Jump to content
Annons

Ljudkort till bärbar dator. Ca 0-2000 kr. Vilken typ bör jag köpa? m.m


Spaceistheplace

Recommended Posts

Har precis beställt en bärbar dator och eftersom jag inte är så kunnig ännu vad gäller ljudkort skulle jag uppskatta er hjälp.

Datorn är denna: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100273

Vad för sorts ljudkort kan jag använda? Endast externa eller även interna? Finns det några "säkra kort"?

Vilka är bäst från 0-2000 kr.

Det jag främst ska spela in är elgitarr via pod och mikrofon samt sång och akustisk gitarr via mikrofon. Jag kanske även köper synth/keyboard senare. Något jag bör tänka på?

Jag funderar även på att skaffa en extern hårddisk, varpå jag undrar om, och isåfall hur, jag ska fördela hårddisken och ljudkortet i USB-/firewireportarna. Har ni några tips om hur jag bör göra för att optimera detta så att musikproduktionen ska gå smidigt?

Några ljudkort som verkade intressanta när jag kollade lite snabbt:

Firewire:

CME Matrix K

Behringer F-Control Audio FCA202

Interna:

ESI Juli@

ESI Maya 44

Echo MiaMIDI

Terratec Phase 22

USB:

Edirol UA-1EX

Edirol UA-4FX

Lexicon Alpha (ett plus för att det ingår cubase vilket jag gärna vill ha)

EMU - 0202 USB2 Soundcard (ett plus för att det ingår cubase vilket jag gärna vill ha plus andra program)

Tack på förhand!

Redigerat av Spaceistheplace
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Line6 toneport Ux1(billigast) eller ux2 (lite extra funktiner, lite dyrare).

Se själv:

http://www.line6.com/toneport/index.html?u...nePort+DropDown

Du får med ett program Gearbox, där du kan välja mellan många olika virituella försärkare och effekter både för sång, gitarr och bas som går att spela in med direkt i ditt inspelningsprogram. Du får också med en Lite Version av Ableton Live.

Bra ljud för priset och mycket praktiskt! 🥰

Finns t.ex. på:

www.musikborsen.se

www.thomann.de

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Enligt mig är M-audio FastTrack Pro bättre och mer prisvärt än Line6-korten. Om du kan tänka dig att gå upp ytterligare lite i pris rekommenderar jag starkt Presonus Firebox (2995:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack så jättemycket för alla svar!

Det blir nog ett Terratec x24 FW för ca 2600 kr! Då får man med Cubase LE som jag vill ha också.

Det är ett bra kort blev tillfälligt sänkt av generalagenten till 2595:- till den siste september. Normalt ligger det på 3395:-, så det vill till att någon har kvar av de som har köpts in billigare, om du ska få det till det billigare priset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för alla svar!

Det blir nog ett Terratec x24 FW för ca 2600 kr! Då får man med Cubase LE som jag vill ha också.

Det är ett bra kort blev tillfälligt sänkt av generalagenten till 2595:- till den siste september. Normalt ligger det på 3395:-, så det vill till att någon har kvar av de som har köpts in billigare, om du ska få det till det billigare priset...

Ja, har hittat det billigt på Jam.

MEN nu har jag blivit osäker igen.

Funderar på ett Native Instruments Audio Kontrol 1 istället eftersom man via thomann.de kan köpa det tillsammans med Guitar Rig 3 för ca 3100, vilket känns riktigt billigt. Det vore guld att ha alla gitarreffekter i datorn och bara plugga in gitarren i ljudkortet.

Frågan är hur latencyn på MIDI är och vad det är för skillnad på ljudets kvalitet.

Jag gör en ny tråd om detta senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

marcus_mardh (oregistrerad)
Tack så jättemycket för alla svar!

Det blir nog ett Terratec x24 FW för ca 2600 kr! Då får man med Cubase LE som jag vill ha också.

Det är ett bra kort blev tillfälligt sänkt av generalagenten till 2595:- till den siste september. Normalt ligger det på 3395:-, så det vill till att någon har kvar av de som har köpts in billigare, om du ska få det till det billigare priset...

Ja, har hittat det billigt på Jam.

MEN nu har jag blivit osäker igen.

Funderar på ett Native Instruments Audio Kontrol 1 istället eftersom man via thomann.de kan köpa det tillsammans med Guitar Rig 3 för ca 3100, vilket känns riktigt billigt. Det vore guld att ha alla gitarreffekter i datorn och bara plugga in gitarren i ljudkortet.

Frågan är hur latencyn på MIDI är och vad det är för skillnad på ljudets kvalitet.

Jag gör en ny tråd om detta senare...

hej hej! ursäktar trådkapning. men det är så att jag har ett ljudkort till salu under säljes. du kanske är intresserad?

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?annonceid=5213975

maila eller ring. mvh/marcu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...