Jump to content
Annons

Pci kort på intelmacarna


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Har letat förgäves efter nåt eller nån även på osx86 sidorna som skulle få igång mitt m audio delta 1010 Pci kort i en intelmac det är ju fan att dom inte kommer med Pci slots. Det verkar inte ens som att det skulle funka även om det finns nån converter/adapter iom. nåt strömstrul ang. specarna i macens slots, alltid ska det vara nån broms så man ska behöva uppdatera halva hårdvaru arsenalen. Det här kommer förmodligen att göra att det aldrig blir så att jag köper en Mac Pro, nån gång måste det ju ta stop helt enkelt man kan ju inte bara ösa ut stålar hela tiden för att få leka lite.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför begränsa sig med ett PCI-ljudkort? Använd ett FireWire-ljudkort så är du inte lika begränsad 😠

Min egen erfarenhet av att använda ett PCI-ljudkort som från början satt i min PC till en Power Mac G4 med IBM processorer var att det inte fungerade. Hur det är nu när Mac kör på Intelprocessorer vet jag inte. Har för mig att någon sagt att det skall gå att växla men är inte säker. Hoppas att det finns någon som har bättre koll än mig 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jodå men baksidan av framsidan är att jag måste fixa ett nytt FW kort med samma prestanda som Deltat och då rullar tusenlapparna ut genom dörrn igen. Delta kortet är ju också ett ganska bra semipro kort som står sig ganska väl i konkurrensen så det känns ju helt enkelt jäkligt onödigt att jag ska behöva dumpa det nu bara för nån nyck. Tror inte nån på fullt allvar vill påstå att ett FW kort skulle ha bättre prestanda än ett Pci kort i samma prisklass. Det är ju en jäkla tur att jag inte började köpa lite proffsigare preampar ämnade att användas med Deltat för nu verkar det ju vara FW med inbyggda som gäller för runt 10 000 spänn om det ska vara nåt. Dvs. så länge det är det som gäller för snart ska man väl köpa Pci express kort för hela slanten. Det är ju ganska genomskinligt att det handlar ju inte så mycket om att man tar fram bättre grejor man vill helt enkelt sälja nytt och då inför man nya standarder så folk blir tvugna.

Alla nöjda M Audio Delta 1010 användare över hela världen håller nog med mig om att ett FW kort i samma prisklass kan slänga sig i väggen speciellt nu när priset på ett nytt kort dumpats med runt en tusing.

Ungefär så ser jag på det hela så jag blir väl sittande med mitt Phonic firefly 302 som funkar men det är väl oxå ungefär så bra som det blir.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😄

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 🙂😛

😄 Där satt den 😄

Fan Claes du vet ju att jag har en PC också gomorron gomorron din ved på brasan där 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😄

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 🙂😛

vi föredrar att kalla oss "mac-eister"!!! 😄

göran: ett magmachassi skulle lösa dina problem skulle jag gissa på:

http://www.magma.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😄

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 🙂😛

vi föredrar att kalla oss "mac-eister"!!! 😄

göran: ett magmachassi skulle lösa dina problem skulle jag gissa på:

http://www.magma.com/

Tack för tipset ser intressant ut men jag undrar om det räcker med ett sånt för drivarna måste väl fram också? Sen tycker jag mig minnas att det är nån skillnad på Pci express på Mac Pron när det gäller spänning och att det i sig gör att det inte funkar oavsett om det finns adaptrar. Får kolla det igen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😄

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 🙂😛

Kom på en sak PCn verkar vara på väg åt samma håll när det gäller Pci platser på moderkorten sådeså så snart sitter vi alla i samma båt och då kanske vi kan gå ihop och ta fram kulsprutorna och kräva förnuft och reson av tillverkarna. Fan dom lekar med våra stålar det får dom lägga av med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😛

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... :rolleyes:😆

Kom på en sak PCn verkar vara på väg åt samma håll när det gäller Pci platser på moderkorten sådeså så snart sitter vi alla i samma båt och då kanske vi kan gå ihop och ta fram kulsprutorna och kräva förnuft och reson av tillverkarna. Fan dom lekar med våra stålar det får dom lägga av med.

