Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Àr det bara anvÀndbart som konsumentprodukt a la spela spel och sÄdant, eller gÄr det att arbeta med?

buggar? latency?

Annons
Postat

det Àr ett ok kort som man kan jobba med...

sÄ har du ett soundblaster Àr det bara att tuta o köra!!!

vill du köpa ett ljudkort (för enklare studiobruk) rekommenderas att titta pÄ andra alternativ!!!

Postat

För inspelning och lĂ„g latency Ă€r Audigy kanske inget ljudkort att rekommendera Ă€ven om det kan fungera helt ok. Jobbar man med virtuella instrument utan stora krav pĂ„ lĂ„g latency fungerar det aldeles utmĂ€rkt. Vill man "satsa" pĂ„ musiken sĂ„ kan ett ljudkort med lite bĂ€ttre ad/da omvandlare och bĂ€ttre drivrutiner göra en del skillnad. Är man en person som har musiken som en hobby och spelar spel pĂ„ sin dator sĂ„ skulle jag sĂ€ga att audigy korten Ă€r bland de bĂ€ttre man hittar. Mycket tack vare stöd för eax, surround och dylikt.

/Majken

Postat

har ett sjÀlv.. ska snart byta. Men man kommer vÀldigt lÄngt pÄ det. Helt klart underskattat.

GÄ in pÄ vÄr sida och lyssna pÄ lite lÄtklipp, sÄ har du en uppfattning om vad det gÄr för.

Alla instrument utom gitarrerna Àr inspelat med virituella instrument... latencyn kortet hÄller duger gott och vÀl!

mvh

Postat

Jag har sjÀlv ett Soundblaster Audigy 2 Platinum. Och personligen Àr jag nöjd, Àven om Àven jag tittar lite pÄ andra ljudkort nu.

Det kortet jag har har 6 ingÄngar, 6 utgÄngar, midi in och ut, ASIO drivrutiner mm..

Latencyn Àr inget problem. Jag har kört elgitarr genom Cubase och Amplitube, samtidigt som jag haft lite reverb (det som följer med Cubase) pÄ en mic vid en repning dÄ jag fick för mig att spela gitarr istÀllet för keyboard och saknar distpedal. Det fungerade alldeles utmÀrkt.

Jag tror att du kan vÀlja sÄ lÄgt som 3 ms fördröjning, Àven om jag inte vet om det fungerar bra dÄ jag kör pÄ 7 ms latency.

SÄ lÀnge bara datorn orkar processa tillrÀckligt snabbt, sÄ ska nog ljudkortet hÀnga med ocksÄ tror jag.

Nu lÄter det som om jag gör jÀttereklam för detta kortet, och ska sanningen fram sÄ har jag ingen egentlig erfarenhet av andra ljudkort. Men har du en dator som du Àven anvÀnder till spel och liknande, eller om du redan har ett sÄdant ljudkort, sÄ byt inte innan du har testat skulle jag vilja sÀga.

Bygger du dĂ€remot upp en ren musikdator, sĂ„ hade jag kollat pĂ„ andra kort istĂ€llet. Inte för att Soundblaster inte fungerar, utan för att jag tror att man fĂ„r vad man betalar för, samt att musiker ljudkort Ă€r inriktade pĂ„ musiker, och soundblaster korten Ă€r mer allround med inriktning pĂ„ hemanvĂ€ndaren. Men jag kan ju ha fel 🙂

Och för att frÄnsÀga mig ansvaret om det inte fungerar...

Ovan Àr en beskrivning av mitt Soundblaster Audigy 2 Platinum. Ett Soundblaster live Àr sÀmre, men de kort som ligger i samma klass som mitt gamla Audigy kort, och som har slÀppts efter borde ju rimligtvis vara lika bra om inte bÀttre. Men jag garanterar inte att det Àr sÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.