Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är som alla andra skriver väldigt ny här men har efter en stunds sökande inte hittat svaret på det jag söker.

Jag har ett digitalpiano/Keyboard (Yamaha Clavinova CVP 303) och pianot har USB utgång. Men om jag spelar in en låt på USB och sen för över det i datorn blir det MIDI.

Jag vill att det ska bli Wav eller Mp3. Jag har pratat med en kille på 4sound och han rekommenderade mig ett extern ljudkort EMU 0202 USB 2.0 http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=468256

Men då är väl detta bara ett ljudkort, man måste väl ha det kopplat till datorn samtidigt som man spelar in med pianot?

Är det någon som har spelat in musik från ett piano till datorn, som har lite tips?

/CJ

Annons
Postat

Det är tämligen enkelt, anslut helt enkelt pianot till ljudkortets ingångar (det finns en eller möjligen flera

stereoutgångar på det), ställ nivåer och lira in. Programvaran som behövs följer med ljudkortet.

Tipset får bli att spela in i stereo, digitalpianon kan låta riktigt illa (fasfel och annat) om man bara kopplar från en utgång.

Postat
Det är tämligen enkelt, anslut helt enkelt pianot till ljudkortets ingångar (det finns en eller möjligen flera

stereoutgångar på det), ställ nivåer och lira in. Programvaran som behövs följer med ljudkortet.

Tipset får bli att spela in i stereo, digitalpianon kan låta riktigt illa (fasfel och annat) om man bara kopplar från en utgång.

Det kan väl andå inte bli några fasfel av att man kopplar in bara ena sladden.

Postat

Tackar. Men då behöver jag en USB-kabel från ljudkortet till datorn samtidigt som jag spelar in va? Jag har ingen bärbar dator så jag misstänker att jag behöver en lång kabel ca 10 meter då eller nåt. Eller så får jag flytta datorn.

Vad innebär fasfel?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.