Ja - allt går förmodligen mot PCI-express i stället för den gamla PCI-standarden i framtiden, så om man ska köpa ett nytt ljudkort i dag, så ska man nog tänka sig för både en och två gånger - åtminstone om man inte väljer Firewire... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😛

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 😛🙂

Kom på en sak PCn verkar vara på väg åt samma håll när det gäller Pci platser på moderkorten sådeså så snart sitter vi alla i samma båt och då kanske vi kan gå ihop och ta fram kulsprutorna och kräva förnuft och reson av tillverkarna. Fan dom lekar med våra stålar det får dom lägga av med.

Jag håller med, vi fryser all utveckling här och nu. Det fungerar ju så varför uppdatera?

Köper man ny bil brukar man i de flesta fallen vara tvungen att köpa nytt takräcke och nya vinterdäck också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😛

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 😆😆

Kom på en sak PCn verkar vara på väg åt samma håll när det gäller Pci platser på moderkorten sådeså så snart sitter vi alla i samma båt och då kanske vi kan gå ihop och ta fram kulsprutorna och kräva förnuft och reson av tillverkarna. Fan dom lekar med våra stålar det får dom lägga av med.

Jag håller med, vi fryser all utveckling här och nu. Det fungerar ju så varför uppdatera?

Köper man ny bil brukar man i de flesta fallen vara tvungen att köpa nytt takräcke och nya vinterdäck också.

Nu får du vakna Emil annars kan du skicka lite av ditt överflöd av stålar till Sya spydig kan du vara nån annan stans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kör Windows och Cubase då istället så kan du hålla kvar vid ditt PCI-kort ännu något år. Det kommer aldrig skrivas intel-drivare för deltakortet eftersom Apple aldrig har producerat eller kommer att producera intelmacar med PCI-kortplatser.

Att utvecklningen går frammåt är inte mycket att göra åt. Vill du använda dig av nya OS/Datorer är det bara att gilla läget. Är du sur över att det saknas ISA-kortplatser i nyare datorer också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå men baksidan av framsidan är att jag måste fixa ett nytt FW kort med samma prestanda som Deltat och då rullar tusenlapparna ut genom dörrn igen. Delta kortet är ju också ett ganska bra semipro kort som står sig ganska väl i konkurrensen så det känns ju helt enkelt jäkligt onödigt att jag ska behöva dumpa det nu bara för nån nyck. Tror inte nån på fullt allvar vill påstå att ett FW kort skulle ha bättre prestanda än ett Pci kort i samma prisklass. Det är ju en jäkla tur att jag inte började köpa lite proffsigare preampar ämnade att användas med Deltat för nu verkar det ju vara FW med inbyggda som gäller för runt 10 000 spänn om det ska vara nåt. Dvs. så länge det är det som gäller för snart ska man väl köpa Pci express kort för hela slanten. Det är ju ganska genomskinligt att det handlar ju inte så mycket om att man tar fram bättre grejor man vill helt enkelt sälja nytt och då inför man nya standarder så folk blir tvugna.

Alla nöjda M Audio Delta 1010 användare över hela världen håller nog med mig om att ett FW kort i samma prisklass kan slänga sig i väggen speciellt nu när priset på ett nytt kort dumpats med runt en tusing.

Ungefär så ser jag på det hela så jag blir väl sittande med mitt Phonic firefly 302 som funkar men det är väl oxå ungefär så bra som det blir.

Göran

Det jag menade var att man är minst begränsad med ett FW-ljudkort men precis som du säger så kostar det mer. Det är otroligt svårt att sia om framtiden när det gäller datorhårdvara och eftersom utveckligen går så snabbt fram finns det inga/mycket få produkter som kommer att finnas kvar om låt säga 5år. PCI standarden har varit med under ett par år nu och jag antar att du har rätt när du säger att det är PCI-express man borde köpa för att vara mer säker på framtiden 😛

Är du nöjd med ditt M Audio Delta 1010 så fortsätt använda det under förutsättning att du kan använda samma ljudkort i din Mac. Om det är så att du köpt en iMac, Macbook eller Macbook Pro är nog ett FW-ljudkort att rekomendera eftersom de tre datorerna helt saknar PCI-kortplatser.

