Jump to content
Annons

Stänga av ljudkort/mixer/interface vid anslutning av kablar?

Recommended Posts

Postat

Tjo.

En kort liten fråga:

Anta att jag sitter hemma med ett Motu Ultralite. Det är igång och jag kör en lite cubse session. Sen inser jag att jag vill koppla in gitarren/kondensatormicken eller jag vill bakom kortet och byta lite bland kablarna. Finns det några risker med att göra detta när kortet är igång, alltså kan jag skada kortet eller mikrofoner när jag drar ut eller stoppar i kablar? Hur påverkas situationen om fantommatningen är på?

Har haft ett lite äldre mixerbord där jag upplevt lite problem med detta och jag har för mig att det stod i manualen att man aldrig skulle dra ut/stoppa in kablar när det fanns ström i bordet.

Mvh

Annons
Postat

Vill man vara helt idiotsäker, så gör man inga kopplingar med utrustningen igång. Fantommatningen kan, under ogynsamma omständigheter, förstöra micen om man kopplar in den när fantommatningen redan är igång. Om du kopplar, så kan du få kraftiga smällar i högtalarna och blåsa sönder diskanterna om du har otur.

Framför allt så är det viktigt att skruva ner ljudet ut till monitorerna - och att stänga av fantommatningen och vänta åtminstone någon minut innan man kopplar in/ur micar. I övrigt ska du nog inte behöva fundera över det. Friskt kopplat - hälften brunnet... 😉

Elof (oregistrerad)
Postat
Tjo.

En kort liten fråga:

Anta att jag sitter hemma med ett Motu Ultralite. Det är igång och jag kör en lite cubse session. Sen inser jag att jag vill koppla in gitarren/kondensatormicken eller jag vill bakom kortet och byta lite bland kablarna. Finns det några risker med att göra detta när kortet är igång, alltså kan jag skada kortet eller mikrofoner när jag drar ut eller stoppar i kablar? Hur påverkas situationen om fantommatningen är på?

Har haft ett lite äldre mixerbord där jag upplevt lite problem med detta och jag har för mig att det stod i manualen att man aldrig skulle dra ut/stoppa in kablar när det fanns ström i bordet.

Mvh

Fantommatning kan man ju ha av, sen koppla i mick och sätta på. Jag vet folk som inte bryr sig alls om att stänga av fantom dock, och bara kör i och ur mickar, då är det inte billiga mickar heller, men jag stänger alltid av av vana och sätter på igen när en mick är i.

Annars kan du koppla i och ut vad som helst när som helst i både bord och ljudkort. Varför tror du man har patchbays? Det är ju inte så att man stänger av bordet varje gång man patchar in nåt nytt 😉

Ha som regel att aldrig koppla in eller ur kablar som du vet det går signal igenom, vrid tex ner volym på gitarr innan du bombar in den i en preamp, sen upp. Vanligt vett gäller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.