Jump to content
Annons

Presonus Firebox, Monitorer och Hemmastereon.


jros

Recommended Posts

Tjena.

Jag undrar om det går att koppla in hemstereon till ljudkortet (Presonus Firebox). Ska använda datorn jag ska köpa till att lyssna på musik med och musikproduktion, därför behöver jag hemstereon till allmän musiklyssning och alternativ lyssning till mixen.

Alltså, jag vill ha både mina monitorer och hemstereon inkopplade till datorn.. Går det?

Tack. /Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du kopplar dem till olika utgångar på ljudkortet.

Sen kan du (vad jag minns - är inte i samma lägenhet som min FB just nu) använda Firebox's sw-mixer för att välja ljudutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen. Nu la märke till M patch 2. http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm

Hur ska jag göra för att koppla in hemstereon där? (inga problem med monitorerna)

Där är ju två RCA ingångar, och alla utgångar är XLR, vad behöver jag för sladd för att koppla in mina hemstereo högtalare till dem?

Den verkar vara ett bra val för volym/mute och val av monitorer/lyssning plus en bra preamp till hörlurar. Allt för en billig peng.

En återstående fråga, hur kopplas allt detta?

Monitorer:

Firebox Main Out - M patch 2 In. Sen M patch 2 Out - Monitorer.

Hemstereo: (detta förstår jag inte riktigt)

Firebox Line out (vet inte vilken som är höger vänster, som det står på Main ou, men det är till att prova sig fram.. eller?) Hemstereostärkaren. Hemsterestärkare out - M patch 2 RCA In. Sedan från den boxen (XLR utgångar) till hemstereohögtalarna (som har såna "bara sladd", minns inte namnet på dem för tillfället. Som sagt, hur gör jag här?)

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att din hemmastereo har AUX IN eller CD/TAPE IN eller något liknande. Förmodligen med röd/vita RCA anslutningar?

M-Patch 2 är en passiv volymkontroll till aktiva högtalare och eftersom din hemmastereo garanterat har volymratt räcker det med att gå ifrån ljudkortets "main out" till hemmastereon med en SÅN HÄR kabel.

Ja, och skippa M-Patchen.

AHA! nu såg jag att du har både monitorer och hemmastereo!

Ja då lär du skaffa XLR-RCA kablar och koppla M-Patch OUTPUT 2 till hemmastereons AUX/TAPE/CD etc.

Förmodligen får du ha M-Patchens volym på max när du lyssnar genom hemmastereon.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...