Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena!

Hade tänkt att börja spela in lite gitarr vid datan, jag spelar metal (typ in flames, dark tranquility och alla andra göteborgsband) och jag undrar vad jag behöver?

Jag har Cubase SX3 så nått program behöver jag typ inte.

Jag behöver dock ett externt ljudkort för att koppla in gitarren i datan men vad är ett bra sådant, är bered att lägga ut 2000max men helst under 1300, och är det nått mer jag behöver? mer hårdvaru grejer lr program kanske?

Mvh, Adam!

Annons
Postat

Jag skulle tipsa om en Toneport.

Ljudkort och gitarrstärkare i ett, du kan även koppla in mic till sång eller nåt om du vill.

Perfekt om du inte vill börja micka upp förstärkare och sånt. Kostar kring 1500 spänn

Postat

Jag har en toneport UX1. Är kanon nöjd. Ångrar lite nu att jag inte köpte en UX2. Då den har fantommatning, men hade inget behov av det då jag köpte UX1:an.

Postat

Tror en toneport låter riktigt bra blir nog en sån men vad äre stor skillnad mellan UX1 och UX2 funderar på UX2 men om det är liten skillnad tar jag nog UX1

Postat

Kolla lite på Line 6's hemsida.

Funderar själv på att skaffa ett sånt här (UX2), men undrar om det finns medhörning och om det är ASIO.

Hur fungerar det att köra hela cubase på detta ?

Postat

Återupprepar vad som står ovan. Kolla in Line6 hela sortiment. Det är ju fullt möjligt att koppla in flera av modellerna ur Pod-serien direkt till datorn (XT, X3 och PocketPod åtminstone) och då har du en radda bra effekter och förstärkarmodelleringar dessutom.

Fördelen med Toneport serien är ju att du även kan mata in mikrofoner och då blir den mer allsidig, särkild om du redan har de gitarrljud du tycker att du behöver (det är iofs betydligt enklare att spela in direkt via USB-kabeln än att micka upp en förstärkare tycker jag).

Jag vill även passa på att slå ett slag för Toneport KB37 (http://www.line6.com/toneportkb37/) som är en UX2 med ett litet klaviatur. KB37 använder sig liksom Pod-familjen av Gearport programvaran och det ingår modelleringar för gitarr, bas och sång. Nu har du iofs Cubase men i paketet medföljer dessutom en lightversion av Ableton Live. Med andra ord innehåller KB37 det mesta du behöver för att få en bra digital hemstudiogrund. Jag har en och är MYCKET nöjd. Det enda ytterligare program jag använder är Reason (Line6 är återförsäljare) för att kunna utnyttja klaviaturet till fullo.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.