hur pass krävande den är, men jag kan tänka mig dom två i kombination kan bli en match...

Du säger att du fick avinstallera Xphraze och Hypersonic? dom kunde inte ens ligga i Plug-in's foldern???? strejnch.. något sådant har jag aldrig varit med om.

Det kan hända att vissa (shareware/freware)pluggar är lite skakiga ihop med köpepluggar, men som du beskriver..njae..

..återigen..strejnch

Jag har avaktiverat backupfunktionen i XP, sen har jag låst en 600mb stor växlingsfil (Virtuella minnet) på C-disken.. + inga andra minnesresidenta program i bakgrunden..

just det det finns en funktion som sägs ska förbättra prestandan och det är att gå in och ändra processorns prioritering av aktiva program..eeehhh..kommer inte ihåg vilken flik under "system" du hittar den dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

MikeRush (oregistrerad)

Tjenare! Tack för att du svarar. Sitter fortfarande med min Cubase SL installerad eftersom jag verkar komma lite närmare nu! Problemet är att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde för inställningar när jag köpte datorn.Den funkade t.o.m.

bättre än min G3:a då!

Jag har nu lyckats få in min X-phraze i plugin foldern & kan lira utan låsning!

Den slukar ruggigt mer cpu än den gjorde förut (overload vid två tangenter nere!?)

Det verkar som det bara är inställningar att göra innan jag är i hamn, men jag kommer inte ihåg hur man gjorde för 1 1/2 år sedan(kan vara nån form av

AlzheimerLight-effekt!!)

Har du ingen Hypersonic så handla!! Den är väldigt cpu-snål och har många bra samplingar medskickade.

Jag måste tyvärr packa väskan nu men tackar dig så länge!

Ps. Tar med den bärbara så jag kan läsa av svaren.Jag kommer aldrig ge upp!! ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den slukar ruggigt mer cpu än den gjorde förut (overload vid två tangenter nere!?)

Luna 2 vill gärna stå på 44,1 eller 48Khz och en samplebuffer på runt 6ms för att operera fint...

vid 88 och 96khz är det stört omöjligt att köra utan att bussen korkar igen med fler än 2 kanaler..och få upp skärmen med "pci-bus overflow error".

Så testa att dra ner buffrarna lite + att gå ner till 44,1 eller 48khz och en samplebuffer (latency) på c:a 6ms så ska det funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

MikeRush (oregistrerad)

Ja du Demoniqus! Gick in och köpte Cubase System 4 imorse och pluggade in när jag kom hem.Installerade alla pluggar, höll tummarna och körde på för fullt!!!

Funkade kanon!!!!!

I bokhyllan står nu 1st Cubase SL, 1st Cubase Sx som prydnad!!! Finns det några

som köper gamla sequensers eller??

Väntar nåt år till nästa pc-köp innan jag installerar SX igen. Med System 4 kan man ju med fördel ta med sig till sina gig och använda med sin bärbara.

Troliga fel på mitt SX har nog varit inställningar i dator & Luna2 men man börjar väl bli lite gammal för att komma ihåg allt(världens äldsta 32-åring)!!!

Har du lite tips på några nyheter(pluggar,effekter mm)??

Sysslar du med surroundmixning??Väldigt nyfiken på detta!!

Använ gjärna den här tråden. Tack för hjälpen!

m.v.h. Mike Rush Dj,Remixer,Sounddiver

Link to comment
Dela på andra sajter

MikeRush (oregistrerad)

Har precis blivit klar med mitt projekt! En modevisning i Örebro behövde ha en dat med 7st ihopmixade låtar tills idag och jag löste det en timma innan bilbudet rimgde på min mobil !!

Jag lånade en System 4 igår, köpte en egen idag och slutförde mitt arbete på ett

hotellrum på laptop under dagen .Dettta är värt ett bragdguld bara det!!!

Har köpt tidningen studio ganska ofta nu och vill kunna få lite guider för oss som

har kommit lite längre i cubasekunskapen men vill förgrena oss lite mera.

Jag är absolut ingen expert på det ännu men många artiklar riktar sig till rena nybörjare!!

Ta gärna med några sidor med folk som fått sina pc:s att fungera smärtfritt med sin sequenserinstallation och vad dom gjort för att få det att funka.

Som sagt på denna tråden, jag hade för 1 1/2 år sedan en perfekt fungerade musikdator, men man glömmer ju!!

Skapa gärna en ny tråd i forumet som förklarar hur vi ska konfigurera våra pc:s

för bästa performance!!

m.v.h. Cubase Forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa gärna en ny tråd i forumet som förklarar hur vi ska konfigurera våra pc:s

för bästa performance!!

m.v.h. Cubase Forever

Tyvärr så är det här på forumet nästan uteslutande bara hängivna användare som du själv och att många också gått den hårda vägen för att komma fram till fungerande lösningar ( mig själv inkluderat )

Så att förvänta sig att någon sätter sig ner och skriver ihop en komplett fungerande datorkonfiguration tror jag är ytterst långsökt... det finns ju inte enbart en (1) konfiguration som fungerar 100%.. 😉

Men ställ gärna kvalificerade frågor så får med all sannolikhet minst lika kvalificerade svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...