Jump to content
Annons

Styr en analog synth med mobiltelefon!


Debul

Recommended Posts

Satt och spelade lite på min Ms-10 idag. Rätt som det var hörde jag mobilstörningar i högtalarna, samt att pitchen ändrades på ljudet. 🙂

Nyfiken som jag är va ja tvngen att undersöka fenomenet.

Jag kom fram till att GSM signaler kan modulera pitchen hos Analoga synthar (VCO), vet ej om det funkar med 3G signaler. Genom att slå ett nr och samtidigt föra telefonen lite fram och tillbaks över panelen får man olika modulationer.

ex när jag håller telefonen framför VCO:n på MS-10 fick jag en ringmodulerande effekt. håller man över frequency modulation fick man, just det modulation på pitchen, lät nästan som man använde brus som modulationsvåg.

Här följer ett ljudklipp av fenomenet. Först Ms-20, sen Ms-10.

http://www.soundclick.com/bands/7/thevcfmusic.htm

Vad beror detta på?? Nån som kan förklara?

Prova gärna, vet dock ej om det kan skada, men tror ej så.

Kommer att använda detta i en produktion 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kom fram till att GSM signaler kan modulera pitchen hos Analoga synthar (VCO). [klipp] Vad beror detta på?? Nån som kan förklara?Prova gärna, vet dock ej om det kan skada, men tror ej så.

VCO betyder just Voltage Controlled Oscilliator (eller Amplifier för VCA)

Kopparledningarna på kretskortet fungerar som en radioantenn och det genereras en spänning som påverkar VCOn.

Link to comment
Dela på andra sajter

VCO betyder just Voltage Controlled Oscilliator (eller Amplifier för VCA)

Kopparledningarna på kretskortet fungerar som en radioantenn och det genereras en spänning som påverkar VCOn.

Okay, men det måste vara ganska stor effekt på strålningen, Lyckade till och med tända snooze lampan på väckarklockan med mobilen. 🙂

jäkla passande att det blir RINGmodulerat med en telefon 

Hahaha, sjukt.

Eller.

Ringmodulation = Att böja vigselringen i ett skruvstäd. 😆

Redigerat av Debul
Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, men det måste vara ganska stor effekt på strålningen, Lyckade till och med tända snooze lampan på väckarklockan med mobilen.

Dom är väl på max 1 watt.

Även om dom flesta, speciellt nyare mobiler, har mycket lägre effekt för att få bra batteritid, med sämre täckning som följd.

Men om apparaten påverkas, beror ju inte bara på sändareffekten.

Utan även hur effektiv "antennen" är, vilken spänningsnivå som kretsarna arbetar med och vilken impedans kretsen har.

Redigerat av electroaudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...