Jump to content
Annons

Hur låter olicka träslag?


Headbanger

Recommended Posts

Yamaha Power-V
Åh, jag hade ett sånt kit.

Kändes lite jobbigt att sälja det, men jag hade inte plats. :rolleyes:

För övrigt tycker jag att tråden har en bra poäng. Träslaget påverkar soundet precis som det påverkar tonen från en Les Paul... Så varför skulle man inte få diskutera en trumma som andra diskuterar gitarrkroppar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ok! Nu har jag fått svar på jättemånga och svåra frågor!!

Jag tackar så mycket för all hjälp och engagemang!!

Nu ska jag beställa sargar...

Hör av mig om resultatet när jag har testat dem!!

MVH

/Erik

Beställ dem du, men hör gärna även med Buller & Bång och/eller med Birka Musik så att du får även deras syn på saken innan du beställer! Det är aldrig fel att dubbelkolla saker och ting innan man hostar upp tusenlapparna! Även om jag vet att du får ett helt nytt trumset med gjutna sargar. Sedan ser jag väldigt mycket fram mot att höra hur det har gått ska du veta! Jag lägger dig på mitt minne och inväntar med stor spänning på ditt svar. Ha det så bra så länge!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. nu ska vi tjacka skinn till trummorna som vi ska spela in. ludgo pelle har ju koll så jag frågar dig först å främst.

en trummis som slår någelunda bra. vilka skinn ska en sån snubbe ha? vill ha mycket attack men samtidigt botten. så vad rekommenderas till 14"X6" virvel, 12"+16" pukor? coated, clear osv? ge lite tips och förklara. ska man kombinera olika, typ remo ambassador med pin stripe eller emperor eller något (läste att Ludgo skrev nått om det).

vi spelar modern punk så man vill ju ha värme med botten och attack. inget metal ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. nu ska vi tjacka skinn till trummorna som vi ska spela in. ludgo pelle har ju koll så jag frågar dig först å främst.

en trummis som slår någelunda bra. vilka skinn ska en sån snubbe ha? vill ha mycket attack men samtidigt botten. så vad rekommenderas till 14"X6" virvel, 12"+16" pukor? coated, clear osv? ge lite tips och förklara. ska man kombinera olika, typ remo ambassador med pin stripe eller emperor eller något (läste att Ludgo skrev nått om det).

vi spelar modern punk så man vill ju ha värme med botten och attack. inget metal ljud!

Det är egentligen helt omöjligt att svara på frågan med bestämdhet eftersom det dels beror lite på omständigheterna t.ex. vilken slags virvel man har, lokalen, vilket slags sound som man strävar efter och inte minst vilken smak man har själv. Men på din beskrivning så skulle i varje fall jag ha satsat på ett vanligt hederligt Remo Ambassador Coated till virvelns slagskinn.

Som underskinn till virvelkaggen använder man alltid sk. sejarskinn. Det är alltså enbart på pukor och baskagge som man brukar kombinera olika slags skinn, men på virveln sitter det alltid sejarskinn på undersidan. Det finns olika tjocklekar på sejarskinnen och ju tunnare den är desto snabbare respons får man i sejarljudet då. Sejarljudet svarar alltså snabbare även på svaga slag då. Jag tycker inte att du ska ha den tunnaste typen av sejarskinn för då är risken den att du upplever rasslet från sejarmattan lite väl tydlig. Själv kan jag gilla det, men tror inte att det passar din musikstil riktigt. I dina kläder skulle jag därför ha valt ett sejarskinn av normaltjocklek och alltså ett Ambassador Coated som slagskinn.

Till pukorna är det samma sak att det beror på en mängd faktorer vilka skinn man bör välja, men ett ganska säkert kort som fungerar till det mesta (och för de flesta smaker) är Pinstripe som slagskinn och t.ex. Ambassador Clear som underskinn. Den kombinationen ger en bra attack men även rätt lång, ganska varm och väldigt fyllig sustain om man inte stämmer bort sustainen lite vilket går att göra om man vill. Vill man ha lite torrare klang så kan man ha Emperror Clear som underskinn, för eftersom den är ett tjockare skinn än Ambassador så ger den inte lika mycket svängning som Ambassador och ger därmed en kortare sustain/torrare sound, och något varmare sound, men man tappar en aning attack eftersom Emperror är lite tjockare och därför inte svarar lika snabbt på resonans.