Aaaaaaaand here's the punchline:

Skaffa PC! 😛

- och nu blir jag väl påhoppad av alla Mac-"talibaner"... 😆😆

Kom på en sak PCn verkar vara på väg åt samma håll när det gäller Pci platser på moderkorten sådeså så snart sitter vi alla i samma båt och då kanske vi kan gå ihop och ta fram kulsprutorna och kräva förnuft och reson av tillverkarna. Fan dom lekar med våra stålar det får dom lägga av med.

Ja - allt går förmodligen mot PCI-express i stället för den gamla PCI-standarden i framtiden, så om man ska köpa ett nytt ljudkort i dag, så ska man nog tänka sig för både en och två gånger - åtminstone om man inte väljer Firewire... 😆

Jag har själv varit med om diverse problem och haft egna funderingar kring vad för ljudkort man skall införskaffa för att vara minst "bunden" mjuk-\hårdvarumässigt (Win/OS X/Linux/etc. \ (PC/Mac/...) men ändå säkra framtiden så gott det går. Precis som du Cleas drog jag slutsatsen att FireWire är det som är melodin för att i största möjliga mån kunna använda mitt ljudkort även till min nästkommande dator som förmodligen ser dagens ljus om ca 5år från nu. Jag kan inte annat än att hoppas att jag gjorde rätt val för säker på om mitt val var rätt eller fel vet jag inte förräns om 5år, eller när man nu köper ny dator... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Men kör Windows och Cubase då istället så kan du hålla kvar vid ditt PCI-kort ännu något år. Det kommer aldrig skrivas intel-drivare för deltakortet eftersom Apple aldrig har producerat eller kommer att producera intelmacar med PCI-kortplatser.

Att utvecklningen går frammåt är inte mycket att göra åt. Vill du använda dig av nya OS/Datorer är det bara att gilla läget. Är du sur över att det saknas ISA-kortplatser i nyare datorer också?

Jag kör väl vilket jag vill helt enkelt så är det med det och tänker förbanne mig gnälla hur mycket jag vill över en bransch som försöker klämma ur oss varenda spänn som dom kan. Man blir lite fundersam minst sagt över hur naiva människor kan vara och inte förstår att man måste säga ifrån ibland men ni kanske gillar att slänga ut mellan från 5000 spänn och uppåt på nya ljudkort så fort dom hittar på en ny standard. Dom senaste 6 åren har jag lagt ut runt 13 000 spänn på kort som helt enkelt både låter och är skitbra, nu ligger dom på hyllan (utom ett som jag gav bort till Wernborg) bara pga. nån nyckartad försäljningsstrategi.

Det finns ju flera anledningar till att vi som håller på med musik kanske borde säga ifrån om den här konsumtionsteologin som råder. Dom flesta av oss i alla fall dom som jag känner har en ganska sund inställning till frågor som rör vår miljö och hur vi på bästa sätt förhåller oss till energifrågor. Men här får jag ett intryck av fullt ös medvedslös skitsamma snart hittar dom på nån ny energiform. Jag tror man ska vara klar över att både tillverkningen och skrotningen av elektronik komponenter inte tillför speciellt mycket nyttiga ämnen till miljön. Det är ju heller inte som att dom tjänstgör som nån slag perpeteum mobile som vi i det oändliga kan ta ut energi ur nä det finns nog bara ett håll som energin går åt där det ska man nog ha klart för sig.

Kort sagt PCI standarden är det förbanne mig inget fel på.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt PCI standarden är det förbanne mig inget fel på.

sanning broder!!!

jag kör med mitt digi001 på en G4 fortfarande ..

det ljudkortet släpptes 1999 och det funkar asbra fortfarande!!!

(de e pci-baserat!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är antagligen att man har kommit upp i snabbare busshastigheter och märker att den urgamla PCI-standarden då börjar bli en flaskhals - och då måste man ju komma fram till en bättre standard för att det ska vara lönt att fortsätta att utveckla allt snabbare maskiner - för annars kommer kanske 4-kärneprocessorerna (eller 16 eller 32-kärniga, eller vad det nu är om ett par år...) processorerna att vara meningslösa eftersom man måste hålla ner busshastigheten på grund av en daterad standard. Det är ju sådant som har gjort att den gamla ISA-standarden försvann och att AGP och senare PCI-express utvecklades. De gamla hängde helt enkelt inte med när resten blev snabbare.

