Jump to content
Annons

Blanda Midi och Audio i Cubase


eddde

Recommended Posts

Jag har gjort en låt där jag använder både inspelad gitarr och ett midispår, men då går det inte att exportera ut låten! det låter dock väldigt bra i Cubase men det räcker inte, jag vill ju ha ut det jag gjort i mp3. Kan man inte blanda Midispår med Audiospår i Cubase??

tacksam för svar, sliter mitt hår av frustration här!

mvh/

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går alldeles utmärkt att blanda.

Har du satt ut markörerna i linjalen så att de täcker det område du vill exportera?

Vad blir det för resultat när du exporterar? Inget alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man blanda midi och audio.

Vad har du för någon ljudkälla för midispåret?

Är det en extern synt eller från en syntdel som är inbyggd i ljudkortet, så måste du spela in ljudet som audiospår (eftersom det ju inte ligger i Cubase då), men om det är ett VSTi som är ljudkälla, så borde det fungera om du väljer att allt ska komma med när du gör din Export.

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå jag har allt spelat in saker förr i cubase, men aldrig haft med midispår och audiospår i samma så jag kan detdär med parametrarna, men problemet är att när jag exporterar till .wav så kommer bara audiospåren med. grejen är att jag gjorde en liten fuling och skrev ner basgången i Guitarpro och importerade midifilen i från GP i Cubase, det funkar som sagt fint i Cubase men det går inte att exportera så det följer med i ut-filen, är det måne nån inställning då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Midispåret måste ju vara kopplat till något som spelar upp ljudet - och det ställer du in i Inspectorn...

Om det är ett VSTi, så måste du först ladda in det i "Devices/VST Instruments" och sedan aktivera det på den aktuella kanalen i Inspectorn - så eftersom du inte verkar veta hur man gör, så antar jag att du inte har laddat in något VSTi...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

.../ eftersom du inte verkar veta hur man gör, så antar jag att du inte har laddat in något VSTi...?

Men om det låter bra vid uppspelning i Cubase så måste det ju vara en VSTi laddad ...

Alternativt en hårdvarusynt inkopplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar det som är "Midi out:" i inspectorn? där har jag ställt "microsoft MIDI mapper" det gör att det blir ljud i cubase iaf som sagt

som jag sa tidigare det enda jag gjort är att exportera en midifil från Guitarpro och sedan importerat den i Cubase

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

.../ eftersom du inte verkar veta hur man gör, så antar jag att du inte har laddat in något VSTi...?

Men om det låter bra vid uppspelning i Cubase så måste det ju vara en VSTi laddad ...

Alternativt en hårdvarusynt inkopplad.

...eller kanske om "GM Wavetable" eller liknande är valt automagiskt som output på midikanalerna, eftersom det är det enda som finns att tillgå...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar det som är "Midi out:" i inspectorn? där har jag ställt "microsoft MIDI mapper" det gör att det blir ljud i cubase iaf som sagt

som jag sa tidigare det enda jag gjort är att exportera en midifil från Guitarpro och sedan importerat den i Cubase

Det var precis det jag menade. 😆

Då är det en extern ljudkälla som genereras av Windows - och inte är tillgänglig i Cubase.

Ladda i stället in ett VSTi som jag beskrev - och välj sedan det instrumentet som Output, så ska du se på grejer... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som f-n! jag fick trummorna att funka, men basen är väl bara att glömma? jag har bara drums å synth å välja på på VST instruments :-/

Härligt! 😆

Ett synt-VSTi kan ju innehålla massor av olika ljud - så du kan troligen välja ditt synt-VSTi på flera midispår, se till att midispåren använder olika midikanaler och välja olika ljud för de olika instrumenten som du vill använda.

Om du inte hittar några roliga ljud, så finns det massor av gratis VSTi att hämta HÄR.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att den första kanalen för instrumentet, som du hittar i Cubase-mixern, är för midispåret (alltså kontrollsignalerna till ditt VSTi) - och sedan finns det kanaler för instrumentets audio-utgångar längre ut till höger i mixern om du scrollar ut. Det är bara på audiokanalerna du kan lägga effekter, om du kanske vill reglera ljudet med eq eller lägga på kompressor, reverb eller annat skoj...

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipset, eftersom trummorna som finns i Cubase var rätt lama så använde jag Drumkit from Hell 2, det blir dock lite småknaster på sina ställen, tycker det borde funka med min 3,7 ghzare med 1 GB i ram, men såntdär kräver väl mkt minne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver kanske köra med högre latency för att slippa knaster.

-eller är det kanske så, att du har någon virusdödare eller liknande som kör i bakgrunden...?

Har du förresten ställt om "schemaläggning för processor" till "bakgrundstjänster" i Windowsinställningarna (högerklick på "Den här datorn", välj "Egenskaper", Välj fliken "Avancerat" och sedan "Inställningar" i "Prestanda"-rutan - och slutligen fliken "Avancerat", så hittar du det)? ASIO är nämligen en bakgrundstjänst och ska därför prioriteras i en musikmaskin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...