Jag tycker att du ska välja antingen Ambassador Clear eller Emperror Clear som underskinn. Exakt vilket vet jag inte med 100 % säkerhet för det beror ju rätt mycket på din smak också och hur du sedan stämmer pukorna mm. Men kanske att du skulle testa med Emperror Clear som underskinn trots allt. Om du hade spelat lite mer blandad musik så hade jag rekommenderat Ambassador Clear under och Pinstripe uppe för den kombinationen fungerar nästan till allt då det blir ett något öppnare ljud än med Emperor som underskinn.

Men oavsett vilket/vilka skinn du än köper så blir det ju inte bra ljud med automatik. Man måste stämma skinnen också och det är ju inte det lättaste här i världen! Att stämma ena skinnet kan nog alla göra, men att stämma den så att den kommer i samklang tillsammans med det andra skinnet är en helt annan grej och det är där svårigheten och "hemligheten" sitter. Vad jag försöker att säga är att det är värt att lägga ner mycket tid på att försöka lära sig att stämma så bra det nu bara går, för det är först då man börjar få kontroll över sitt sound. Och då kan man krama ut en hel del ljudkvalitet från skinnen. När du sedan monterar på skinnen så kan du följa mitt tips om hur man kan göra med det. Du hittar tipset i något av mina tidigare svar i den här tråden. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

sjysst svar som alltid. vet att det inte går att säga något exakt men lite tips e ju alltid nyttigt. Vi kommer att få hjälp med att stämma så vi får hoppas att det kommer låta bra. tur att man lirar punk så det inte är sådär jätte viktigt med allt.

tips på skinn till baskaggen?

edit: är det clear eller coated på pinstripe slagskinnen du snackar om?

Redigerat av beat_kitano
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på skinn till baskaggen är Evans EQ-3 som slagskinn och ett vanligt enkelskinn (vilket som helst) som frontskinn. Men det bör då vara ett hål i frontskinnet som är 5-6" stort och ska vara placerat lite vid sidan av skinnets centrum. Om hålet sitter i mitten så tappar man rätt mycket basfrekvenser och botten, men om det sitter vid sidan av så får man ut mycket mer botten och fläsk ur kaggen än om man inte har något hål alls.

EQ-3 ger både massor av fläsk samtidigt som klubbskagets attack blir tydlig och klar. Sammataget så kan man då få ett väldigt bra tryck, mycket botten med fläskigt sound men att klangen fortfarande blir ren istället för grumlig just för att denna kombination även ger en tydlig övre mellanregister och diskant-klick. Denna skinnkombination är en kanonkombination som passar all slags pop/rocksound skulle jag vilja säga! De är i så fall viss typ av jazz och gammeltjo plus några få stilar till som den inte passar för. För dig är det ett utmärkt val.

En filt liggandes löst inne trumman så att den ligger emot lite mot båda skinnen och att man stämmer upp frontskinnet lite hårdare än slagskinnet så att det uppstår en lite klang i kaggen (så att den inte låter superstum) så blir det fylligt och fett!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Självklart låter olika träslag olika på trummor. Jag har inte 100% koll, men mahogany = bas, björk (birch)=diskant och lönn(maple) däremellan tror jag. Sen finns det ju blandningar också, samt att själva konstruktionen spelar in. Har för mig att björk även är rappare attack.

Öhm, rent allmänt bör det väl vara tvärt om? Jag är dock lite osäker på Mahognyn.

Björk behandlar ju lägre toner bättre, och det blir lätt löjligt om man försöker köra

höga stämningar på dom, medans lönn klarar det mesta bättre... typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart låter olika träslag olika på trummor. Jag har inte 100% koll, men mahogany = bas, björk (birch)=diskant och lönn(maple) däremellan tror jag. Sen finns det ju blandningar också, samt att själva konstruktionen spelar in. Har för mig att björk även är rappare attack.

Öhm, rent allmänt bör det väl vara tvärt om? Jag är dock lite osäker på Mahognyn.

Björk behandlar ju lägre toner bättre, och det blir lätt löjligt om man försöker köra

höga stämningar på dom, medans lönn klarar det mesta bättre... typ...

så sant..

björk passar metaltrummisar perfekt, iaf i studio!

lönn klarar det mesta, men har en väldigt mustig grundton...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...