Jag ser ingen nackdel i utvecklingen mot allt snabbare datorer, eftersom det möjliggör mer avancerade program utan att det går slöare - eller effektivare datahantering, så att det går att köra fler samtidiga spår och fler pluggar samtidigt.

Elektronikskrotet som är den tråkiga baksidan, får man däremot se till att det hanteras bättre än att det bara skickas till någon kinesisk by där barnen får plocka sönder prylarna för en spottstyver och får olika förgiftningar som "bonus" - och där det sedan "återvinns" genom att olika ämnen lakas ut i jorden när det regnar på högarna som skrotet ligger i...

Man borde ta vara på kisel, koppar, guld och alla andra ämnen och återanvända det i produktionen av nya prylar, som man gör med plåt till bilar och aluminium till läskburkar. Det är ju först då man kan prata om återvinning... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din frustration sven...

Jag själv satt på ett DSP24/2000 rack PCI kort.

Men mitt problem var att tillverkaren sålde till ESI.

Som i sin tur la ner skiten...eller dom sålde bara hoontech,som ägdes av nått annan eller nått i den stilen..

Så drivisarna slutade upp att programmeras.

Men detta är nog tyvärr inget ovanligt...

Men summan av detta är att jag nu är en lycklig ägare till Motu kort traveler som funkar i min PC och Hackingtosh....Även min kommande macpro om sådär 4 år..... 😏 kanske...

Sen kom jag ihåg att även dom g:a G4 (tror jag..) hade en ny pci standard pci x eller nått sånt..

Så mitt delta 410 kort skulle inte heller funka i dom g:a macarna...

Men jag tror att M audio uppdaterade pci korten mot en lättare summa....

Så utvecklingen går framåt tyvärr.....

Dyr hobby man har... 😳

Christoffer

Redigerat av Stigmata
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja jag kan inte annat än instämma med ovanstående det suger på samma gång vi måste framåt och givetvis inser jag det som Claes säger ang. flaskhalsar men som jag har förstått det så kan ju rimligtvis inte firewire innebära en mindre flaskhals än PCI. Jag menar det finns ett gäng kontaktskor på ett PCI kort men bara 6 på Firewire så det borde ju rimligtvis innebära att man kan skicka data både större mängder och snabbare i PCI och den enda anledningen att FW är att föredra framför USB när det gäller ljudkort är det sätt som datan skickas på i övrigt så sägs det att USB är ganska mycket snabbare. Bara det att det går att sätta i ett FW kort in en PCI slott och ändå få full fräs säger ju ganska mycket.

Kort sagt så verkar det som att det skulle gå att anstränga sig lite på tillverkarsidan och tänka till från början. Det är länge sedan som man började tänka multitasking, min Amiga 500 från mitten av 80i talet kunde det och att förutspå att det skulle komma flerkärniga processorer i framtiden kan ju inte vara nån svår matematik direkt. Förmodligen var man klar över detta och började sitt utvevecklingsarbete mot det allaredan i mitten av 90 talet.

Jag kan bara instämma också i att det är oerhört omdömeslöst att det inte tänks till ang. hur vi på bästa sätt skrotar elektroniken till förmån för både miljön och sysselsättningen, skäms på oss.

Det finns en baksida av det här att musik som hobby och på semipro nivå är ännu mera tillgängligt än nånsin för gemene man. Jag tror också att man ska vara mycket medveten om att branschen försöker optimera sina vinster så mycket det bara går och det vore naivt att tro att det bara är för att säkerställa framtida produktutveckling, dom vill ha våra pengar helt enkelt nästan till vilket pris som helst. Miljömedvetenhet är sedan länge ett försäljningsargument det ska man också ha klart för sig. Jag har inga problem med att folk lever på det dom arbetar med men långsiktighet leder längst i alla avseenden.

Med risk för att bli tjatig PCI fungerar aldeles utmärkt 🥰 och förmodligen även i flerkärniga Processorer.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...